Ovanligt finskt örlogsfartyg i nyligen avslutade LOVISA

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Ovanligt finskt örlogsfartyg i nyligen avslutade LOVISA

Inlägg av Perman » 27 oktober 2005, 00:08

Nyligen avslutades den årliga gemensamma svensk-finska marinövningen LOVISA (se 4. sjöstridsflj:s hemsida: http://www.4sjostridsflj.mil.se/ ). Övningen som huvudsakligen varit uppbyggd som en momentövning har bedrivits i farvattnen utanför Oxelösund och Bråviken. Bl a har man övat ubåtsjakt varvid två svenska (HMS Gävle och HMS Sundsvall) och fem finska fartyg jagade den svenska ubåten Östergötland. I den finska styrkan deltog bl a bevakningsfartyget Kiisla, som tillhör den finska gränsbevakningen. Hon är ett intressant exempel på hur ett paramilitärt fartyg som normalt har gränsbevakningsuppgifter i fredstid också kan utrustas så att hon blir ett värdefullt komplement till den ordinarie marinen vid kriser och konflikter.

Kiisla och hennes syster Kurki är bägge bestyckade med en dubbel 23 mm pjäs typ "Sergei". Detta är världens vanligaste lätta lv-kanon, och kanonen manövreras huvudsakligen manuellt men kan på fartyg anslutas till radarstyrning. Fartygsversionen har även skjutvärdesräknare. Mer info om "Sergei kan man finna här: http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... 124_sv.dsp

Fartygen kan utrustas med två femställiga lavettage för det sovjetiska auraketsystemet RBU-1200 på fördäck. Detta system kan eleveras för olika avstånd och för laddning, men det kan ej sidriktas. Max räckvidd är ca 1200 m, och raketerna väger ca 70 kg med en stridsdel på ca 34 kg. Fartygen har även skrovhydrofon typ Simrad SS 304 samt släphydrofon (VDS). Här är vad Combat Fleets 2005-06 säger om fartygen:
2 Kiisla class
Bldr: Hollming Oy, Rauma


Laid down Kiisla 12-2-86 Kurki 3-8-89

L Kiisla 18-9-86 Kurki ...

In serv. Kiisla 25-5-87 Kurki 11-90


D: 250 tons (270 fl) S: 25 kts Dim: 48.30 (41.80 pp) × 8.80 × 2.20

A: 1 twin 23-mm 60-cal. Sako AA

Electronics: Radar: 2 . . . nav. —Sonar: Simrad SS 304 hull-mounted and VDS

M: 2 MTU 16V538 TB93 diesels; 2 KaMeWa 90S62 waterjets; 4,500 bhp

Electric: 264 kw tot. Fuel: 53 tons Crew: 22 tot.

Remarks: Kiisla ordered 21-11-84; three more on 22-11-88, of which two were later canceled. Aluminum construction. Can also act as minesweepers, minelayers, or ASW escorts; in the latter mode, can carry two 5-round Soviet RBU-1200 RL. Equipped for fire fighting and carry a 5.7-m rigid inflatable inspection boat. Have Rademac 2100 E/C electro-optical surveillance device atop pilothouse.
Tyvärr har vi sett väldigt lite av dylika fartyg i Sverige. De enda exempel jag kan komma på är väl några av Kustbevakningens utsjöbevakningsfartyg som kunnat bestyckas, som t.ex KBV 171-klassen (1-20, minor) som byggdes 1979-80 på ett modifierat och förlängt skrov av minjaktfartygen av M70-typ (men som aldrig byggdes) och nuvarande KBV 181 Gotland som kan bestyckas med en 40 mm kanon. KBV 171-klassen blev dock ingen succé eftersom de var mkt rullkänsliga och för att den kontrakterade farten ej uppnåddes. KBV 171 såldes till Belgien 1998, men KBV 172 lever kvar i Marinen som stödfartyget för röjdykare HMS Skredsvik. KV 181 Gotland, kustbevakningens flaggskepp, är ett uthålligt och sjövärdigt fartyg som kan användas för bärgningsuppgifter, men har för låg fart (16 kn) för att egentligen kunna vara av något större militärt värde.

Fartyg som den finska Kiisla-klassen skulle enligt min mening kunna fylla viktiga uppgifter både i fredstid och i kriser och konflikter också här i Sverige. 23 mm pjäsen får då förstås bytas ut mot en 40 mm Bofors, och RBU-1200 systemet kan ersättas av den senaste versionen av Elma. Lätta torpeder (samt eldledning för dessa) skulle även kunna bäras utan några större problem (finnarna får ju inte utrusta sina fartyg med torpeder, eller åtminstone så har dom inte fått det tidigare enligt Paris konventionen från 1947). Vi är ju bra på små kompakta ubåtsjaktsystem för mindre ytfartyg. Hursomhelst så är de finska fartygen exempel på en intressant lösning, men för Sveriges del så måste i så fall Kustbevakningen knytas närmare Marinen och delvis få nya uppgifter liknande den finska Sjöbevakningen. Här är slutligen några bilder på Kiisla.

/Per
Bilagor
051020 Kiisla avfyrar en salva antiubåtsraketer typ RBU1200_1000.jpg
Photo by FBB/Jonas Hård af Segerstad
051020 Kiisla avfyrar en salva antiubåtsraketer typ RBU1200_1000.jpg (152.34 KiB) Visad 2971 gånger
Kiisla 001_reduced.JPG
From Combat Fleets 2005-06
Kiisla 001_reduced.JPG (94.74 KiB) Visad 2971 gånger
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 026_reduced.JPG
Kiisla på väg ostvart på Bråviken
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 026_reduced.JPG (200.18 KiB) Visad 2971 gånger

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 27 oktober 2005, 08:48

Det förklarar ju varför jag såg några av marinens båtar gå in i hamnen i Norrköping. Såg även en ensam stridsbåt 90 guppa in i bråviken.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 30 oktober 2005, 18:36

Fartygen ur 4. sjöstriflj och finska enheter ur 6. robotbåtsdivisonen gick in i Norrköping efter Lovisa. Det var Vbg 90E då såg.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 30 oktober 2005, 21:54

Psilander skrev:
Fartygen ur 4. sjöstriflj och finska enheter ur 6. robotbåtsdivisonen gick in i Norrköping efter Lovisa.
Precis. Faktum är att den översta bilden på Kiisla tog jag efter det att de svenska och finska enheterna hade legat i Norrköping under natten och var på väg ut igen på Bråviken på förmiddagen den 24:e. Själv befann jag mig på den norra sidan strax öster om färjeläget för Skenäsfärjan. Här är ytterligare några bilder från samma tillfälle. Den översta visar Gävle (till vänster) och Sundsvall vid kajen i Norrköping. Man kan notera att Gävle fortfarande skiljer sig på flera punkter från sina systrar (stealthkupol till 40 mm, släphydrofon i däckshus, avsaknad av bryggvingar, någon typ av sensorer baktill på masten etc.). Mittersta bilden visar när Gävle drog på högsta efter färjeläget och passerade hela kolonnen av fartyg (en av de finska robotbåtarna av Rauma-klass i bakgrunden). På nedersta bilden är kolonnen av fartyg på väg mot mynningen av Bråviken med Pohjanmaa i kön.

/Per
Bilagor
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 048_reduced.JPG
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 048_reduced.JPG (195.71 KiB) Visad 2788 gånger
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 019_reduced.JPG
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 019_reduced.JPG (229.51 KiB) Visad 2788 gånger
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 005_reduced.JPG
Örlogsbesök i Norrköping 23-24 oktober 2005 005_reduced.JPG (200.63 KiB) Visad 2789 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 30 oktober 2005, 22:19

Trevliga bilder, själv satt jag i SLC på Sundsvall.

Tyvärr verkar ju inte Gbg-serien ha så lång tid kvar efter Fb04 -max ca 2010 eftersom deras HTM frös inne till förmån för YSNY.

Gävles udda utseende kommer nog bestå eftersom det aldrig varit i planen att modda alla efter hennes linjer. Det var ett prov och försök med signatur reduscering, för både Gbg och Stockholms serien, vi får nog aldrig se de övriga i samma stuck, men kanske delar av konceptet om det blir en HTM i framtiden.

Skriv svar