Myten om svenska tvångsäktenskap

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Djinghis Khan » 30 juli 2005, 21:27

Idag var jag på etnografiska muséet och besökte den intressanta kurdiska utställningen. Där fick man veta att flickorna i en by gifte sig runt 15 års ålder, med en kusin på faderns sida och naturligtvis genom arrangerat äktenskap. Det var inget nytt för mig. Men ofta får man höra från framförallt feministiska kretsar ("samma talibaner här som där") att samma system fanns i Sverige för bara ngt sekel sedan. Vilka belägg har man för det? Genom min egen släktforskning samt historisk kurslitteratur har jag fått bekräftat att den hypotesen inte har ngt med verkligheten att göra:

Populärt påstående:
"Svenska kvinnor giftes bort genom arrangerade äktenskap"

Erfarenhet:
Ingen kvinna i min släkt som jag studerade verkar ha gifts bort. Detta bekräftas den litteratur som jag tagit del av, vilken hävdar att arrangerade äktenskap framförallt förekom i frälsekretsar

Populärt påstående:
"Svenska kvinnor gifte sig ("giftes bort") i de tidiga tonåren"

Erfarenhet:

Alla kvinnor i min släkt som jag kunnat studera gifte sig mellan 23-35 års ålder, med undantag för en som gifte sig vid 20. En av männen däremot var 19.

Populärt påstående:
"Svenska kvinnor gifte sig/giftes bort med släktingar, den svenska allmogen blev alltså gravt inavlad"

Erfarenhet:
Enligt min litteratur var det brukligt att äktenskap hindrades om bruden och brudgummen var för nära släkt. Detta bekräftas av mina iaktagelser - alla äktenskap ingicks mellan människor från olika gårdar, i de flesta fall från olika byar eller andra platser. Dessutom gifte sig åtminstone tre män med samiska kvinnor, och i andra fall förekom äktenskap mellan svenskar och valloner. Att den svenska allmogen var inavlad och isolerad är alltså helt felaktigt

Vad har ni hört om det här ämnet? Hur ligger det till i eran släkt? Och om svenska arrangerade äktenskap är en myt, hur har den uppkommit?

/Mikael

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Inlägg av spiring » 31 juli 2005, 12:59

Vad jag har sett i mitt släktforskande (främst Dalarna/Norrbotten) gifte sig allmogens kvinnor (och män) rätt sent. Alltså snarare vid 25-30, som du skrev, än 20.

Fast är det inte svårt att utläsa från samtida källor huruvida ett äktenskap var arrangerat eller inte? I ett fall bland min sambos anor har hennes farmor berättat, att hennes (dvs farmoderns) föräldrar mer eller mindre giftes ihop - deras respektive föräldrar hade ägor som gränsade till varandra i samma by (Karlsbyn i Sundborn). Detta framgår inte på något vis av kyrkböckerna, förutom naturligtvis att gårdarna verkligen låg intill varandra. Det var för övrigt åtskilliga bland min sambos anor som gifte sig inom samma by.

Så fort det fanns betydande egendom att ärva bör viljan att arrangera äktenskap ha funnits, inte bara i frälsekretsar. Sen kan det ju ha skett i olika hög grad - till exempel genom uppmaningar snarare än tvång. Har hört historier både i min släkt och i min sambos om barn till bönder som blivit förskjutna för att de gift sig "fel", oftast "nedåt". Hierarki fanns definitivt inom bondeståndet (och då räknar jag inte in torpare, arrendatorer, inhyses etc, utan självägande bönder). Det fanns väl dock ingen anledning för de som just inget ägde att arrangera äktenskap...

Olof

Edit: Var har du hört de "populära påståendena"? Tycker det är såna saker som brukar berättas om adeln snarare än om övriga allmogen.
Senast redigerad av 1 spiring, redigerad totalt 31 gånger.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Gutekrigaren » 31 juli 2005, 13:40

Djinghis Khan skrev:Populärt påstående:
"Svenska kvinnor giftes bort genom arrangerade äktenskap"

Erfarenhet:
Ingen kvinna i min släkt som jag studerade verkar ha gifts bort. Detta bekräftas den litteratur som jag tagit del av, vilken hävdar att arrangerade äktenskap framförallt förekom i frälsekretsar
Man kanske kan nyansera termen "arrangera" en aning. Även om inte alla brudpar var överenskomna i förväg behövdes nog godkännanden från föräldrar. Godkännanden som kunde vara nog så svåråtkomliga om bruden/brudgummen kom med fel person. Sådant syns förstås inte i kyrkböckerna.
Djinghis Khan skrev: Populärt påstående:
"Svenska kvinnor gifte sig ("giftes bort") i de tidiga tonåren"

Erfarenhet:

Alla kvinnor i min släkt som jag kunnat studera gifte sig mellan 23-35 års ålder, med undantag för en som gifte sig vid 20. En av männen däremot var 19.
Jag har aldrig hört det påstående på det viset, men att folk gifte sig tidigare förr är ju ett faktum. Numera är ju runt 30 vanligare vad jag förstått.
Djinghis Khan skrev: Populärt påstående:
"Svenska kvinnor gifte sig/giftes bort med släktingar, den svenska allmogen blev alltså gravt inavlad"

Erfarenhet:
Enligt min litteratur var det brukligt att äktenskap hindrades om bruden och brudgummen var för nära släkt. Detta bekräftas av mina iaktagelser - alla äktenskap ingicks mellan människor från olika gårdar, i de flesta fall från olika byar eller andra platser. Dessutom gifte sig åtminstone tre män med samiska kvinnor, och i andra fall förekom äktenskap mellan svenskar och valloner. Att den svenska allmogen var inavlad och isolerad är alltså helt felaktigt.
Populärt och populärt, jag har då aldrig i mitt liv hört det förrän nu. Möjligen som skämt om vissa isolerade platser (och då i modern tid), men inte om allmoge generellt.

Mvh Petter

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av spiring » 31 juli 2005, 14:04

Gutekrigaren skrev:Jag har aldrig hört det påstående på det viset, men att folk gifte sig tidigare förr är ju ett faktum. Numera är ju runt 30 vanligare vad jag förstått.
Om de gifter sig överhuvudtaget... och gör de det, ser man inte så sällan de egna barnen som brudnäbbar.

Såvitt jag förstår var det åtminstone under 1700- och 1800-talen vanligare i städer och på större gods eller industrier, än på övriga landsbygden, med utomäktenskapliga barn - så jag kan tänka mig att man också gifte sig i lägre ålder där. Det är också under dessa århundraden jag i mitt släktforskande sett, att man på landsbygden oftast gifte sig från 25 års ålder och uppåt (se mitt förra inlägg).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 31 juli 2005, 17:26

spiring skrev:
Edit: Var har du hört de "populära påståendena"? Tycker det är såna saker som brukar berättas om adeln snarare än om övriga allmogen.
Framförallt i tidningar (insändare och artiklar) och TV. Sådana faktoider brukar poppa upp titt som tätt då man diskuterar kvinnornas situation i gammelsverige

/Mikael

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Stefan » 13 februari 2011, 11:42

Djinghis Khan skrev:
spiring skrev:
Edit: Var har du hört de "populära påståendena"? Tycker det är såna saker som brukar berättas om adeln snarare än om övriga allmogen.
Framförallt i tidningar (insändare och artiklar) och TV. Sådana faktoider brukar poppa upp titt som tätt då man diskuterar kvinnornas situation i gammelsverige

/Mikael
Ja det är nog så myten uppstod. Dem man lätt kan läsa om är ju adeln. Och det är i praktiken enbart adeln / högre stånd som ofta gifte sig tidigt, iaf flickorna. 15-16 år inte unikt. Och det är inte så konstigt. En adelsflicka hade ju alltid hjälp av en hushållerska och eller äldre kvinnliga släktingar med de praktiska göromålen. Medan däremot en bondkvinna måste ju kunna allting själv.
"Alla" hade förvisso hjälp av pigor. Och pigorna var vanligen inte purunga heller - så nog var flertalet av pigorna kunniga de också - men naturligtvis måse de ändå ledas och ibland instrueras också.

En annan myt:
Pigorna. Jag har numera tillgång till Folkräkningarna 1880-1900. Och det är rätt få unga pigor. De flesta är 20+.
Väldigt få är runt 15. Sedan en del i sena tonåren, men ändå en minoritet. Iaf bland pigorna i stan. Jag utgår ifrån att det är fler unga pigor på landet, där de är på gångavstånd från sina föräldrahem. Ja kanske rent av fortfarande räknas som boende hemma, och således inte syns i Folkräkningen som inneboende hos arbetsgivaren.
Något liknande fö bland drängar.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 februari 2011, 16:38

Anspegling på giftermål!!!!

Nu har jag inte sett den medlem som startade denna tråd på länge på Skalman. Men eftersom jag har sysslat lite grann med historisk demografi lite grann så kan jag inte låta bli att svara på den. Det har skrivits en hel del om detta och det hände att kvinnorna gifte sig senare också. Lennart Andersson-Palm har skrivit en hel del om svensk demografi innan Tabellverket instiftades 1749 och har med hjälp av födelselängder samt mantalslängder lyckas återskapa en del som hade varit okänt tidigare. En bra tips är att läsa hans bok "Livet, kärleken och döden" som just behandlar detta. Det var nog föräldrarna som bestämde en del inför giftermålet och jag har för mig att det var vanligare i södra delen av landet än den norra. Kan vara så att åldern kan vara av betydelese om det hade varit tvångsäktenskap eller inte, men det kan också vara fel och jag har en teori att kvinnorna som var över 25 år kunde visa mer av sina känslor mot den man som de skulle giftas sig mer än en yngre kvinna. Jag kan har fel också, men jag skall forska lite mera om det.

Bl a detta, åldern vid det första giftet för kvinnan i medelvärde för vissa delar i landet omkring 1620.

Dalarna, vissa bergslag: 30,0
Västerdalarna: 23,0
Gästrikland: 30,0
Hälsingland: 26,7
Medelpad: 27,9
Närke: 25,0
Småland: 22,0
Södermanland: 25,2
Uppland: 29,2
Västerbotten: 19,5
Alla omr(inkl de omr som ej upptas här): 24,4

Han tog också en jämförelse av kvinnans första gifte i fyra småländska socknar mellan 1690-tal o 1790-tal.

Socken//1690-tal//1790-tal

Lekaryd//24,9//29,0
Linneryd//21,6//21,5
Ljuder//22,7//27,8
Långalöt//21,7//24,5

Tommy Bengtsson och Rolf Ohlssons artikel i "Äventyret Sverige" med rubriken Sveriges befolkning, myter och verklighet", Giftermålsåldern var för kvinnorna 25 år 1750 medan männen var två år äldre.
Stefan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Stefan » 16 februari 2011, 11:07

Stefan Lundgren skrev:Bl a detta, åldern vid det första giftet för kvinnan i medelvärde för vissa delar i landet omkring 1620.

Dalarna, vissa bergslag: 30,0
Västerdalarna: 23,0
Gästrikland: 30,0
Hälsingland: 26,7
Medelpad: 27,9
Närke: 25,0
Småland: 22,0
Södermanland: 25,2
Uppland: 29,2
Västerbotten: 19,5
Alla omr(inkl de omr som ej upptas här): 24,4
Det intressanta är att det kan variera. Notablet är Västerbotten där de är påfallande unga jämfört med andra delar av landet. Något slags nybyggar-grej?? Ont om kvinnor så det gällde att ta tag i de som fanns medan man kunde??

Tvåa kommer Småland.
Kan det vara något slags samband med att kvinnorna i Småland ärvde hälften? Gånge hatt till och huva ifrån slog aldrig igenom där, iaf inte fram till modern tid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 februari 2011, 23:53

Det intressanta är att det kan variera. Notablet är Västerbotten där de är påfallande unga jämfört med andra delar av landet. Något slags nybyggar-grej?? Ont om kvinnor så det gällde att ta tag i de som fanns medan man kunde??
Kvinnor över 15 år med deras civilstånd i procent av folkmängden.

Det kan möjligen vara en nybyggargrej i Västerbotten, där var en stor del av kvinnorna gifta och likaså i Småland.

Omr//Ogifta//Gifta//änkor

Dalarna, vissa bergslag: 32//60//8
Västerdalarna: 22//70//8
Gästrikland: 39//58//3
Hälsingland: 29//66//5
Medelpad: 32//61//7
Närke: 25//66//9
Småland: 18//73//9
Södermanland: 25//70//5
Uppland: 34//62//4
Västerbotten: 12//80//8
Alla omr(inkl de som inte fanns med): 23,5//70,0//6,5

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3769
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av a81 » 17 februari 2011, 00:21

Problemet är väl delvis att många har dålig kunskap när det gäller Sveriges historia och i stället "för över" andra länders historia/nutid (som man ser på tv) till svenska förhållanden. Därför tror många att 1700-talssvensken var analfabet, att bara överklassen hade rösträtt, att man arrangerade äktenskap, att fattigt folk inte hade tillgång till sjukvård förr i tiden, att universitetsstudier var avgiftsbelagda som i den anglosaxiska världen, och så vidare.

Den som släktforskar upptäcker snart backstugesittare som avlider på sjukhus, läskunniga drängar på 1600-talet, torparsöner som studerar på universitet, bönder som sitter i riksdagen, kvinnor som gifter sig (första gången) vid 35, obefintlig inavel, etc.

Många underskattar nog de rättigheter/möjligheter vanligt folk trots allt hade även för flera hundra år sedan, medan man överskattar den materiella standarden. Att bonden kunde läsa och rösta, men samtidigt levde i en grå liten stuga med torvtak är nog inte den bild folk i allmänhet har av den svenska historien.

Frederick
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 januari 2011, 21:11

Re: Myten om svenska tvångsäktenskap

Inlägg av Frederick » 19 mars 2011, 08:11

Det handlar väl om vad man menar med förr. Om jag inte missminner mig så har väl äktenskapsåldern aldrig varit lägre än under perioden 1945-1965.

Skriv svar