10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54

Inlägg av Zizka » 31 augusti 2005, 17:40

Infanterikanon m/45 fanns i specialkompaniet för IB49.
När IB59 skapades utgick denna pjäs och vad hände med den egentligen.
Om man ser till försvarets återanvändningsprincip borde den ha blivit
en värnpjäs som t.e.x pvkanoner/lvkanoner samt strvtorn.

Samma sak gäller för 57mm lvkanon m/54.
Var tog den vägen när den utgick ur luftvärnents krigsorganisation ??

Kanske finns nån där ute med svar..... :D

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 31 augusti 2005, 17:58

Infkan lämpar sig dåligt som värnpjäs pga bakblåset... Jag tror de såldes, tillsammans med bla. strv m/40 (med mera?) till Dominikanska Republiken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: 10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54

Inlägg av Hans » 31 augusti 2005, 18:38

Infanterikanon m/45, lvkanon m/54.

Jag har inget svar men vill bara stämma in i frågan, den första har förundrat mig länge. Allt om denna pjäs vore av intresse.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 31 augusti 2005, 20:53

http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... gt/pv.html

20 inf.kan. såldes enligt länken till Dominikanska republiken.

Ang. lv-kanonen var den väl kvar länge nog för att bli ointressant för andra länder eller ombyggnad?

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 31 augusti 2005, 22:05

Bra frågor!
Allt vi behöver nu är svaren.

Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)

När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 31 augusti 2005, 22:11

De enda länder som jag har läst om som hade 57 mm lvakan m/54 var Sverige och Belgien.
Jag antar att de hamnade först i något lager för att sedan smältas ned...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 31 augusti 2005, 22:23

map358 skrev:Bra frågor!
Allt vi behöver nu är svaren.

Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
Jag känner blott alltför väl till symptomen...

Skulle det inte kunna vara Dominikanska republiken? USA invaderade ju stället 1965. Hittar inget på nätet nu dock...

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 31 augusti 2005, 22:31

Sarvi skrev:Skulle det inte kunna vara Dominikanska republiken? .
Det skulle det kunna vara men jag minns inte - så jag vill nog inte säga mer än att det var ett land i Latinamerika.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 31 augusti 2005, 22:51

map358 skrev:Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...
map358 skrev:När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans :roll: att de användes som rörligt KA en tid efter att de utgick som lv. Jag kan dock mycket väl ha blandat ihop detta med 10,5cm lvkan som användes som KA efter sin tid som lv. Detta ska ha varit på Gotland. Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 31 augusti 2005, 22:59

Bjernevik skrev:
map358 skrev:Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...
map358 skrev:När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans :roll: att de användes som rörligt KA en tid efter att de utgick som lv. Jag kan dock mycket väl ha blandat ihop detta med 10,5cm lvkan som användes som KA efter sin tid som lv. Detta ska ha varit på Gotland. Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.
Den här sidan säger att 57:an användes av KA, men det står inte i vilken roll.
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vapen/kanon/40.html

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 1 september 2005, 01:17

Bjernevik skrev:Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...
Det är möjligt - minnet i fråga är fortfarande helt ogripbart.

På tal om Dominikanska republiken så träffade jag några gånger en gammal man som hade följt med de svenska stridsvagnarna dit ner. Det var på 50-talet han var där, tror jag, och han hade en del intressanta historier om hur vagnarna användes både till att driva in skatt från civilbefolkningen och till att terrorisera Haitierna. Vid ett tillfälle körde man iväg med stridsvagnar och följebilar på en lång kolonn på smala vägar genom vegetationen. Målet var en liten by där invånarna helt fräckt vägrat att betala skatt. Någon km innan byn stannade följebilarna och vagnarna körde vidare. Sedan hördes ett fruktansvärt skjutande. Efter en stund kom vagnarna tillbaks och man åkte hem. Någon skatt fick man givetvis inte in, men andra byar tänkte sig nog för både en och tre gånger innan de började bråka med skattmasen. Vid ett par tillfällen körde man fram till någon km före gränsen till Haiti och började skjuta indirekt eld med stridsvagnskanonerna mot något okänt mål inne i grannlandet. Uppgiftslämnaren trodde inte att man siktade på något särskilt utan att man gjorde det mest för att djävlas med haitierna.


Bjernevik skrev:Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.
Det stämmer nog att den idén ventillerdes här, men den gången ringde jag en kontakt på Bofors som fnös åt blotta tanken. Han avfärdade direkt att man skulle ha använt någon del av själva kanonen. Att man skulle ha kunnat återanvända något av riktmaskineriet höll han för ytterst osannolikt, eftersom de nyare pjäserna hade bättre prestanda med högre rikthastigheter.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 september 2005, 20:52

Som reservdelar till de äldre 57mm /m50 på Spica 1orna och Visby fregatterna var de väl intressant, var det inte samma pjäs?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 september 2005, 21:03

Psilander skrev:Som reservdelar till de äldre 57mm /m50 på Spica 1orna och Visby fregatterna var de väl intressant, var det inte samma pjäs?
Förutom lavetten, så är m/54 i stort sett samma pjäs som marinens 57 mm automatpjäs M/50B.
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... n_m54.html
Despite its name, the M/50B is more or less a mobile 57mm AA-gun model 1954, adapted for naval use. This was the only gun of the 57mm-family that was not stabilised at all.
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... m_sak.html

Det verkar så om det är B-modellen du talar om

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 4 september 2005, 21:09

57mm m/50 var dubbelpjäsen på Halland och Småland, m/50B var enkelpjäsen så det är mycket riktigt den Psilander pratar om.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 september 2005, 21:19

sorry glömnde B:t, men Spica och Visby båtarna borde klargjort det ändå.

Skriv svar