Månadens ord

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Månadens ord

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2006, 13:48

Svenska Språknämnden har en bra hemsida:
http://www.spraknamnden.se/

Vilket jag tyckte även innan februari månads ord annonserades:
Faktoid
Försanthållen felaktighet, spridd osanning, halvsanning eller missuppfattning. Så kan man förklara faktoid. (...) Motsvarande ord i engelskan, factoid, dök upp redan 1973. Där används det också för 'kuriositet'. Vi rekommenderar att man i svenskan reserverar faktoid just för något som är osant fast det liknar en sanning och är spritt som en sanning.
:)

Om jag ska anmärka på något så är det att man använder "asteroid" som exempel på oid-bildningar; "något som liknar en stjärna". Jag vet inte vilken stjärna :) som liknade asteroider vid stjärnor, eller vari likheten ansågs ligga; det enda jag kan komma på är att de befinner sig på himlavalvet.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 februari 2006, 16:09

Är "tabloid" ngt som liknar en tidning då?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 februari 2006, 16:51

Leonidas skrev:Är "tabloid" ngt som liknar en tidning då?
Bortsett från att tabloider inte liknar nånting (om man får skoja till det) så tyder oid-konstruktionen på att det ska likna någonting; kollar med SAOB - nejvisstnej - men Etymonline då - jaha, nu blev man förvånad igen:
Etymonline skrev:"small tablet of medicine," trademark name (by Burroughs, Wellcome and Co.) for compressed or concentrated chemicals and drugs, formed from tablet + Gk.-derived suffix -oid, from oeides "like." By 1898, it was being used figuratively to mean a compressed form or dose of anything, hence tabloid journalism (1901), and newspapers that typified it (1918), so called for having short, condensed news articles and/or for being small in size.
Pappersformatet tabloid är ju allt annat än litet, utan tvärtom (har jag för mig) den största sorten. Men sådan är etymologin.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 1 februari 2006, 16:56

Tabloid är inte det största (tidnings)formatet. Det vanligaste har varit s k "broadsheet", men svenska tidningar har nu mest gått över till tabloidformat. Jag har noterat att du läser Provinsialbl...GP, Hex, och den genomgick förändringen broadsheet->tabloid för ett par år sedan. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 februari 2006, 17:07

Hexmaster skrev:kollar med SAOB - nejvisstnej
Vaba? Samma info om tabloiden står ju i SAOB som på Etymonline.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 1 februari 2006, 21:42

Liten blir stor och tvärtom. Jag trodde i min enfald att ändelsen -ett var en diminutivform. Dinett och lampett och sånt. Men icke.
Menuett! Dansar det in en liten matsedel då. Exempel för och emot äro legio.
Så min uppfattning om ändelsen var en faktoid - för mig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 februari 2006, 08:27

Den stegrande kamelen skrev:
Hexmaster skrev:kollar med SAOB - nejvisstnej
Vaba? Samma info om tabloiden står ju i SAOB som på Etymonline.
Ja, jag blandade ihop bokstäverna - kanske lite undermedveten upphetsning över att Etymonline återuppstått.
SAOB skrev:ETYMOLOGI: av eng. tabloid, efter tabl- i TABLETT o. det i fackspråkliga beteckningar inte ovanliga ordslutet - oid; urspr. ett varumärke för koncentrerad kemisk (läkemedels)produkt i tablettform, senare i utvidgad l. bildl. anv., bl. a. om nyhetstidning i förhållandevis litet format o. med koncentrerade, lättillgängliga artiklar
Bonus: "Tabloid Tea", dvs. snabbte i tablettform. Låter hemskt. :)
Bild
egilo skrev:Jag trodde i min enfald att ändelsen -ett var en diminutivform.
Ja, det är det väl..? Oid-bildningar används om liknelser, att en X-oid liknar X på något sätt. Större, mindre, eller bara annorlunda. En X-ett är en liten X, som t.ex. tablett = litet bord.

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 2 februari 2006, 08:59

Ja - då blir jag nog lite paran--- då jag skall använda en polar---kamera! :wink:
Och småjävlar (på finska piru) blir väl inte piruett? :wink: :) :roll:
I should AVOID that!!!
Nä - jag skojar förstås. Men lilla skolpojken som sade att han var mag** när läraren påpekade att det inte heter FETER och TRÖTTER har jag viss förståelse för.
Jag skulle eventuellt försöka vara mindre "lustig" nån gång - kanske.... :roll:

Skriv svar