Svenska handelsflottan under WWII

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av ivve » 31 juli 2005, 21:43

Tänkte starta en tråd om svenska handelsflottan under WWII, eftersom min pappa seglade till sjöss som steward under kriget & en bit in på 60-talet.
Vore kul om fler personer som har eller har haft anhöriga som var till sjöss under kriget hör av sig med inlägg, vem vet..... kanske min pappa seglade tillsammans med någon utav dem.

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ivve » 31 juli 2005, 22:02

Den 27 april 1944, när min pappa (Lenton Olofsson) var 21 år så blev fartyget (M/S Ulla) han var ombord på minsprängt utanför den danska ön Möen. Fartyget var på resa mellan Herrenwyk-Malmö med tackjärn i lasten. Vraket lade sig på 17 m djup. Den 14 juli 1946 påbörjade John Sörman bärgningen med hjälp av sitt fartyg Dykaren, & den 21 augusti lyftes hon till 12 m vattendjup och fördes i lä av Möen. Den 28 september infördes hon slutligen till Ystad för torrsättning & besiktning. Ulla tätades & bogserades till Stockholm & senare till Öregrunds varv för reparation. Samtidigt skulle hon förlängas med 7,20 m. Under reparationen köpte C. Emil Andersson, Bildö, Ulla. Efter reparation & förlängning sålde han henne till Lidköping för 374.000:-. Fartyget såldes 1956 till Halmstad & döptes om till Tylösand. I januari såldes hon till Danmark för 285.000:- & döptes nu om till Ellen Peter. Ny ägare blev 1972 Willy Gravesen. Han döpte om henne till Else & senare till Liva. Hon såldes 1979 till Färöarna & döptes om till Streymborg för att bli sandsugare på Grönland. År 1985, då Streymborg befanns vara i mycket dåligt skick, sänktes hon utanför Nanortalik på Grönland.

Totalt var de 5 man ombord & alla klarade sig med mindre skador. De räddades av en ångare som hette Kurland & som förde dem till Warnemunde.
Nedan följer en bild på besättningen som var ombord på fartyget då det blev minsprängt, bilden är tagen efter att de kom hem till Sverige, min pappa står längst till höger med bandage runt huvudet.

M/S Ulla byggdes 1937 på Lödöse varv, ägare fram till minsprängningen 1944 var Oskar A. Paborn, Sölvesborg.
Bilagor
efter_minsprängning.jpg
efter_minsprängning.jpg (164.6 KiB) Visad 8013 gånger
Senast redigerad av 1 ivve, redigerad totalt 1 gånger.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 augusti 2005, 12:54

Trevlig post och bild ivve! m/s ULLA var uppenbarligen en litet motorfartyg på bara 200 BRT - minträffen tog akteröver- men i aprils vattentemperatur hade nog grabbarna ombord tur att snabbt bli upplockade av KURLAND. Hann dom i livbåt/flotte? Troligen, då ett 200-tons fartyg sjunker ganska fort med full last. Hennes hemmahamn var uppenbarligen 1944 - Sölvesborg och den hemkomna besättningen plåtades utanför Ludvig Svensson & Co, Spedition & Befraktare - men VAR. Gissningsvis var Svensson & Co mäklare för dom där O.A. Padborn i Sölvesborg som stod som redare. Eller möjligen befraktare? Din fars 'samtida' befinner sig idag i 80-90 årsåldern men jag hoppas du lyckas kontakta någon som kände honom under hans efterkrigsår som stuert. Det engelska ordet steward förvanskades i svenska handelsflottan till 'stuert'= chefen för ekonomiavdelningen ombord, en ganska hög befattning. UNDER sig hade stuerten, salongsuppassare (även kallade flunkar) som serverade och diskade åt befälet... och mässuppassare som gjorde detsamma för manskapet. Men i engelsk terminologi kallades även dessa katgorier för 'stewards'.
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ivve » 1 augusti 2005, 20:41

Det du skrev om M/S Ulla kände jag redan till, men tack i alla fall. Tror att fotot är taget i Malmö, står Foto Ohm Malmö i hörnet utav bilden. Jag vet inte vilka de övriga på bilden är, förutom mannen med portföljen. Han heter Hilding Johansson & var befälhavare ombord, han var även svärfar till min pappa under en tid.
Vore kul om jag lyckas få tag i personer vars anhöriga seglade tillsammans med min pappa. Har lite foton som jag ska lägga upp här i sinom tid, då kanske det är lättare för någon att känna i gen någon anhörig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Rederi AB Transatlantic i amerikansk krigstjänst!

Inlägg av varjag » 14 augusti 2005, 06:16

I ett återtryck av Brisbane Sunday-Mail från den 19:e augusti 1945 - påminnande om 60-årsjubileet av Japans kapitulation hittade jag idag en förvånande och intressant bild.

Bildtexten lyder: WAR CARGO: War is over, but 28 Mustang fighters arrived at Brisbane yesterday from America, cased in rubber on the deck of the Goonawarra.

Bilden visar Transatlantic's m/s GOONAWARRA med en imponerande däckslast av flygkroppar till P-51 Mustanger. Men mest anmärkningsvärt, GOONAWARRA är klart målad med de svenska neutralitetsbeteckningarna - GOONAWARRA - SVERIGE och svenska flaggan på sidorna! Med last av amerikansk krigsmaterial till Australien kan fartyget på intet sätt hävda neutral status eller immunitet!
Bilden fick mig undra om detta förfarande var allmänt utbrett? Någon som vet?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
ivve
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:22
Ort: Sölvesborg

Inlägg av ivve » 14 augusti 2005, 11:36

Det hade jag ingen aning om, men det var intressant att få veta eftersom min pappa även har varit kock på den båten.
Han reste bl.a till USA & ostkusthamnar med den båten mellan tiden 25 nov. 1946 - 3 jan. 1947.

Vore kul om man skulle kunna få se bilden på fartyget, har du någon möjlighet att lägga upp den här?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 augusti 2005, 12:27

ivve skrev:Det hade jag ingen aning om, men det var intressant att få veta eftersom min pappa även har varit kock på den båten.
Han reste bl.a till USA & ostkusthamnar med den båten mellan tiden 25 nov. 1946 - 3 jan. 1947.

Vore kul om man skulle kunna få se bilden på fartyget, har du någon möjlighet att lägga upp den här?
Vad kul Ivve! - jag är forumets Jubelidiot på datorer - men skall se vad jag göra via 'min personlige Bildredaktör' som kanske kan hjälpa till. Bilden är dålig men vi gör som Loppan - vi lever på hoppet, Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 16 augusti 2005, 00:29

Härligt att se er två i ett så smalt ämne där ni hittar varandra!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 augusti 2005, 05:09

Bagheera skrev:Härligt att se er två i ett så smalt ämne där ni hittar varandra!
Ja, men Svenska Handelsflottan i VK 2 är minsann ett ganska 'brett' ämne som kunde vidgas bortom Ivve's pappa. De flesta på forumet är för unga för att känt många 'krigssjömän', inte ens jag mötte många under åren till sjöss - utom en del äldre befäl. Men en jungman/lättmatros - intervjuar inte gärna en kapten eller 1:e styrman :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 augusti 2005, 16:22

At your service Sir.

MVH

Hans
Bilagor
båt.JPG
båt.JPG (89.51 KiB) Visad 7729 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 augusti 2005, 16:23

1a och b.
Bilagor
Båt1b.jpeg.JPG
Båt1b.jpeg.JPG (78.31 KiB) Visad 7734 gånger
Båt1a.jpeg.JPG
Båt1a.jpeg.JPG (96.4 KiB) Visad 7734 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 augusti 2005, 16:24

2 och 3.
Bilagor
Båt3.jpeg.JPG
Båt3.jpeg.JPG (51.37 KiB) Visad 7733 gånger
Båt2.jpeg.JPG
Båt2.jpeg.JPG (58.89 KiB) Visad 7733 gånger

Användarvisningsbild
Söt fluffig Kossa
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 juli 2005, 21:49
Ort: Småland

Inlägg av Söt fluffig Kossa » 17 augusti 2005, 19:33

Jo jag tycker att det är lite konstigt att att svensk fartyg skeppar krigsmaterial för att annat land, men tydigen så deltog 8000 svenska sjömän i den allierade flottan.

Från militärens hemsida:

"Till dessa kommer de omkring 8 000 sjömän som gick i allierad konvojtrafik"

Lite häftigt att dem var så många!!

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 17 augusti 2005, 21:05

Vad jag minns så leasade svenska regering ut alla svenska handelsfartyg som hamnade utanför minspärren vid krigets början till britterna. Ett och annat svenskt handelsfartyg gick till botten på malmrutten från Norge till Tyskland också. I Östersjön sänktes även en del svenska handelsfartyg av sovjetiska ubåtar.

Största enskilda förlusten av liv i den svenska handelsflottan under kriget ska f ö ha varit sänkningen av M/S Venezuela (49 personer dog) som utan förvarning sänktes av den tyska ubåten U123 i april 1941.

http://johnsonline.pellecarlgren.com/Argentina.htm

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 17 augusti 2005, 22:02

Söt fluffig Kossa skrev:Jo jag tycker att det är lite konstigt att att svensk fartyg skeppar krigsmaterial för att annat land, men tydigen så deltog 8000 svenska sjömän i den allierade flottan
Skall man uttrycka det hela lite rått och direkt på sak så funkade den Svenska handelsflottan under kriget på ekonomiskt mest optimala sätt.

De fartyg som befann sig utanför Skagerack gick i charter för de allierade. Och om ett fartyg blev sänkt eller skadat så fick det Svenska rederiet full betalning för förlusten.

De fartyg som befann sig innanför Skagerack fraktade i stället varor på uppdrag av Tyskland. Och här var det samma villkor. De fartyg som bombades ersattes till fullo av uppdragsgivaren.

Därmed var de Svenska rederierna i det som man i modern tid kallar för en win-win situation. De tjänade grova pengar oavsett var deras fartyg råkade befinna sig.

Även de Svenska sjömännen tjänade stora pengar på krigsriskersättning. Men olyckligtvis (för sjömännen) bestämde den Svenska staten i krigets slutskede att de Svenska sjömännen inte skulle klara av att få så stora löneutbetalningar som de var berättigade till efter kriget. De skulle bara slösa bort pengarna på onyttiga ting. Därför konfiskerade Svenska staten merparten av pengarna i stället.

Skriv svar