Nummerskyltar på bilar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 oktober 2005, 13:57

Den nummerskyltning vi har nu lanserades 1972, den förra lanserades på 1930-talet. Den sistnämnda skyltningen åsyftar jag på de skyltar som hade länsbostaven/fyrsiffrig kod. Man såg var bilen kom ifrån. År 2003 kom EU-skyltarna.

Jag har länkat nummerskyltar på länktråden, så nu kan vi nog diskutera nummerplåtarna.

Tänker börjar med att lägga några skyltar från delstaten Alabama i USA från 1910-talet.

Stefan
Bilagor
s.jpg
s.jpg (113.76 KiB) Visad 2694 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 18:50

Liten bildhistorik över Sveriges nummerskyltar, titta gärna in på hemsidan.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 13:22

En - trevlig grej med pre-1972-plåtarna, var ju att man fick köpa siffror/bokstäver i 'lös vikt' och nita fast dem själv, och de fanns dom som var 'full i fan' och gjorde 'extraplåt' - givetvis för en bil av samma modell/färg vars ägares namn dom visste.....och lär ngn gång ha kommit undan med tricket.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 oktober 2005, 13:29

Jag har också för mig att man skulle kunna göra det förut, men nu är det nog lite svårare....Jag vet inte.


Stefan

Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2003, 13:17
Ort: Sundsvall

Dagens "Personliga" nummerskyltar.

Inlägg av Jimbo » 20 oktober 2005, 15:57

Har noterat att landshövdingen i Västernorrlands län ( Y ) har en personlig nummerplåt : "Y1", rätt så kul eftersom det tidigare var just 1:an som var avsedd för landshövdingen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 14:15

Jo, det förekom hos alla landshövdingar, statusbetonad kan man nog kalla det numera.

Stefan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 oktober 2005, 15:04

När togs de svenska länsmärkningarna (eller var det landskap?) bort? Även om de inte var en del av själva skylten. Alltid en krydda med lokala märkningar, eftersom man kan gissa var bilarna kommer ifrån (som i Tyskland t ex).

/Forsberg

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 oktober 2005, 15:09

Mathias Forsberg skrev:När togs de svenska länsmärkningarna (eller var det landskap?) bort? Även om de inte var en del av själva skylten. Alltid en krydda med lokala märkningar, eftersom man kan gissa var bilarna kommer ifrån (som i Tyskland t ex).

/Forsberg
Om jag läser av bilderna här ovanför rätt så slutade man med det 1972 och de nuvarande skyltarna kom året efter. Anledningen var att det blev för många bilar helt enkelt, min mor har berättat att det var svårt att komma på nya nummer eftersom det var alltför många bilar. Det gick inte att har det så, hon körde själv mycket i början på 70-talet och antagligen fick dom välja mellan att har de gamla kvar eller nya, med skarpa skäl förstås. Det finns sådana där nummerskyltar kvar på äldre modeller, men inte så många.

På Vägverkets hemsida kan man får fram hur många ägare har varit på en bil, om den finns kvar vill säga.

http://www.vv.se

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Solkungen » 28 mars 2019, 11:10

Det gamla systemet var knöligt på flera vis men kunde använts än idag. Bilregistret centraliserades och gjordes modernt, och man valde då även att låta skyltbeteckningen följa fordonet genom dess liv istället för som det var tidigare. Problemet med det stora antalet bilar löstes genom att man fortsatte med a b c efter länsbokstaven. Det systemet kunde ha snyggast till och använts än idag, om intresse för de funnits.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av erep » 2 april 2019, 02:30

Solkungen skrev:
28 mars 2019, 11:10
Det gamla systemet var knöligt på flera vis men kunde använts än idag. Bilregistret centraliserades och gjordes modernt, och man valde då även att låta skyltbeteckningen följa fordonet genom dess liv istället för som det var tidigare. Problemet med det stora antalet bilar löstes genom att man fortsatte med a b c efter länsbokstaven. Det systemet kunde ha snyggast till och använts än idag, om intresse för de funnits.
Nu tänker du inte på hur det fungerar numera. Bilarna registreras ju inte efter att de sålts i ett visst län. Bilarna registreras redan när de är på böljan blå på väg till landet de skall säljas i. I.a.f. hos oss. Jag har svårt att tro att det vore annorlunda i Sverige. Då vet man inte hur de hamnar. För de leverantörer som gör bilar på beställning, kunde ju bilen börja med länsbeteckning på en viss plats, men bilarna hamnar ju under sin använingstid ofta i andra län än där de först sålts.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Solkungen » 2 april 2019, 10:14

erep skrev:
2 april 2019, 02:30
Solkungen skrev:
28 mars 2019, 11:10
Det gamla systemet var knöligt på flera vis men kunde använts än idag. Bilregistret centraliserades och gjordes modernt, och man valde då även att låta skyltbeteckningen följa fordonet genom dess liv istället för som det var tidigare. Problemet med det stora antalet bilar löstes genom att man fortsatte med a b c efter länsbokstaven. Det systemet kunde ha snyggast till och använts än idag, om intresse för de funnits.
Nu tänker du inte på hur det fungerar numera. Bilarna registreras ju inte efter att de sålts i ett visst län. Bilarna registreras redan när de är på böljan blå på väg till landet de skall säljas i. I.a.f. hos oss. Jag har svårt att tro att det vore annorlunda i Sverige. Då vet man inte hur de hamnar. För de leverantörer som gör bilar på beställning, kunde ju bilen börja med länsbeteckning på en viss plats, men bilarna hamnar ju under sin använingstid ofta i andra län än där de först sålts.
Jag förordar inte det gamla systemet utan konstaterar bara att det fungerar i andra länder och att det skulle fungera här också. Men det blir mer krångel iom att man inom en viss tid efter köpet eller flytten måste beställa och skruva på en ny skylt.
Och bilens verkliga identitet är inte vad som står på skylten utanpå utan chassinumret som står i stansat på en metallskylt i motorrummet.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Stighult » 3 april 2019, 09:07

En fundering kring nummerskyltar som jag aldrig fått någon vettig förklaring till. I England har jag konstaterat att de har olika färg på skyltarna, gult och vitt beroende på om de sitter fram eller bak på bilen? Någon som har något svar eller förklaring?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Markus Holst » 3 april 2019, 09:31

Det är såklart för att engelsmännen skall förstå vad som är fram och bak på bilen.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Stighult » 3 april 2019, 10:24

Markus Holst skrev:
3 april 2019, 09:31
Det är såklart för att engelsmännen skall förstå vad som är fram och bak på bilen.
Har tänkt tanken själv. :lol:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Nummerskyltar på bilar

Inlägg av Lasse O » 18 april 2019, 21:12

Har kanske berättat detta förut i något sammanhang men då jag var beväring som militärpolis under den stora Bergslagsmanövern 1972 (BMÖ72) så greps övningsledningen av panik då ett mycket stort antal tyskregistrerade bilar plötsligt uppträdde inom det militära övningsområdet.
Var dessa från DDR eller BRD? I det senare fallet fanns nog ingen större anledning till oro men ändå.
Efter några stopp av "tyska" fordon med rikssvenska förare förstod vi att det bara var nya svenska skyltar, som vi alltså inte lärt oss att känna igen.
Lite pinsamt.

Skriv svar