Kungliga namn

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av Schwalbe » 24 maj 2012, 09:19

Jag tror Gustav V hade vänt sej i graven: ändrad successionsordning, kungen har en drottning av folket och det är fritt fram att gifta sej hur som helst. Det kungliga blodet utarmas mer och mer. Ju mer "folkliga" hovet blir, desto mindre intressant blir kungafamiljen. Estelle är ett folkligt namn.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 24 maj 2012, 10:20

Jo, V Gurra och O2 kaviterar i sina sarkofager i Riddarholmskyrkan.

Är förvisso skeptisk till förfolkningen av kungahusen också. Men jag tror man måste gå en fin balansgång för inte verka för gamla och mossig heller. Personligen tycker jag att kronprinsessan Viktoria är ganska skicklig där. VIsst hade det varit kul om kronprinsessan Viktoria hittat tex en Hohenzollern prins, mitt hopp står till att prinsessan Madeleine dumpar sin Chris och väljer prins Harry av Storbrittaninen, skulle vara hysteriskt kul och alla "hovreportrar" skulle få hjärtklappning.

Estelle var nog en helgardering mot vänsterjournalister som älskar hoppa på det tyska arvet i familjen. Med koppling till Folke Bernadotte sätter man fokus på en annan del av familjehistorien.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 25 maj 2012, 00:16

Kanske roterar Oscar II och Gustaf V i sina gravar, men med tanke på den turbulenta tid de upplevde i början av 1900-talet, då monarkierna föll en efter en i östra och centrala Europa, i Ryssland blev tsarfamiljen till och med mördad, tror jag att de hade varit glada att man lyckats bevara den svenska monarkin, om än i en moderniserad form.

Kvinnlig tronföljd var knappast någonting dramatiskt för Oscar II eller Gustaf V, utan något som förekom i deras tid också (jfr drottning Victoria I av Storbritannien). Möjligen skulle de ha haft svårt för lösningen som innebar att prins Carl Philip retroaktivt blev av med sin kronprinstitel, vilket jag kan hålla med om var en konstig hantering. Ändringen av successionsordningen borde ha gjorts i god tid innan kungens och drottningens barn föddes, alternativt gällt från och med nästa generation.

Att prinsar och prinsessor gifter sig med vanligt folk hade Oscar II och Gustaf V nog haft svårare med, men det är en rätt naturlig utveckling. Så länge det handlar om vanlig städad skandalfri medelklass (i vidare mening) med någorlunda allmänbildning och social kompetens, så ser jag heller inget problem med att de gifter in sig i kungahuset.

Oscar II och Gustaf V roterar nog i sina gravar för många företeelser i dagens samhälle, men jag tror inte att de skulle ha några jättestora invändningar mot hur monarkin ser ut.

Att Estelle skulle vara ett folkligt namnval håller jag inte riktigt med om. Möjligen är det historielöst, men knappast folkligt. Alice (etta på namntoppen 2011) hade däremot varit ett folkligt namnval.
Psilander skrev:Men jag tror man måste gå en fin balansgång för inte verka för gamla och mossig heller. Personligen tycker jag att kronprinsessan Viktoria är ganska skicklig där.
Det är en viktig balansgång som jag anser att kungahuset oftast hanterat rätt bra. Ibland kanske man är lite för mossig i vissa avseenden och för trendkänslig i andra, men övergripande hanterar man detta rätt bra.
Psilander skrev:Med koppling till Folke Bernadotte sätter man fokus på en annan del av familjehistorien.
Jag skulle också gissa att namnvalet har den bakgrunden, kanske i kombination med att ett franskklingande namn passar bra i ätten Bernadottes historia (jfr Desiree, Eugenie, etc). Riksmarskalken nämnde både Folke Bernadottes fru Estelle och den franska kopplingen när namnet Estelle presenterades i februari.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av Schwalbe » 25 maj 2012, 17:29

Nja, bland de pouläraste pojk och flicknamnen i Frankrike 2010 (kunde inte hitta en lista med bara de populäraste flicknamnen), så kommer Estelle på 106:e plats. Inte jättepoppis, men folkligt om du frågar mej.

Jag tycker inte att monarkin ska vara folklig. Hellre ouppnåeliga gudar. Ingen vill läsa om att kungen tog sej några bärs på bykrogen och hamnade i slagsmål, även om det är "folkligt".

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av a81 » 25 maj 2012, 22:21

Schwalbe skrev:Nja, bland de pouläraste pojk och flicknamnen i Frankrike 2010 (kunde inte hitta en lista med bara de populäraste flicknamnen), så kommer Estelle på 106:e plats. Inte jättepoppis, men folkligt om du frågar mej.

Jag tycker inte att monarkin ska vara folklig. Hellre ouppnåeliga gudar. Ingen vill läsa om att kungen tog sej några bärs på bykrogen och hamnade i slagsmål, även om det är "folkligt".
Estelle är väl folkligt på så sätt att det är ett namn som jag tror att många vanliga svenskar gillar. Det låter också lite som ett typiskt prinsessnamn i sagoböcker, tecknade filmer, etc. På det sättet håller jag med om att det är lite folkligt.

Huruvida monarkin bör vara folklig eller ej är en definitionsfråga. Den bör vara tillräckligt folklig så att folk kan identifiera sig med den, men den måste samtidigt värna om de traditioner som den är satt att förvalta. Denna balansgång tycker jag att den svenska monarkin sköter rätt bra. Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem att prins Daniel kommer från en vanlig svensk medelklassfamilj, särskilt med tanke på att ätten Bernadottes grundare Jean Baptiste Bernadotte/Karl XIV Johan själv hade medelklassbakgrund. Var det acceptabelt 1810 så bör det vara acceptabelt 2012. Drottning Silvia har för övrigt också medelklassbakgrund, om än en lite mera övre sådan.

Sedan kan jag hålla med om att det är ett problem om kungahuset (mot förmodan) skulle, ursäkta uttrycket, bli white trash. Självklart bör inte medlemmar ur "hamna i slagsmål på bykrogen", med det brukar å andra sidan inte medel-Svensson med mexitegelvilla och Volvo V70 heller göra. Vanligt folk har, lika lite som kungligheter, den här typen av problem.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 25 maj 2012, 23:27

a81 skrev:. Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem att prins Daniel kommer från en vanlig svensk medelklassfamilj, särskilt med tanke på att ätten Bernadottes grundare Jean Baptiste Bernadotte/Karl XIV Johan själv hade medelklassbakgrund. Var det acceptabelt 1810 så bör det vara acceptabelt 2012.

Där är jag inte enig med dig. En aristokratisk ätt anses ju föras vidare på svärdssidan, dvs mannens släkt, inte kvinnans.
Ja, att Jean Baptiste Bernadotte/Karl XIV Johan inte var född furstlig kan ju ses som ett argument för att legitimera att vår kronprinsessa ingått äktenskap med en man av folket, plus det faktum att drottning Silvia också är en dam av folket. Men det har ju alltid varit något lättare att acceptera att en manlig medlem av en regerande ätt gifter sig av kärlek med en "vanlig" kvinna än att en kvinnlig medlem av en ätt gifter sig med en "vanlig" man.

Det "blå" blodet ska ju helst inte spädas ut enligt gammal hävd, och samma gamla hävder gör ju gällande att det "blå" blodet späds ut i större utsträckning om det blandas med en icke-aristokratisk mans gener än tvärtom. För att återgå till Karl XIV Johan så måste man väl ändå säga att snart 200 år på den svenska tronen är mer än väl tillräckligt för att ätten Bernadotte ska räknas som en ätt med anor vid det här laget? Som jag uppfattat det, anses det av många skäl vara Gustav V:s äktenskap med Victoria av Baden som slutgiltigt legitimerade ätten Bernadotte enär hon ju var barnbarnsbarn till Gustav IV Adolf och drottning Fredrika.

Med de kunskaper vi idag har om diverse sjukdomar av både fysisk och mental art rent får man ju ur rent genetisk aspekt däremot se en klar fördel genom att prins Daniel som generation nr 2 (nr 1 = drottning Silvia) inympat "nytt, friskt blod" då han inte har några kungliga anor. Men det är också där som problemen med legitimitet uppstår. Själva nimbusen med en kungaätt raderas ut om det blir alltför folkligt i generation efter generation.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Kungliga namn

Inlägg av Schwalbe » 26 maj 2012, 09:24

Jag är väl inte så högättad själv- jag kommer från en läkarfamilj-, men jag har svårt att ha respekt för "gymägaren från Ockelbo". :wink:

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 27 maj 2012, 00:38

Gavrilo Princip skrev:Som jag uppfattat det, anses det av många skäl vara Gustav V:s äktenskap med Victoria av Baden som slutgiltigt legitimerade ätten Bernadotte enär hon ju var barnbarnsbarn till Gustav IV Adolf och drottning Fredrika.
Men det var ju snarare det äktenskapet som var dödsstöten för Bernadotternas legitimitet - därigenom blev den regerande släktgrenen för evärdlig tid förlustig Sveriges krona och regering, enligt riksdagens beslut några decennier tidigare, så de har inte krönts sedan dess, och har nästan ingen regeringsmakt heller.

(Det har jag sagt så många gånger förut, så det verkar nog tjatigt vid det här laget, men jag har inte sett att de avsatts än.)

Älskade de varandra, eller var det bara ett affärsavtal? (Och jag menar genom hela äktenskapet.)
Gavrilo Princip skrev:Själva nimbusen med en kungaätt raderas ut om det blir alltför folkligt i generation efter generation.
Karl XIII tilläts, vid 61 års ålder, adoptera en vuxen tronföljare utan anor, så det skulle inte vara orimligt att man gjorde så inför varje tronskifte.
Gavrilo Princip skrev: En aristokratisk ätt anses ju föras vidare på svärdssidan, dvs mannens släkt, inte kvinnans.
Ja, att Jean Baptiste Bernadotte/Karl XIV Johan inte var född furstlig kan ju ses som ett argument för att legitimera att vår kronprinsessa ingått äktenskap med en man av folket, plus det faktum att drottning Silvia också är en dam av folket. Men det har ju alltid varit något lättare att acceptera att en manlig medlem av en regerande ätt gifter sig av kärlek med en "vanlig" kvinna än att en kvinnlig medlem av en ätt gifter sig med en "vanlig" man.
Han adopterades ju, och är därmed hörande till samma ätt som sin fader Karl XIII. Frågan är om en adoption gäller även den adopterades barn som fötts före adoptionen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 27 maj 2012, 10:00

Kröningen försvann väl pga det politiska tumult så rådde i Europa i början av 1900-talet. Med tanke hur "nygammalt" kungahuset agerar idag så kan mycket väl en modern kröning bli möjlig då kronprinsessan Viktoria bestiger tronen.

Ser också problemmed folkligheten - ju mer det kungliga blodet tunnas ut ju sårbarare blir de för påhopp. Vore bra om de gifte in sig med furstehus i Euroap igen. Jag höll länge tummarna för att Preussens kung och vår kronprinsessa skulle finna varandra. Även högadel som danske prinsen är bättre än lasse på gatan. Drotting Elizabeth II är fullblodsproffs på lagom folklighet för en regent, tycvärr har de nordiska monarkierna blivit lite väl folkliga.

Vi får hålla tummarna på att prinsessan Madeleine och prins Harry finner varandra.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 maj 2012, 17:56

Psilander skrev:Jag höll länge tummarna för att Preussens kung och vår kronprinsessa skulle finna varandra.
Preussens kung? Har Sverige ens diplomatiska relationer med den staten? 8O

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Kungliga namn

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 28 maj 2012, 17:59

Psilander skrev:Ser också problemmed folkligheten - ju mer det kungliga blodet tunnas ut ju sårbarare blir de för påhopp. Vore bra om de gifte in sig med furstehus i Euroap igen.
Jag är mer negativ till att de gifter in sig i furstehus, för deras egen skull. Inaveln var ju ganska stor i den begränsade kretsen, fast det kanske har gått över nu.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Kungliga namn

Inlägg av Göstring » 28 maj 2012, 18:58

Jurgen Wullenwever skrev:
Psilander skrev:Ser också problemmed folkligheten - ju mer det kungliga blodet tunnas ut ju sårbarare blir de för påhopp. Vore bra om de gifte in sig med furstehus i Euroap igen.
Jag är mer negativ till att de gifter in sig i furstehus, för deras egen skull. Inaveln var ju ganska stor i den begränsade kretsen, fast det kanske har gått över nu.
En siames skulle kunna slå många flugor i en smäll. Både folklighet, kunglighet och nytt blod.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kungliga namn

Inlägg av Psilander » 30 maj 2012, 15:58

Jurgen Wullenwever skrev:
Psilander skrev:Jag höll länge tummarna för att Preussens kung och vår kronprinsessa skulle finna varandra.
Preussens kung? Har Sverige ens diplomatiska relationer med den staten? 8O
Nej, Preussen är tom förbjuden statsbildning efter 1947. Men, kungen av Preussen, och tyske kejsaren dvs huvudmannen för ätten Hohenzollern (tror inte Bernadotterna är ingifta i den) är jämngammal med vår kronprinsessa. Han gifte sig dock med en tysk furstinna/ prinsessa i Potsdam i fjol. Huset Bernadotte-Hohenzollern vore lite coolt. Kronprinsessans faster är gift med en prins i en annan gren av huset Hohenollern.

Annars hade jag hoppats på han skulle få ta över nu närTyskland sparkade sin fipplande president i fjol. Det tyska "kejsarparet" lär vara mycket populära i Tyskland - men tydligen ville de inte restaurera monarkin....

Tyska Royalistiska föreningen

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Kungliga namn

Inlägg av Pewi » 30 maj 2012, 23:04

Prinsessan Birgitta är ingift i Hoenzollern, hon gifte sig 1961 med Johann Georg von Hoenzollern-Sigmaren och är därmed den enda av syskonen som inte gift sig morganatiskt. De har tre barn, två söner och en dotter. Av någon anledning togs dock inte hon och hennes barn med i tronföljden när den ändrades 1980.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Kungliga namn

Inlägg av Gavrilo Princip » 1 juni 2012, 00:56

Jurgen Wullenwever skrev:
Psilander skrev:Ser också problemmed folkligheten - ju mer det kungliga blodet tunnas ut ju sårbarare blir de för påhopp. Vore bra om de gifte in sig med furstehus i Euroap igen.
Jag är mer negativ till att de gifter in sig i furstehus, för deras egen skull. Inaveln var ju ganska stor i den begränsade kretsen, fast det kanske har gått över nu.
Jag tror att det "blå blodet" under de senaste 100 åren spätts ut i tillräckligt stor omfattning för att det inte skall föreligga någon akut risk under de närmaste decennierna. Om exempelvis prinsessan Ingrid Alexandra av Norge i framtiden får barn med det danska kronprinsparets äldste son Christian är det nog liten risk för några defekter.
(En positiv bieffekt av detta exempel skulle dock kunna vara att Danmark och Norge återförenas) :idea:

Skriv svar