Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av apersson850 » 13 juni 2009, 23:41

Roligt att någon uppskattade resultatet av min berättarmöda. Men efter en titt tycker jag att det forum du anger verkar innehålla inlägg av en något "seriösare" karaktär, alltså om förbandstyper, taktigt osv. Inte om en i efterhand skojig incident (när den hände och vi stod där med brandbilar och allt var den inte fullt lika skojig!) under en repövning.

OXML
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 augusti 2009, 00:00

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av OXML » 3 augusti 2009, 00:52

Kul läsning på detta forum, kunde inte låta bli att lägga till en historia jag hörde under min tid som förare på strv 121 (Leopard2) i Strängnäs under slutet av 90-talet.

Har också hört detta med mkt detaljerade kartor över delar av Sverige som ryssarna hade. Har för mig att det var någon av våra kaptener som var insatt i detta. Han sa att det var vansinnigt detaljerade kartor angående terrängen såsom skogens täthet och områdets markförhållanden. Sannorlikt för att bl a ryskt tungt pansar skulle kunna välja rätt väg under framryckning m.m.

Jag kan i alla fall skriva under på att det är kräm i tryckvågen från 120mm kanonen på strv 121.
Under våra skjutövningar på Utö skjutfält så berättades det att under ett föregående år så hade alla fönster på en tgb 30 blåst ut av tryckvågen. Den stod parkerad lite för nära snett framför vagnen som avlossade skottet. Då menar jag inte att den var parkerad precis bredvid... :)

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Ornellaia » 5 augusti 2009, 09:26

Jag växte upp i kalla kriget men gjorde lumpen i början av 90-talet, 93-94. Då hade Partnership for Peace precis börjat (om jag minns rätt), samt att Sverige köpte BMP-1 från gamla DDR (pbv501).

Ett av mina befäl, en fänrik, hade varit med och kollat på fordonen medans de fortfarande stod i östtyska mobförråd.
Han beskrev hur enorma dessa mobförråd var och nu kommer vi då äntligen till skrönan. Han påstod att han med egna ögon sett färdiga medaljer ligga till de förband som först intog västtyska städer samt medaljer till de förband som först nådde atlantkusten.
Dessutom har jag för mig att jag läst samma skröna i någon av våra tidningar.

Jag har dock alltid ställt mig lite frågande till denna berättelse. Har någon annan hört samma skröna och finns det någon som helst sanningshalt? Att det skulle utdelas medaljer råder ju ingen tvekan om men att de låg präglade klar att delas ut, dessutom i mobförråd ställer jag mig tveksam till.

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Patric Norrå » 10 augusti 2009, 22:41

FMV handlar stridsfordon, fänrikar utbildar soldater. Jag har svårt att bara så där acceptera att fänriken ens var med och inspekterade stridsfordon i Östtyskland.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av MD650 » 10 augusti 2009, 23:05

Patric Norrå skrev:FMV handlar stridsfordon, fänrikar utbildar soldater. Jag har svårt att bara så där acceptera att fänriken ens var med och inspekterade stridsfordon i Östtyskland.
Personal från PS var ned och kollade på olika fordon däribland några majorer.
:)

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Patric Norrå » 10 augusti 2009, 23:36

Majorer ja, fänrikar tvivlar

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av NIL » 5 oktober 2009, 17:38

Patric Norrå skrev:FMV handlar stridsfordon, fänrikar utbildar soldater. Jag har svårt att bara så där acceptera att fänriken ens var med och inspekterade stridsfordon i Östtyskland.
Om vederbörande inte var medföljande som tolk.

Men det var egentligen inte därför jag blåste liv i tråden, min fråga är om någon har kännedom om de sägensomsusade sovjetiska generalstabskartorna över sverige som blev offentligt gods efter unionens upplösning. Enligt myten så skall dom i detaljrikedom piska allt som har producerats i sverige.


EDIT:
Skrönor i ämnet är också välkomna :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Hans » 5 oktober 2009, 17:44

NIL skrev:
Patric Norrå skrev:FMV handlar stridsfordon, fänrikar utbildar soldater. Jag har svårt att bara så där acceptera att fänriken ens var med och inspekterade stridsfordon i Östtyskland.
Om vederbörande inte var medföljande som tolk.
Jag personligen känner ett par löjtnanter som var nere i flera vändor i Neubrandenburg framemot mitten av 1990-talet. De var nere i egenskap av motorofficerare.

MVH

Hans

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Torbjörn J » 5 oktober 2009, 18:11

NIL skrev: Men det var egentligen inte därför jag blåste liv i tråden, min fråga är om någon har kännedom om de sägensomsusade sovjetiska generalstabskartorna över sverige som blev offentligt gods efter unionens upplösning. Enligt myten så skall dom i detaljrikedom piska allt som har producerats i sverige.

Något i stil med detta kanske? :)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article64530.ab

/Torbjörn

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Ornellaia » 5 oktober 2009, 19:33

Mitt inlägg har hittills kommit att handla om huruvida det var fänrikar eller inte som var med på resan. Det är säkert värt en debatt men vad säger ni om huvudfrågan - dvs att det låg medaljer färdigpräglade att delas ut. Kan det verkligen stämma?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Hans » 5 oktober 2009, 19:50

Ornellaia skrev:Mitt inlägg har hittills kommit att handla om huruvida det var fänrikar eller inte som var med på resan. Det är säkert värt en debatt men vad säger ni om huvudfrågan - dvs att det låg medaljer färdigpräglade att delas ut. Kan det verkligen stämma?
Det blir så att trådar ibland glider iväg i annan riktning.

Det låter troligt, det är en del av krigsförberedelserna också. Jag skulle bli förvånad om det inte någonstans i Sverige finns/fanns ett antal "För tapperhet i fält" och "För tapperhet till sjöss" i något gammalt förråd från kalla kriget.

MVH

Hans

Kent
Medlem
Inlägg: 501
Blev medlem: 13 juni 2008, 12:30

Re: U-båtsvarianter

Inlägg av Kent » 7 maj 2012, 10:44

alexcykel skrev:En vanlig variant på u-båtsskröna är den om att svenska marinen verkligen skulle stängt inne en u-båt med nät inne i skärgården. Marinen bad om tillåtelse att sänka den men svenska regeringen, Palme, sade nej.
Att ubåtar släpptes ut är ingen skröna.
Otto Gaz skrev:En av de mest seglivade skrönorna är att det i Sverige finns en massa "underjordiska baser" vilka används till ubåtar.
Ubåtarna seglar alltså in i uläge genom undervattenstunnlar, ungefär som i Bondfilmer.

Förmodligen har de som tror på denna sett bilder på ubåtar på väg att docka in i Muskötunneln, och sedan "förbättrat"
historien något...

/Otto
En massa "underjordiska baser" har jag aldrig hört talas om men det finns ju två platser som de oftast talas om.

OM detta är sant så är jag mest nyfiken på hur man rent tekniskt skulle kunna lösa alla problem som skulle uppstå men det kanske är ämne för en ny tråd.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: U-båtsvarianter

Inlägg av lampros » 7 maj 2012, 18:18

Kent skrev:
En massa "underjordiska baser" har jag aldrig hört talas om men det finns ju två platser som de oftast talas om.

OM detta är sant så är jag mest nyfiken på hur man rent tekniskt skulle kunna lösa alla problem som skulle uppstå men det kanske är ämne för en ny tråd.
Menas väl undervattensbas, i bemärkelsen u-båt tar sig in i u-läge, sedan upp till ytan i bergrum. Tekniskt möjligt, dock vet jag inte var svenska sådana funnits.

kmzmmz
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2012, 19:36

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av kmzmmz » 14 juli 2012, 21:16

Rickard skrev:En tänkbar skröna som jag hörde flera gånger när jag var yngre gällde att i händelse av krig så skulle ammunitionen för svenska försvaret max räcka en-två dagar. Oklart till vilka vapensystem som det gällde, samt om det finns något belägg för detta?
Inte Strv o elller finkalibrig amo. Till Pbv var det dock ingen skröna, i hela landet fanns det på 80-talet 60-80 st skott per vagn. Det enda besked man fick när man frågade uppåt var att produktionrn skulle startas vid behov.
Vill minnas att man fick starta produktionen under Kosovokonflikten.
mvh
kmzmmz

kmzmmz
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 juli 2012, 19:36

Re:

Inlägg av kmzmmz » 14 juli 2012, 21:42

hangatyr skrev:hur är det med de här superdupertrimmade stridsvvagnarna som skulle finnas? det var visst ngn fredstidssprint man drog ut ur motorn så skulle stridsvagnarna kunna dundra fram i 130km/h?
Strv 103 hade en viss potential, vi hade en switch inne i vagnen,"Högeffekt". När denna var tillslagen
gav gasturbinen 90hkr extra. Noga kontroll skulle hållas på avgastemp. Inte f-n steg den. Enl tekniker skulle bränsleregulatorn ställas om vid krig.Handbok(pärm) Strv 103 hade flera tomma flikar som rörde åtgärder vid krig.

mvh
kmzmmz
fd. Strv.officer

Skriv svar