JHAN skrev: ↑29 jul 2018 15:30
När jag sköt skarpt GRG i ett skyttevärn så lyckades jag positionera mig så att rekylen/"bakblåset" (vad heter det) studsade mot värnet bakom mig och träffade mig på baksidan av smalbenen. Jag föll inte men det var en duktig smäll och dom var röda och ömma.
När vi sköt granatgeväret 55 S 55 i liggande ställning var det laddarens uppgift att ta skyttens fötter mellan sina så att de hölls snett, och borta från bakblåset.
https://en.wikipedia.org/wiki/55_S_55
Eftersom den laddades framifrån, betydde det att laddaren var tätt inpå skytten före och vid skottet. Efter att ha fått in granaten i röret, var det laddarens uppgift att kontrollera att det är fritt bakom, och klappa skytten på axeln för att markera att det går att skjuta. Samma procedur oavsett om man sköt knallskott, innerpipa, projektiler med skarp driftsladdning men med betonghuvud eller med skarp driftsladdning och stridshuvud (skarpa). Train as you fight.
Minnet är konstigt, eftersom min kompis berättar att vid en uppvisning i underofficersskolan där vi presenterade pansarvärnsvapnen åt infaterilinjens killar, sköt jag en skarp mot ett pansarvagnsvrak, och träffade (vilket nu inte var någon större bedrift då detta mål var orörligt).
Själv kommer jag inte ihåg det trots att jag nog kommer ihåg när dessa killar skulle skjuta ett betonghuvud (med skarp driftsladdning) per man och vi agerade laddare. Vapnet hade en ganska häftig smäll, och dessa killar väntade lite snett bakom skjutställningen. När de hört de första smällarna, blev de chockade kom de närmast svävande på plats och hade svårt att följa instruktionerna de övat med. Ett antal viftade med vapnet, och de hade svårt att förstå när man skulle omsluta deras fötter med sina, trots att de övat på det. Viftandet av röret måste man få koll på före man kunde ladda. Och när man väl fått laddat, skall skytten spänna avtryckaren genom att pressa in en liten spake under handtaget med sin handflata. Det skall göras lungt med ett ökande tryck. Det kan vara lite trögt. Man får inte försöka slå den in, eftersom det kan förorsaka att avtryckaren kan utlösas. Såklart var det några karlar som var så nervösa av smällarna de hört, att de glömt allt, och efter ett eller två försök att pressa började slå uppåt med handflatan, och det betydde också att röret inte hölls stabilt framåt utan viftade än åt ett, än åt ett annat håll. Nå, som tur hände inget och alla fick skjuta ett skott med ett betonghuvud. Jag tror vi hade 4 eller 5 vapen i bruk så jag laddade åt kanske 20 eller 25 killar.
Smällen var inte alls så hemsk när man var tätt intill röret och inte bakom den.