10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54
10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54
Infanterikanon m/45 fanns i specialkompaniet för IB49.
När IB59 skapades utgick denna pjäs och vad hände med den egentligen.
Om man ser till försvarets återanvändningsprincip borde den ha blivit
en värnpjäs som t.e.x pvkanoner/lvkanoner samt strvtorn.
Samma sak gäller för 57mm lvkanon m/54.
Var tog den vägen när den utgick ur luftvärnents krigsorganisation ??
Kanske finns nån där ute med svar.....
När IB59 skapades utgick denna pjäs och vad hände med den egentligen.
Om man ser till försvarets återanvändningsprincip borde den ha blivit
en värnpjäs som t.e.x pvkanoner/lvkanoner samt strvtorn.
Samma sak gäller för 57mm lvkanon m/54.
Var tog den vägen när den utgick ur luftvärnents krigsorganisation ??
Kanske finns nån där ute med svar.....
Re: 10,5cm Infanterikanon m/45 samt 57mm Lvkanon m/54
Infanterikanon m/45, lvkanon m/54.
Jag har inget svar men vill bara stämma in i frågan, den första har förundrat mig länge. Allt om denna pjäs vore av intresse.
MVH
Hans
Jag har inget svar men vill bara stämma in i frågan, den första har förundrat mig länge. Allt om denna pjäs vore av intresse.
MVH
Hans
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... gt/pv.html
20 inf.kan. såldes enligt länken till Dominikanska republiken.
Ang. lv-kanonen var den väl kvar länge nog för att bli ointressant för andra länder eller ombyggnad?
20 inf.kan. såldes enligt länken till Dominikanska republiken.
Ang. lv-kanonen var den väl kvar länge nog för att bli ointressant för andra länder eller ombyggnad?
Bra frågor!
Allt vi behöver nu är svaren.
Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
Allt vi behöver nu är svaren.
Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
Jag känner blott alltför väl till symptomen...map358 skrev:Bra frågor!
Allt vi behöver nu är svaren.
Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
Skulle det inte kunna vara Dominikanska republiken? USA invaderade ju stället 1965. Hittar inget på nätet nu dock...
Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...map358 skrev:Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)
Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans att de användes som rörligt KA en tid efter att de utgick som lv. Jag kan dock mycket väl ha blandat ihop detta med 10,5cm lvkan som användes som KA efter sin tid som lv. Detta ska ha varit på Gotland. Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.map358 skrev:När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
Den här sidan säger att 57:an användes av KA, men det står inte i vilken roll.Bjernevik skrev:Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...map358 skrev:Någonstans i min förvirrade hjärna snurrar det omkring en uppgift som säger att jag läst på Internet om en man som påstod sig ha sett en fordonsmonterad 10,5 cm infkan m/45 i något latinamerikanskt land. (Det är ju rent förbannat dumt att man inte genast sparar sådana uppgifter på ett vettigt sätt så fort man ramlar över dem.)Jag har ett svagt minne av att jag läst någonstans att de användes som rörligt KA en tid efter att de utgick som lv. Jag kan dock mycket väl ha blandat ihop detta med 10,5cm lvkan som användes som KA efter sin tid som lv. Detta ska ha varit på Gotland. Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.map358 skrev:När det gäller 57 mm lvakan m/54 så förblir det ett mysterium för mig. Varför har jag aldrig sett en sådan på ett museum? Eller ännu hellre - Varför har jag inte en sådan på gräsmattan?
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vapen/kanon/40.html
Det är möjligt - minnet i fråga är fortfarande helt ogripbart.Bjernevik skrev:Det kan nog vara jag som skrev i en annan tråd på detta forum att infkan användes fordonsmonterad i Latinamerika. Detta har jag läst någonstans, vart kommer jag självklart inte ihåg. Kontentan var dock att infkan aldrig var omtyckt här hemma eftersom den var för tung och otymplig på sin lavett varför den tidigt utgick och såldes till något land i Latinamerika (troligen Dominikanska republiken då de köpte en hel av oss) som prompt satte den på jeepar och var jättenöjda med den...
På tal om Dominikanska republiken så träffade jag några gånger en gammal man som hade följt med de svenska stridsvagnarna dit ner. Det var på 50-talet han var där, tror jag, och han hade en del intressanta historier om hur vagnarna användes både till att driva in skatt från civilbefolkningen och till att terrorisera Haitierna. Vid ett tillfälle körde man iväg med stridsvagnar och följebilar på en lång kolonn på smala vägar genom vegetationen. Målet var en liten by där invånarna helt fräckt vägrat att betala skatt. Någon km innan byn stannade följebilarna och vagnarna körde vidare. Sedan hördes ett fruktansvärt skjutande. Efter en stund kom vagnarna tillbaks och man åkte hem. Någon skatt fick man givetvis inte in, men andra byar tänkte sig nog för både en och tre gånger innan de började bråka med skattmasen. Vid ett par tillfällen körde man fram till någon km före gränsen till Haiti och började skjuta indirekt eld med stridsvagnskanonerna mot något okänt mål inne i grannlandet. Uppgiftslämnaren trodde inte att man siktade på något särskilt utan att man gjorde det mest för att djävlas med haitierna.
Det stämmer nog att den idén ventillerdes här, men den gången ringde jag en kontakt på Bofors som fnös åt blotta tanken. Han avfärdade direkt att man skulle ha använt någon del av själva kanonen. Att man skulle ha kunnat återanvända något av riktmaskineriet höll han för ytterst osannolikt, eftersom de nyare pjäserna hade bättre prestanda med högre rikthastigheter.Bjernevik skrev:Har för övrigt för mig att någon här på Skalman hävdade att de såldes tillbaka till Bofors som använde delar av dem vid nytillverkning av 57mm pjäser för fartygsbruk.
Psilander skrev:Som reservdelar till de äldre 57mm /m50 på Spica 1orna och Visby fregatterna var de väl intressant, var det inte samma pjäs?
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... n_m54.htmlFörutom lavetten, så är m/54 i stort sett samma pjäs som marinens 57 mm automatpjäs M/50B.
http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/vap ... m_sak.htmlDespite its name, the M/50B is more or less a mobile 57mm AA-gun model 1954, adapted for naval use. This was the only gun of the 57mm-family that was not stabilised at all.
Det verkar så om det är B-modellen du talar om