Fotograferade 1700-talsmänniskor

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 16 maj 2006, 20:58

Hittade den här bilden på den kvinnliga astronomen Caroline Herschel (1750-1848)http://es.wikipedia.org/wiki/Carolina_Herschel (spanska - bilden finns inte på den svenska eller engelska versionen av hennes artikel). Jag har svårt att bedöma om det verkligen är ett fotografi, men jag misstänker det. Klicka på bilden på Wikipedia (först en gång, sedan en gång till och ytterligare en gång till - tre gånger totalt) för att förstora. Jag tycker det ser ut som den är scannad från en bok, vilket gör det svårt att avgöra om det är ett fotografi. Hursomhelst är hon fyra år äldre än Ludvig XVI men fyra år yngre än Gustav III...

/a81
Bilagor
Caroline Herschel (1750-1848).jpg
Caroline Herschel (1750-1848).jpg (31.49 KiB) Visad 3401 gånger
Senast redigerad av 2 a81, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 16 maj 2006, 21:10

Här är i alla fall en riktigt fotografi. Det är från 1841 och visar den tyske läkare Samuel Hahnemann (1755-1843) (se http://de.wikipedia.org/wiki/Samuel_Hahnemann). Han var nästan ett år äldre än Mozart, fem månader äldre än Axel von Fersen, sju månader äldre än Marie Antoinette, men åtta månader yngre än Ludvig XVI. Det borde dock finnas fotografier personer födda ännu tidigare. Är det någon som känner till någon relativt berömd person som dog kring 1840 och var mycket gammal vid sin död?

/a81
Bilagor
Samuel_Hahnemann_1841 - liten.jpg
Samuel_Hahnemann_1841 - liten.jpg (7.87 KiB) Visad 3388 gånger

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 18 maj 2006, 12:19

Bilden på Caroline Herschel är inget fotografi. Jag tycker det ser ut som en Xylografi, men är inte säker. Det är däremot troligt att gravören arbetat med ett fotografi som förlaga - Kanske finns fotografiet ännu kvar - troligen inte.
Även om Calotyperna användes som bokillustrationer i mindre upplaga, och mera vanligt sedan glasplåten kommit bildverk illutrerades med inklistrade positiv, så är det först 1885 med fotogravyren, bättre och billigare först efter 1900 som man kan använda reproducerade fotografier i tryck.
Tittar man därför i ett äldre uppslagsverk är de flesta kändisar illustrerade med xylografier eller litografier.
Ambrotyper, Daguerrotypier, Ferrotyper och Tinotyper är unika bilder, och det fanns tidigare ingen metod att mångfaldiga dem. Från 1860-talet förekommer dock att man fotograferade av Daguerrotypier med en kamera för glasplåtar för att den vägen mångfaldiga och rädda dem. Med varierande resultat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 18 maj 2006, 21:40

Misstänkte att det kunde vara ungefär så. I själva kvaliteten ser bilden på Caroline Herschel inte ut som ett fotografi, men motivet ser inte heller ut som en målning, hon ser för naturlig/avslappnad ut för det...

Jag har dock sett bilder, där det stått att de varit daguerreotyper, som ser ut lite som denna bild på Caroline Herschel. Kan det möjligen ha funnits någon daguerreotypteknik som gav den här typen av lite grovkorniga bilder?

/a81

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 18 maj 2006, 23:54

Exempel på det jag tog upp om grovkorniga bilder:

http://www.nhm.ac.uk/research-curation/ ... rait2.html

/a81

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 22 maj 2006, 23:58

Hej igen och förlåt om jag har dröjt med att svara, har varit borta härifrån ett tag.

Har svårt att avgöra exakt varför din bild ser ut som den gör

Daguerrotypier är oftast extremt skarpa och detaljerade. Blir de korniga beror det på reproduktionstekniken. Dels är de beroende på det infallande ljuset, direkt infallande ljus gör bilden negativ. Sedan brukar försilvringen på plåten bli oxidera och mörka när syret kommer åt bilden, oftast börjar oxideringen ute i kanterna.
Vet ej varför bilden du visar ser ut som den gör. En del tidiga fotogravyer för tiden runt sekelskiftet kan vara väldigt korniga, särskilt då de är tryckta på papper av dålig kvalité. Se särskilt äldre tidningsbilder (kan dock lägga till att det inte riktigt är mitt område här kan säkert någon annan mer om äldre tidningstryck än vad jag kan).
Calotypier eller Talbotypier, som är positivavdrag från kopparplåtar blir oftast väldigt korniga jämfört med vad som var fallet sedan glasplåtarna kommit i bruk omkring 1850.

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 14 augusti 2004, 13:27
Ort: Nederländerna/Sverige

Inlägg av Professor Kalkyl » 16 juli 2006, 20:18

Kan bara hålla med Mäster Grå! Vilken Fascinerande tråd, helt fantastiskt...

Appropå: http://news.bbc.co.uk/2/hi/5157200.stm?ls

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 9 januari 2007, 12:53

Nu har den här tråden legat nere i några månader och det verkar inte gå att komma längre än att den tyske läkare Samuel Hahnemann (1755-1843) bevisligen finns fotograferad och att bilden på Caroline Herschel (1750-1848) möjligen är ett foto (eller åtminstone haft ett foto som förlaga).

Kanske finns det någon person utomlands som har svaret frågan. Finns det något bra historiskt forum i t ex USA? Jag hittade ett som heter History Forum (http://www.simaqianstudio.com). Är det någon som känner till det eller har ett bättre alternativ?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 februari 2007, 21:56

Hittade den här artikeln i Arbetarbladets nätupplaga (http://www.arbetarbladet.se) om ett fotografi från 1840-talet, taget i Gävle.

Kopparslagarens
spruckna leende

En dag satte kopparslagaren Gustaf Thollén på sig sina finaste kläder, knöt rosetten extra omsorgsfullt och putsade sin cylinderhatt.

I den stassen sitter han nu och tittar på oss från en bild som missfärgats, spruckit och flagnat under de 160 år som gått.
Originalbilden, som förvaras i Gävle stadsarkiv, ser ännu värre ut. Den är nästan helt svart och det är med stor möda man kan urskilja kopparslagaren och hatten på bordet framför honom.
Det råder ingen tvekan om att bilden föreställer just Thollén men ingen vet vem som tagit den eller när det skedde.

Den första fotografen i Gävle var en tysk porslinsmålare som hette Wilhelm Heinemann. I maj 1844 inrättade han en ateljé i Gästgivargårdens trädgård på Söder där han under någon vecka ”såväl i solsken som i mulet väder” porträtterade Gävlebor enligt den metod som fransmannen Daguerre uppfunnit några år tidigare.
Men då hade Thollén, som var född i Linköping 1818, inte flyttat hit än. Han kom till Gävle året därpå så första chansen för honom att bli avbildad i sin nya hemstad var 1846. Det året slog en kringresande dagerrotypist – monsieur Derville – upp sin ateljé bland repslagarbanorna på Stora Holmen och i Norrlands-Posten kunde man läsa att den som lät sig porträtteras bara behövde hålla sig stilla i tre sekunder.
Kanske väntade Gustaf ändå med fotograferingen till 1849, det år han öppnade egen verkstad på Söder och kunde kalla sig kopparslagarmästare.

1855 fick staden sin första fasta fotograf. Det var handlanden Erik Östman som vid Västra tullen förevigade Gävlebor med en ”genom otaliga mödor uppfunnen ny metod hvarigenom porträtterne erhålla den högsta klarhet och styrka”.
Men fortfarande handlade det om dagerrotypi som bland annat hade den nackdelen att bilderna inte gick att mångfaldiga. Men nu gick utvecklingen snabbt framåt och efter tre år kunde även Östlund fotografera sina kunder på glasplåtar.

Ulf Ivar Nilsson
ulfivar@ulfivar.se
Tel. 026-15 93 00
/CvD
Bilagor
Gustav Thollen mindre.JPG
ÄLDSTA FOTOT? Den här illa åtgångna dagerrotypin föreställer kopparslagaren Gustaf Thollén. Bilden kan vara tagen så tidigt som 1846 och är nog i så fall Gävles äldsta bevarade fotografi.

Ur Gävle Stadsarkivs samlingar
Gustav Thollen mindre.JPG (183.59 KiB) Visad 2852 gånger

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 20 februari 2007, 23:37

Jag har en bild på min farmors morfar (född 1853). Bilden är tagen 1890 då han var stadsträdgårdsmästare i Trosa. Min farmor berättade mycket om honom och hennes historier var det som fick mig att börja släktforska. Därför är den bilden (och några senare jag har av honom) väldigt viktiga för mig, även om de inte är 'rekordgamla'. :)

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 20 februari 2007, 23:41

commuter skrev:
hannberg skrev:Den första människan som synd på bild finns på Louis Jacques Daguerres Paris Boulevard 1839. Mannen fastnade där bara för att han böjer sig ned för att knyta skosnöret. På gatan finns mer folk men exponeringstiden suddar ut dem. Kan bl a ses här: http://www.eyeconart.net/history/Photog ... levard.htm
Hur gammal mannen är vet vi inte.

Han får skorna putsade skulle jag tro efter att ha glott rejält.
Vilket borde göra att även skoputsaren kandiderar till posten som första fotograferade människa. Hans mamma borde vara stolt. :D

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 februari 2007, 00:12

Tror nog att de flesta inte har rekordgamla släktfotografier i sina album. Det äldsta säkert daterade fotot i vår samling är exempelvis från 1883. Det är nog ändå rätt tidigt om vi betänker att landsbygdens människor sällan hade möjlighet att gå till fotografen. Kring 1890 och därefter verkar dock antalet ateljéfotografer ha exploderat, och nått ut med sina filialer till minsta lilla håla i landet.

Sumsar
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 16 april 2003, 10:54
Ort: Uppland

Inlägg av Sumsar » 21 februari 2007, 11:35

En tidigt född kulturgigant, som blev fotograferad, var Friedrich von Schelling (1775-1854). Han var filosofiprofessor i Jena, motståndare till Hegel samt inspiratör för romantiker och existensialister.

I Nationalencyklopediens cd-rom-utgåva anges att dagerrotypen togs av H. Biow 1848. Jag fann bilden och några andra porträtt från densammes atelje i Hamburg (öppnad 1841) på:
http://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte ... Fotografie
Bilagor
Schelling_1848.jpg
Schelling 1848
Schelling_1848.jpg (112.65 KiB) Visad 2820 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 21 februari 2007, 20:49

Nyligen läste jag i illustrerad vetenskap eller populär historia att man hittat ett foto med bland annat Mozarts änka på. Hon överlevde honom med en farlig massa år och fotograferades som rysligt gammal. Då var hon emellertid omgift.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 21 februari 2007, 20:59

Samuelsson skrev:
commuter skrev:
hannberg skrev:Den första människan som synd på bild finns på Louis Jacques Daguerres Paris Boulevard 1839. Mannen fastnade där bara för att han böjer sig ned för att knyta skosnöret. På gatan finns mer folk men exponeringstiden suddar ut dem. Kan bl a ses här: http://www.eyeconart.net/history/Photog ... levard.htm
Hur gammal mannen är vet vi inte.

Han får skorna putsade skulle jag tro efter att ha glott rejält.
Vilket borde göra att även skoputsaren kandiderar till posten som första fotograferade människa. Hans mamma borde vara stolt. :D
Men han kan knappast vara den tidigast födda person som finns avbildad på fotografi. Samuel Hahnemann (1755-1843), jämnårig med Axel von Fersen och Marie Antoinette, finns bevisligen på foto (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Samu ... n_1841.jpg). För att slå honom måste skoputsaren måste vara i 85-årsåldern 1839. Möjligen finns även Caroline Herschel (1750-1848) avbildad på foto (http://es.wikipedia.org/wiki/Imagen:Car ... rschel.jpg); det ser i alla fall ut som om bilden haft ett fotografi som original.

Den tidigast födda personen som finns/fanns avbildad på fotografi, borde vara någon som var i 100-årsålden kring 1840, eller möjligen något senare med tanke på att fotograferandet inte kan ha varit särskilt utbrett kring 1840. Rekordhållaren borde alltså vara född omkring 1740 eller 1745. Ett problem är dock ett sådant fotografi kan ha försvunnit eller förstörts under åren fram till nu.
Markus Holst skrev:Nyligen läste jag i illustrerad vetenskap eller populär historia att man hittat ett foto med bland annat Mozarts änka på. Hon överlevde honom med en farlig massa år och fotograferades som rysligt gammal. Då var hon emellertid omgift.
Jo, men men Mozarts fru Constanze (http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cons ... t_1840.jpg - nedre raden längst till vänster) levde 1763-1842 och var alltså flera år yngre än de äldsta som tagits upp här. Dessutom verkar många anse att bilden är falsk.

Skriv svar