Flottans attackdykare

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Flottans attackdykare

Inlägg av CvD » 13 januari 2006, 12:03

Med tanke på ämnet som togs upp i kalla krigsskrönorna...

Flottans attackdykare kom först för att sedan följas av KA:s, men hur skiljde sig utbildningen och varför försvann Flottans?
Det enda jag känner till om flottans a-dyk är att de lekte med Spiggen och att Jan Guillous Carl Hamilton var i böckerna utbildad attackdykare i Flottan. Inte mycket att komma med i kunskap...

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 14 januari 2006, 18:17

Flottans a-dyk utbildades 1955 för första gången,(modellerat efter Rolf Hamilton som också grundade röjdyk, var kursetta på US Navy's seals utbildning och kunde simma under en jagare på längden) är ett av de mer extrema elitförbanden som Sverige haft, deras huvud uppgifter var rena anfallsuppgifter mot tex utskeppningshamnar osv. Orsaken till att de försvann är höljd något i dunkel men det är lite olika orsaker som vägts samman bland annant att man inte kunde motivera dem som ett rent försvars förband - Sverige sysslar inte med anfallstrid på främmande territorium!? Förebilden torde varit attacker som den på Tirpitz men kanske ännu mer de italienska anfallen på Queen Elisabeth och Valiant. Sedan byggdes utbildningen om efter Seals insatser i Vietnam, för att slutligen gå in i KA efter ett par års paralell kör.

Sedan är utbildningen en viktig orsak. den lär ha varit extremt hård, med ibland flera dödsfall per år. Rykten säger sådana saker som att de värnpliktiga fick simma runt Märsgarn för att få permission osv.Sista året var nog 83-84 som flottan utbildade a-dyk, men dess år var på undantag, egentligen avskaqffades flottans a-dyk redan 1979.

Det närmaste som finns idag är nog amfs A-dyk då spaningsrollen tagit över från den traditionella sabotageprofilen.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Coq Rogue ???

Inlägg av Ori » 15 januari 2006, 01:06

Jag hoppas att jag inte frågar om välkända fakta, men jag kunde inte hitta så mycket vid sökningar.
Attackdykarna har jag aldrig funderat så mycket på måste jag erkänna och till viss del beror det
säkert på att jag som landkrabba inte har något jätte-intresse för marina områden.

Psilander: Finns det några källor att fördjupa sig i vad gäller historiken för flottans a-dyk ?

Sambandet mellan SEALS och a-dyk låter väldigt spännade när man har läst Coq Rogue-serien !

Eftersom jag aldrig har hört om ett samband mellan US Navy SEALS och Svenska Flottans a-dyk
tidigare så blir det nästan för mycket med att det finns en Hamilton inblandad som var kursetta
på SEALS utbildningen (fast 1955 måste det varit UDT ?). Antingen var Jan Guillou väldigt påläst
(han kanske driver lite med sina läsare ?) eller så är det läge att börja tro på ödet ?

Inlägget väckte en massa frågor i min skalle, men jag väntar (och hoppas) på en källa.

--
Jörgen

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Re: Coq Rogue ???

Inlägg av Albert » 15 januari 2006, 02:55

Ori skrev:Eftersom jag aldrig har hört om ett samband mellan US Navy SEALS och Svenska Flottans a-dyk
tidigare så blir det nästan för mycket med att det finns en Hamilton inblandad som var kursetta
på SEALS utbildningen (fast 1955 måste det varit UDT ?). Antingen var Jan Guillou väldigt påläst
(han kanske driver lite med sina läsare ?) eller så är det läge att börja tro på ödet ?
Jörgen
I detta specifika fall så var Jan Guillou påläst.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 januari 2006, 03:08

Rolf Hamilton hör till avdelningen legender i flottan, främnst blanddykarna. Han anses vara det svenska örlogs dykeriets fader.
Här
1952 startade Rolf Hamilton den första svenska militära dykarskolan.
Hamilton, nyligen hemkommen från US Navy SEAL`s röj- och attackdykarutbildning i USA förlade utbildningen till Skredsvik på västkusten. Detta har sedan dess varit röjdykarnas hemvist.

Här
Attackdykare (A-dyk) utbildades för första gången i Sverige 1955 i flottan. Dessa inriktades framförallt mot uppgifter i eller nära anslutning till vatten, exempelvis sabotage mot fartyg och fartygsbaser. I och med att Kustartilleriets Kustjägarskola (KJS) startade 1956 uppstod ett behov av attackdykare som även kunde lösa uppgifter på land med tyngdpunkt på spaning.

Attackdykarna organiserades i en tropp ingående i Kustjägarkompaniet och den första kullen tog examen 1957. Flottan A-dyk lades ner 1979 och sedan dess utbildas värnpliktiga attackdykare endast på Amf 1 i Vaxholm. Sedan utbildningen påbörjades har det utbildats ca 350 attackdykare.
"Carl Gustaf Gilbert Hamilton" är med största sannolikhet modellerad efter denne Rolf Hamilton, kanske som en liten ironisk gest från Jan Guillou.

Jag vet inte om det finns några böcker mm om just a-dyk, organisation har ju av naturliga skäl varit omgiven av rätt mycket hemlighetsmakeri. Det fanns en artikel i Café 99 eller 2000 minns jag.

Bild
De såg i allafall ut såhär

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 15 januari 2006, 17:52

Hittade en sida som berör det hela lite grann i alla fall, men mycket är det dock inte:
http://www.divex.se/dokument/historik.htm

/CvD

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av Ornellaia » 15 november 2010, 11:01

Skakar liv i en gammal tråd...

Hur står sig dagens A-dyk som tas ut från KJ jämfört med Flottans A-dyk?

spartacus3
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2010, 23:37

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av spartacus3 » 25 november 2010, 23:54

Flottan A-dyk finns ju inte kvar längre. Men hur menar du, hur dom står sig? Uppgifterna skiljer sig ju ganska kraftigt. Eller hur ska man mäta det, flest armhävningar? Simmar längst? Det är ju ändå inte det som det handlar om.

Jag har en väldigt bra källa som säger att dagens A-dyk har en tjänst som mest är kall, tung och tråkig. Precis som jag antar att det också var förr.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av MD650 » 26 november 2010, 10:05

spartacus3 skrev: Det är ju ändå inte det som det handlar om.

.
Vad är det som det handlar om då? Det var ju lite det frågeställningen avsågs.
:)

spartacus3
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2010, 23:37

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av spartacus3 » 26 november 2010, 12:06

MD650 skrev:
spartacus3 skrev: Det är ju ändå inte det som det handlar om.

.
Vad är det som det handlar om då? Det var ju lite det frågeställningen avsågs.
:)
Det handlar om att det är ganska meningslöst att jämföra eftersom uppgifterna skiljer sig? Det är som att fråga: Hur står sig Tiger Woods mot Roger Federer? Blir lite svårt att svara på om man inte specificerar sig mer än så.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av MD650 » 26 november 2010, 14:36

Vilka uppgifter hade(har) flottans adyk resp. KA:s adyk?
Vi kan börja där.
:)

spartacus3
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2010, 23:37

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av spartacus3 » 26 november 2010, 17:01

KA finns ju inte kvar längre, utan numera är det Amfibiekåren.

KJ/Adyk: "Attackdykarna är ett utpräglat spaningsförband vars huvudsakliga uppgifter är fjärrspaning, närspaning, begränsade störa uppgifter samt invisning av andra förband."

http://www.forsvarsutbildarna.se:8080/k ... ackdykare/

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av MD650 » 26 november 2010, 17:07

spartacus3 skrev:KA finns ju inte kvar längre, utan numera är det Amfibiekåren.

KJ/Adyk: "Attackdykarna är ett utpräglat spaningsförband vars huvudsakliga uppgifter är fjärrspaning, närspaning, begränsade störa uppgifter samt invisning av andra förband."

http://www.forsvarsutbildarna.se:8080/k ... ackdykare/
Had man då flottans adyk för spaning på strategisk eller bara taktiskt nivå?
:)

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av Viktor Lima » 26 november 2010, 17:47

Hur organiserades flottans attackdykare (krigsförband)?

Hur många sådana förband fanns i krigsorganisationen?

/VL

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Flottans attackdykare

Inlägg av Lawson » 12 februari 2012, 08:08

Ursäkta en oförstående landkrabba, men har svenska flottan någonsin haft "Attackdykare"?? Har det inte alltid hetat Röjdykare??

Den som är informerad om Röjdykare, bör läsa boken "Röjdykare-i vått och torrt" av Jan Thörnqvist

Där finns ett sjusidigt övergripande kapitel om nämnda dykargreve Hamilton (Sedemera chef för Röjdykarna)

/ Christopher

Skriv svar