Harkett skrev:
Harkett sade:
Jotuni kallade de teorier som fanns i gamla skolböcker för Hackmans teori. Men denna teori avfärdar du alltså också?
Olof svarade:
Nej
Nekandet förstår jag inte riktigt. Du menar att Hackmans teori är giltig och att finnarna är "mongoler"? Eller bara det ena.
Nejet betyder att ditt påstående är falskt. Jag har varken avfärdat eller tillstyrkt Hackmans teori.
Harkett skrev:De flesta finnar härstammar alltså enligt Olof från denna ras som skall ha uppstått i Sibirien (alt. Kina)
Det är också ett falskt påstående att jag skulle nämnt något sådant. Teorin avfärdar jag dessutom. Däremot ser jag det inte som omöjligt att Rootsi har rätt beträffande att just N3 mutationen skett i Kina. Andra haplogrupper, på kvinnosidan, tycks också komma från Kina. Dock tycker jag att det är långt ifrån tillräckligt styrkt beträffande N3.
Harkett skrev:Är finnarna då tillhöriga den mongoliska rasen?
Tittar man på finnarnas fenotypiska drag hittar man sådana "mongoliska" drag som mörkt hår, sneda ögon osv? Detta är nog den fråga som jag mest undrar över. Om finnarna är bör sorteras under den mongoloida rasen.
Harkett skrev:Olof Trätälja skrev:
Jotuni skrev:
N3 är kanske mer än 10000 års gammal genetisk mutation i en man.
Olof:
Nej den är inte det. Den är om inte jag minns fel på rak arm (exakt datering finns angiven och länkad någonstans tidigare i denna tråd) mellan 4000 och 6000 år.
Jag tittade i Wikipedia. "Haplotype N3 is a subgroup of the haplogroup N (Y-DNA) distributed across northern Eurasia and estimated in a recent study to have entered Europa about 12-14.000 years ago from Asia."
http://www.wikipedia.org/wiki/Finnish_people
Det föreslås att den kommit från norra Asien (Sibirien). 10 % av finska gener är också därifrån. Det står också att alla finska gener finns hos alla europeiska folk men inte alla europeiska gener finns hos finnarna (som mediterrana och afrikanska gener).
Det finns drag som är typiska för asiatiska folk hos finnar, att sedan hålla på och dribbla med procentsatser som wikipediaskribenten gör tycker jag är ganska meningslöst. Vi ser samma sak i DNA-testerna, således kan vi dra slutsatsen att det skett en relativt betydande folkvandring österifrån som utgör en del av dagens finska befolknings förfäder. Detta råder det liten eller ingen oenighet om idag. Om nu detta är Hackmans teori så får man väl säga att den är giltig, men jag vågar inte tillstyrka den rakt av då jag faktiskt inte vet exakt vad det är Hackman har sagt.
Harkett skrev:Det betyder alltså att finnarna är av gammal nordeuropeiska stam.
Nej så kan man knappast tolka ens wikipediaskribenten. Bättre än att tolka wikipediaskribenters tolkningar av forskningsrapporter är dock att själv titta i forskningsrapporterna wikipedaskribenterna försöker tolka och det visade sig vara den samma som citerades i mitt föregående inlägg. Wikipediaskribentens påstående kan jag dock inte finna i den länkade källan som är just den tabell 1. jag hänvisade sitt ovan. Där anser Rootsi följande, N3 uppstod i Kina antingen 9.800 f.kr +/- 6.800 år eller i Kina ca 1.500 bc +/- 2000 år. Skillnaden i datering diskuteras också. Den förra, omdateringen, bygger på medförfattare Zhivotovsky i mitt förra inlägg diskuterade märkliga omdatering och den senare bygger på Dupuy et al's vedertagna mutationstakt. Förutom de fel som är uppenbara genom att Zhivotovskys hela hypotes bygger på det absurda antagandet att folkvandringar består av enskilda individer (dock i några omotiverade fall två individer; det gick väl inte ihop annars kan man tänka.) så är den vedertagana mutationstakten en följd av att man vet vilka grupper som förts över vid respektive bildats efter vissa tidpunkter, som utvandringen ur afrika och invandringen till Nordamerika med mera med mera. Någon egentlig tveksamhet kring detta finns alltså inte.
Rootsi känner sig tydligen också tvungen att kommentera det:
Time calculations based on evolutionary- and pedigreebased methods give significantly different date estimates (Table 1). Both estimates are included because a consensus has not yet been reached among all the geneticists.
Den som representerar
not all torde vara medförfattare Zhivotovsky som själv hittat på alternativdateringen.
Despite the current presence of N3 and N2 in various Siberian populations, including Chukchi and Yupik from Chukotka Peninsula in Beringia, these haplogroups are absent among Native Americans.24 – 28 This finding suggests that hg N chromosomes were likely not among the dominant and omnipresent types in Palaeolithic Siberians at the time of their likely colonization of the Americas some 12–17 ky,29 although the possibility that the N lineages became extinct during the colonization due to founder effect or drift cannot be excluded
Ingen vidare bortförklaring. Förvisso skulle det kunna vara möjligt i ett specifikt fall som tex just för N. Men nu är det ju så att ändrar man mutationstakten på ett ställe så måste man ändra den på alla ställen, dvs för alla haplogrupper och haplotyper och då blir det väldigt mycket att försöka bortföklara....
Thus, time estimates based on pedigree studies are younger and inconsistent with the archaeological record.
Detta torde vara orsaken till att Rootsi tillgriper okonventionella dateringsmetoder. Hon tror att de vedertagna inte stämmer med arkeologiska data. Man undrar vilka data hon grundar det påståendet på, för min del tycker jag att de verkar stämma oerhört väl.
Slutligen vill jag än en gång påpeka att även om man acceperar Zhivotovskys omdatering som hypotes så medför den fortfarande att N3 inte gärna kan ha kommit till Finland före R1b kommit till Sverge och således är det fortfarande omöjligt att förklara den tydliga öst-västliga gradient vi ser i Finland (vilket markerar en sen folkvandring) med en invandring västerifrån eftersom det saknas R1b hos den finnsktalande befolkningen. Dessutom är gradienten i sig så skarp att det måste röra sig om relativt sentida folkvandringar.