Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2007, 16:29

Det verkar nästan som ni har fått pyramid-hybris där nere i Bosnien, :lol: tänkte på det när jag såg de senaste bilderna. Jo, stenarna kan vara naturgjorda, men någonting i mitt huvudet eller medvetande säger att det kanske är utgrävning av en försvunnen stad. Det har du själv skrivit om har jag för mig, "The Ghost", då kan knappast inte dessa stenar vara naturlagda utan ditlagda av människor som levde för i tiden. Du får gärna rätta mig om jag har fel i mitt påstående, men jag undrar om det samtidigt är ingångarna till de underjordiska gångar som finns där nere. :)

Stefan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 1 juni 2007, 16:42

Det verkar nästan som ni har fått pyramid-hybris där nere i Bosnien, tänkte på det när jag såg de senaste bilderna. Jo, stenarna kan vara naturgjorda, men någonting i mitt huvudet eller medvetande säger att det kanske är utgrävning av en försvunnen stad. Det har du själv skrivit om har jag för mig, "The Ghost", då kan knappast inte dessa stenar vara naturlagda utan ditlagda av människor som levde för i tiden. Du får gärna rätta mig om jag har fel i mitt påstående, men jag undrar om det samtidigt är ingångarna till de underjordiska gångar som finns där nere.

Stefan
bosnien är full av arkelogiska platser, olika civilisationer levde i bosnien, så det finns rester överallt

senaste bilderna är inte från pyramiderna, utan från en kulle som finns två tre km från visoko, där har de upptäckte stora anomalier när de mätte med georadar under vintern, ingångar, och stora sten block, är ligt talat så är den här kullen mer intresannt än "pyramiderna"

så ser den ut
Bild

men jag undrar om det samtidigt är ingångarna till de underjordiska gångar som finns där nere
jag tror det, och de försöker bryta sig igenom ingången om det går så att de tränger in i kullen och ser vad som finns där

en sak till, kompassen fungerar inte när man står på den kullen

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 4 juni 2007, 10:07

Jag måste erkänna att jag är lite fascinerad av pseudoarkeologi, och att jag faktiskt hoppas att man hittar en Atlantis, Lemuria, Eldorado osv, om inte annat för att egga fantasin hos oss och kommande generationer, så att man inte slutar drömma och söka, för det vore lite trist. :) Fast mer realistiskt kan jag hoppas på mera jordnära fynd som dvärgmänniskor (x), Yeti/Bigfoot ( ), bevis om transatlantiska resor före Kolumbus (x), föregående och före vikingar ( ), kopplingar mellan oväntade civilisation i stil med heyerdahls visioner ( ), osv osv.

Man får hoppas att all denna galenskap kring pyramiden leder till att man faktiskt till slut genomför verklig arkeologi i balkan som belyser områdets historia.

Men detta behöver helt annat folk än narcissistiska New Age:are eller Däniken-efterföljare som verkar flockas kring berget som flugor på en pyramidformad sockerbit. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 juni 2007, 11:08

The Ghost skrev:kan den här stora fina stenblocken vara formade av naturen?
Hur många gånger måste vi ta om detta?

Jämför med stenarna på denna bild (inlagd som länk, nota bene):
http://www.people.exeter.ac.uk/nkjdatta ... ehenge.jpg

Där finns spår av bearbetning (groparna och tapparna som ökar stabiliteten), men stenarna i stort är uppenbarligen inte formade av människor. (Det skulle vara stenålders-bosnier då, vilka du tydligen tillskriver en förkärlek för att skulptera fram jätteknöliga former.)

Om Osmanagic hittar stenar som fogats samman i någon struktur värd namnet, som på bilden -- ja, då har han något att komma med. Hittills har vi inte sett något.

Användarvisningsbild
sabo
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: 24 maj 2006, 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av sabo » 5 juni 2007, 08:20

-vils- skrev:vissa moderatorer här har bestämt sig för att vägra tro på detta, är mycket förvånad till eran extrema negativa attityd mot alla. Tycker ni kan radera hela tråden, det verkar ju vara på gränsen till mobbningsrisk om någon bara skriver något som inte falelr er i smaken...

*sigh*
Moderatorernas åsikt stöds sannolikt av en dominerande majoritet på forumet, inklusive undertecknad. Jag gissar att många, inkl mig, anser saken för så urbota... otänkbar, för att använda ett snällt ord, att vi låter bli att skriva i tråden.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2007, 12:04

Tråden kanske går mot sitt slut ändå, inte vet jag.


Men jag kan inte låta bli att tänka på den senaste bilden och de bilder som har dykt upp tidigare......Med tanke på den pyramid-hybris som möjligen har väcks i Bosnien :lol: så funderade jag på att man kan ta bilder på kullar i Sverige och lägga in i tråden, sedan hävda att bilderna är tagna i Bosnien.

Nu var det ett par månader sedan som jag "redovisade tråden", nu har jag inte direkt koll på vad som har skrivits, men det är en fråga som jag undrar över.

Har det inte kommit upp kritik av någon i Bosnien? Eftersom hur historiskt perspektiv så finns de klassiska pyramiderna i Egypten, skulle det har hänt där så hade nog nyheten varit mer intressant. :) :)

Stefan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 5 juni 2007, 12:11

Om Osmanagic hittar stenar som fogats samman i någon struktur värd namnet, som på bilden -- ja, då har han något att komma med. Hittills har vi inte sett något.
vad är det här då ???

[Bilder borttagna/Gutekrigaren]

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 5 juni 2007, 12:18

Ghost, posta inte samma bilder igen. De föreställer fullt naturliga geologiska formationer. Det hade du vetat om du tagit till dig vad OldCode har skrivit.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2007, 12:26

Jag tror att min senaste fråga kommer att försvinna.

Har det inte kommit upp kritik om pyramiden eller kullen i Bosnien?

M a o en bosnier som är kritiskt till pyramiden, Osmanovic och alla som är involverade i detta projekt.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 juni 2007, 12:58

Stefan Lundgren skrev:Har det inte kommit upp kritik om pyramiden eller kullen i Bosnien?
Det är ju nättopp det enda vi skriver om. Alla bosnier tappar naturligtvis inte huvudet vid tanken på den frestande pyramiden.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2007, 16:07

Hexmaster skrev:
Stefan Lundgren skrev:Har det inte kommit upp kritik om pyramiden eller kullen i Bosnien?
Det är ju nättopp det enda vi skriver om. Alla bosnier tappar naturligtvis inte huvudet vid tanken på den frestande pyramiden.
Det håller jag med om, men det jag har undrat över om någon kritiker har kommit med kritik där nere och som i värsta fall har blivit nertystat p g a att bosnierna vill så gärna har det till pyramid. :)

Stefan

The Ghost
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 28 oktober 2005, 12:05
Ort: sverige

Inlägg av The Ghost » 28 juni 2007, 13:56

Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juni 2007, 20:18

Personerna på bilden, är dom turister, arkeologer, historiker eller nyfikna....Eller vad är det för nåt, skall dom gå in i hålet som uppenbara sig i marken heller??? Nyfiken som vanligt!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 28 juni 2007, 20:29

@Ghost: Ok. Ett hål i marken. Vad anser du att det säger?

/Tomas

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 28 juni 2007, 21:12

Vad hände emd den ukrainska "pyramiden"?

Skriv svar