Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 september 2006, 15:03

Bulldog skrev:En historia jag just kom att tänka på handlade om en västerländsk affärsman i Moskva. När han en kväll kom till hotellet dök det upp en mkt snygg städerska som började stöta på honom. Han var förvarnad om att detta var en sk "svala" och att han skulle bli fotograferad under akten för att sedan bli utpressad. Han löste problemet genom att ta ett örngott och klippa hål för ögonen. Örngottet trädde han sen över huvudet på sig själv och kunde sedan förlusta sig med städerskan utan rädsla för några utpressningsbilder.
:lol:

Alla sätt är bra...

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Upplivning

Inlägg av alexcykel » 27 november 2006, 10:00

Dags att liva upp den här tråden lite med en ny sköna.

Detta berättades av ett underrättelsebefäl på OHS i Borensberg för tio år sedan.

När man öppnade sovjetarkiven fann man detaljerade kartor över Sverige. På somliga av dessa var varje enskilt hus inne i städerna utmärkt i olika färger. Färgerna angav vilket byggmaterial som huset var uppfört av. Betong, trä, lättbetong etc

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 27 november 2006, 10:41

Varför Skulle det va en skröna?? Kan ju vad bra och veta vilja hus som skulle klara kärnvapen och vilja hur som är mer lämpliga att man hittar motstånsmän. Betong skyddar bättre än trä. När dom börjar skjuta på än..

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Inlägg av alexcykel » 29 november 2006, 10:34

predator skrev:Varför Skulle det va en skröna?? Kan ju vad bra och veta vilja hus som skulle klara kärnvapen och vilja hur som är mer lämpliga att man hittar motstånsmän. Betong skyddar bättre än trä. När dom börjar skjuta på än..
Jag är inte säker på sanningshalten i historien, visst det kan stämma, samtidigt finns det flera kännetecken för en skröna hos historien.
- Osäker sagesman, andra, tredje, fjärdehandskälla
- Passar in på det alarmistiska tänkandet under kalla kriget
- Verkar trovärdigt men är kanske vid en närmare granskning svårt att genomföra eller rent av onödigt.

Men men, någon vet kanske hur det var.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 november 2006, 10:41

Lutar åt skrönan - visst kan den stämma, men det har den i så fall gemensamt med bra många andra. Poängen, det som man hajar till inför och får en att minnas det hela, är ju att dessa uppgifter är så närgångna. "Om Ivan har sån järnkoll på såna detaljer, vad kan han då inte tänkas ha koll på..?"

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 29 november 2006, 10:43

Ryska kartor över Sverige fanns, i vissa fall mycket detaljerade. Har själv sett kartor över bl.a Gotland och Helsingborg, med militärt intressanta företeelser utmärkta. Och husen var helt riktigt i olika färger, även om jag inte har en aning om vad de olika färgerna betydde. Se vidare den här tråden.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 20 januari 2008, 23:11

Det blev process av det. Referat finns på:
http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/index.jsp


Träff Domstol/Myndighet Målnummer Avgörandedatum Referat/Dom Länk
1 Högsta domstolen B235-81 1981-12-01 NJA 1981 s. 1135
[Visa detaljinformation för Högsta domstolen målnummer B235-81]
Spörsmål om ansvar för hemvärnsmän som vid bevakning av militärt förråd använt skjutvapen.
[Visa referat för Högsta domstolen målnummer B235-81]
Bulldog skrev:
Ok, jag ber om ursäkt, jag begrep inte att din story var ny utan trodde att du komenterade min.
När vi är inne på ämnet vaktposter så har jag i bakhuvudet nåt från 70 eller 80 talet då det varit inbrott i ett mobförråd, detta bevakdes sen av hemvärns män. Tyvärr blev det missförstånd med polisen och det hela slutade med skottlossning. nån som minns mer?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av NIL » 24 november 2008, 17:16

Veckans avdamning *host* *host*

Det talades om någon Sovjetisk kedja av bensinstationer som fanns etablerade i Finland, det speciella med dom var att dom var strukturellt anpassade för att kunna ta emot sovjetiska stridsfordon.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av MD650 » 24 november 2008, 17:18

NIL skrev:Veckans avdamning *host* *host*

Det talades om någon Sovjetisk kedja av bensinstationer som fanns etablerade i Finland, det speciella med dom var att dom var strukturellt anpassade för att kunna ta emot sovjetiska stridsfordon.
Teboil.
:)

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av G:son » 24 november 2008, 17:38

MD650 skrev:
NIL skrev:Veckans avdamning *host* *host*

Det talades om någon Sovjetisk kedja av bensinstationer som fanns etablerade i Finland, det speciella med dom var att dom var strukturellt anpassade för att kunna ta emot sovjetiska stridsfordon.
Teboil.
:)
Teboil-stationerna som väckte uppseende fanns i Lappland, de flesta av dem på ställen som ansågs hopplösa rent affärsmässigt. För de historiskt intresserade ( :) ) kan det vara av intresse att veta, att Teboil, som numera hör till Lukoil-gruppen, har sina rötter i ett tyskägt bolag, som hette Trustivapaa Bensiini (trustfri bensin). Med namnet ville man nog ge en känga åt de anglo-amerikanska oljejättarna. :)

En fortsättning på historian, som alltså är sann, berättar att en finsk affärsman i oljebranschen fick ett samtal efter Sovjetunionens fall. En rysk affärsman ville sälja ett större parti stridsvagnsbränsle, som redan fanns i landet. Den finska affärsmannen tackade nej, artigt men bestämt. Han tyckte att det skulle ha gränsat till landsförräderi att tjäna en slant på en sådan affär.

/G:son

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av NIL » 24 november 2008, 18:14

MD650 skrev:
NIL skrev:Veckans avdamning *host* *host*

Det talades om någon Sovjetisk kedja av bensinstationer som fanns etablerade i Finland, det speciella med dom var att dom var strukturellt anpassade för att kunna ta emot sovjetiska stridsfordon.
Teboil.
:)
Så hette den!

Och MD650 har precis bekräftat att det i Finland fanns en av Sovjetunionen anlagd kedja av bensinstationer vars enda syfte var att bereda väg för ett angrepp mot Sverige, vad har han för belägg för det!?

:lol:
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av G:son » 24 november 2008, 18:32

NIL skrev:
Så hette den!

Och MD650 har precis bekräftat att det i Finland fanns en av Sovjetunionen anlagd kedja av bensinstationer vars enda syfte var att bereda väg för ett angrepp mot Sverige, vad har han för belägg för det!?

:lol:
Det var ett allmänt samtalsämne i Finland på 70-talet, det skrevs helt öppet om det i dagstidningarna t.ex. Det var ingen stor hemlighet alltså. Som en korrigering till mitt föregående inlägg, stridsvagnsbränslet erbjöds till det finska försvaret, inte en affärsman. Några länkar hittade jag, tyvärr enbart på finska:

http://personal.inet.fi/koti/juhani.put ... a_sota.htm

http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?t ... :0:0:0:0:0:

/G:son

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av pandersson2 » 24 november 2008, 20:20

Min svärfar, som en tid var sovjetisk sjöman, berättade att båtarna hade direktiv att i händelse av att någon ombord hoppade i vattnet för att försöka komma till ett annat land, skulle båten vända och köra över honom. Han berättade även att man i Öresund var extra varsamma, detta eftersom sundet var för smalt för att kunna utföra sådana manövrar och därmed flyktrisken var större. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta. Finns det några kända fall av sovjetiska sjömän som försökt fly till Sverige eller Danmark genom att simma från sina fartyg i Öresund? Finns det även kända fall av att sovjetiska fartyg rammat egna sjömän som försökt fly?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av MD650 » 24 november 2008, 21:05

NIL skrev:
Och MD650 har precis bekräftat att det i Finland fanns en av Sovjetunionen anlagd kedja av bensinstationer vars enda syfte var att bereda väg för ett angrepp mot Sverige, vad har han för belägg för det!?

:lol:
Det enda jag har bekräftat om man nu kan kalla det var ditt inlägg avseende en bensinkedja som hette Teboil. Om enda syftet med den var att bereda väg för ett angrepp mot Sverige får stå för dig.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Skrönor och historier från det kalla kriget

Inlägg av Ola Häggström » 28 november 2008, 23:22

En av mina tidigare chefer hävdade att han innan han utbildade sig till läkare tjänstgjorde som pilot i USAF.

Det som jag tror platsar i denna tråden är hans påstående om att det i pilotutbildningen ingick ett fallskärmshopp över dåvarande Östtyskland, varefter man skulle ta sig "hem" till Västtyskland (underförstått att det skulle vara en enkel men nyttig match att klara sig igenom den inkompetenta gränsbevakningen).

Trots att det är förstahandsinformation känner jag mig lite ...skeptisk.
Någon som hört något liknande?

Skriv svar