vattenvagar till osterled via finland

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
Old Grog
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 januari 2006, 12:02
Ort: sverige

vattenvagar till osterled via finland

Inlägg av Old Grog » 6 januari 2006, 13:18

Hej alla, ar ny i forumet. soker information om vilka leder vikingarna anvande for sina "flytetyg" till osterled, dvs, lederna genom stockolm, Aland och finska skargarden, tack pa forhand

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 9 januari 2006, 21:22

se tex Kong Waldemars jorde-book, den är visserligen skriven på 1200-talet, men kanske använde vikingarna samma led

Användarvisningsbild
egilo
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 8 januari 2006, 17:14
Ort: Norra och södra Fennoskandia

Inlägg av egilo » 10 januari 2006, 09:58

Jag har inte den rätta referenslitteraturen bredvid mig just nu utan relaterar fritt från minnet.

Man tror att vikingarna färdades i österled bl.a. via Finska Viken och inte bara via Rigabukten. En naturlig färdväg blir då från Roslagen och via den åländska arkipelagen (och Kökar för dem som färdades en något sydligare rutt). Via Houtskär och Hitis rundade man sedan Hangö udd och kom in på den s.k. "Bålagårdssidan" vilket avsåg finska sydkusten. I min hemkommun Ingå med den kända barösundsfarleden finns många ortnamn som kan härledas till att vikingar använt den färdvägen. Min sommarstuga står i Bastubacka (bankstad=skeppsvarv) som är besökt av sjöfarare även långt före vikingatiden (s.k. bronsåldersgravar). Vid Purkal (nuv. Porkala udd) kunde man ta närmsta vägen över söderut till Räffle (Reval/Tallinn) eller fortsätta längs finska vikens nordsida ända till Nyenskans - en liten by där St. Petersburg idag ligger. Och sedan längs Nevan in i Ladoga och snett sydost-ut till det omfattande flodsystemet.
Namnen längs färdvägen var säkert inte på vikingatiden de samma som jag här ovan nämner men många anser att denna rutt användes som en av flera vägar till nuv. Ryssland.

Skriv svar