Den här Rootsis thesis svarar några av dina frågor.Harkett skrev:Jotuni skrev:Hur bestämmer man när finnarna kom till Finland genom att studera dessa haplogrupper? Och hur betämmer man i vilken riktning vandringarna ägt rum?Dessa haplogrupper är bra för att studera folkvandringar för de har sällan genetisk mutationer.
Betyder det att det har varit färre män än kvinnor ett tag i Finland eftersom flaskhalsarna visar sig på den manliga sidan? Jag har någonstans läst att kvinnorna kom från väst och männen från öst. Eller rättare sagt de kvinnliga generna resp. de manliga. Vad betyder detta?Jag har läst studier som visar, att det har varit manliga flaskhalser i Finland.
http://www.ebc.ee/tymri00/PhD/2004/SRootsi_thesis.pdf
Engligt Rootsi haplogrupper I1a, I1c och I1b2 är från Iberia, I1b* från Balkan eller Öst-Europa efter istiden. R1a är från Ukraine, R1b från Iberia och N3 från Europa på/efter istiden. Iberia, Ukraine och Balkan var sk "refuger" under istiden.
Flaskhalsan säger ingeting om kvinnor för flaskhalsan gäller män bara.
Vad betyder att kvinliga gener är från vät och manliga från öst? Jag tror att man vet inte väldigt mycket om genealogi. Rootsis thesis är bara tre år gammalt, men kan vara ju föråldrad på något sätt.