Bokköp på nätet eller i butik

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Bokköp på nätet eller i butik

Inlägg av MD650 » 6 juli 2005, 14:44

Konstaterar att bokhandlarna i butik torde vara ett utdöende släkte med tanke på priserna.
Jämförde några böcker på nätet och i butik. Mellan 100 -150 kr dyrare är det i butiken trots att frakt är pålagt på "nätböckerna".
:)

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Bokköp på nätet eller i butik

Inlägg av Mr x » 6 juli 2005, 16:04

MD650 skrev:Konstaterar att bokhandlarna i butik torde vara ett utdöende släkte med tanke på priserna.
Jämförde några böcker på nätet och i butik. Mellan 100 -150 kr dyrare är det i butiken trots att frakt är pålagt på "nätböckerna".
:)
Det var ett program om detta P1 för ett tag sen och tydligen är det stort stads regionerna som går sämre den vanliga bokhandeln går sämre. Ute på landsbygden finns det folk som köper boker i en vanlig bokhandel detta kan vara märkligt då de klart största internetköparna finns i storstan och ute på landet. Flera ute på landsbygden vill bläddra i boken innan de köper den liksom även jag :) men sen beställer jag dom alltid via nätet(sen 3-4år) funkar kanon.

Men visst de minskar men det kommer alltid finnas en krets/grupp som köper böcker via bokhandeln i många år framöver

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Bokköp på nätet eller i butik

Inlägg av B Hellqvist » 6 juli 2005, 17:42

Mr x skrev:Flera ute på landsbygden vill bläddra i boken innan de köper den liksom även jag :) men sen beställer jag dom alltid via nätet(sen 3-4år) funkar kanon.
Om du (och andra) fortsätter på det viset kommer du snart inte att ha något ställe att bläddra i böckerna på... Jag köper visserligen en del böcker på nätet, men det rör sig oftast om titlar som inte har någon distributör i Sverige. Annars ser jag till att gynna min lokala bokhandlare så långt det går. Att snylta på butikerna (tjuvkolla böcker, fråga om t.ex. hemelektronik, göra synundersökningar) för att sedan handla på nätet leder i förlängningen till att cityhandeln dör ut och att servicen blir sämre. Människor förlorar jobb, lokaler står tomma, och så kommer folk att undra varför det inte finns något annat än de största kedjorna representerade eller varför man måste åka till köpcentra på någon f.d. åker 12 km utanför stan. Böcker i riktiga butiker blir automatiskt dyrare, då löner, lokalhyra, m.m. ska betalas. Om den lokala ekonomin krymper, kan man ge sig tusan på att det förr eller senare kommer att slå tillbaka på en själv - en dag finns det ingen efterfrågan på ens egna tjänster, då ingen längre har råd. Så gör dig själv en tjänst: köp dyra böcker! I förlängningen kan de billiga nätköpen blir dyrare än man tror...

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Re: Bokköp på nätet eller i butik

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 18:15

B Hellqvist skrev:
Mr x skrev:Flera ute på landsbygden vill bläddra i boken innan de köper den liksom även jag :) men sen beställer jag dom alltid via nätet(sen 3-4år) funkar kanon.
Om du (och andra) fortsätter på det viset kommer du snart inte att ha något ställe att bläddra i böckerna på... Jag köper visserligen en del böcker på nätet, men det rör sig oftast om titlar som inte har någon distributör i Sverige. Annars ser jag till att gynna min lokala bokhandlare så långt det går. Att snylta på butikerna (tjuvkolla böcker, fråga om t.ex. hemelektronik, göra synundersökningar) för att sedan handla på nätet leder i förlängningen till att cityhandeln dör ut och att servicen blir sämre. Människor förlorar jobb, lokaler står tomma, och så kommer folk att undra varför det inte finns något annat än de största kedjorna representerade eller varför man måste åka till köpcentra på någon f.d. åker 12 km utanför stan. Böcker i riktiga butiker blir automatiskt dyrare, då löner, lokalhyra, m.m. ska betalas. Om den lokala ekonomin krymper, kan man ge sig tusan på att det förr eller senare kommer att slå tillbaka på en själv - en dag finns det ingen efterfrågan på ens egna tjänster, då ingen längre har råd. Så gör dig själv en tjänst: köp dyra böcker! I förlängningen kan de billiga nätköpen blir dyrare än man tror...
Det kan ju vara så att du har en väldigt fet plånbok. :D

Jag håller med dig i ditt resonemang, men faktum är att bokbranschen har satt sig i den situationen själva. Genom att ha ett brett utbud och ha hyllvärmare som ligger i månader, så fördelas marginalerna över alla böcker. D v s att vi hos många bokhandlare även får betala för hyllvärmare trots att vi köper en storsäjlare.

Nu är det inte enbart näthandeln som är ett hot. Det dyker upp pocket shops överallt, pressbyrån säljer pocketböcker, stormarknader mm.

Genom att ha en lägre marginal och då få en högre omsättning på böckerna så så kan det fungera, men då får inte halva butiken bestå av dammande hyllvärmare. Om Skillnade enbart var 50-70 kr så hade jag köpt böckerna i bokhandeln. Skillnaden ska inte behöva vara hundratals kronor trots att frakten är inräknat.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 juli 2005, 18:26

Jag må vara korkad och tänka kortsiktigt men jag väljer nog att handla där det kostar minst.
:)

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 18:51

MD650 skrev:Jag må vara korkad och tänka kortsiktigt men jag väljer nog att handla där det kostar minst.
:)
:lol: :lol: Snabbt, rakt och enkelt! Jag instämmer :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Bokköp på nätet eller i butik

Inlägg av Sarvi » 6 juli 2005, 19:12

Mille1 skrev:Jag håller med dig i ditt resonemang, men faktum är att bokbranschen har satt sig i den situationen själva. Genom att ha ett brett utbud och ha hyllvärmare som ligger i månader, så fördelas marginalerna över alla böcker. D v s att vi hos många bokhandlare även får betala för hyllvärmare trots att vi köper en storsäjlare.

Genom att ha en lägre marginal och då få en högre omsättning på böckerna så så kan det fungera, men då får inte halva butiken bestå av dammande hyllvärmare. Om Skillnade enbart var 50-70 kr så hade jag köpt böckerna i bokhandeln. Skillnaden ska inte behöva vara hundratals kronor trots att frakten är inräknat.
Hellqvist har en lokal boklåda som ligger i snitt 10-15% under kedjornas priser, vilket förstås kan ses som intäkt för åsikten att bokhandelskedjorna generellt sett ligger lite för högt. Dessutom är handlaren ifråga en attans trevlig och kunnig prick, något som inte ska föraktas som ett argument för att betala ett något högre pris. Flemmings Böcker, heter butiken för övrigt (Oah! Reklam!). Visst, jag köper också böcker på nätet, speciellt om det rör sig om lite mer udda utländska militärhistoriska böcker, men jag försöker ändå gynna denne lokale handlare när jag är i de krokarna. Det är ett ställningstagande, inte tu tal om saken. Nog för att köpandet av historieböcker har ökat, men de flesta historieböcker kan ändå tryggt räknas som "dammande hyllvärmare", enligt din definition. Ska butikerna bara ha böcker med omsättning så blir det blanka romaner med sirligt guldtryckta titlar som finns för dig att bläddra i. Faktum är att bokhandeln lever på julrushen, resten av året är öppethållandet mest en service till kunderna. Ekonomiskt sett går butikerna med förlust eller som bäst jämnt upp under resten av året.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 19:36

Jag håller inte med att alla Historieböcker räknas hyllvärmare. Det finns historieböcker som går bra. Du gör det för enkelt för dig i din beskrivning.

Faktum är att bokhandeln lever på julrushen, resten av året är öppethållandet mest en service till kunderna. Ekonomiskt sett går butikerna med förlust eller som bäst jämnt upp under resten av året.
Nu är det inte bara julen som är en höjdarmånad, utan det finns något som heter bokrea också.

Skulle vara som du resonerar så förstår jag inte varför alla bokhandlare har gått i konkurs.

Självklart så är det hårt att vara bokhandlare nu när man har fått konkurrens, men att skylla allt på näthandeln ser jag som en dålig ursäkt. att sedan romaner skulle vara det enda som skulle gå att sälja köper jag inte heller, varför köpa en inbunden roman för 250 kr , när du kan köpa den i pocket om 6 månader i pocketshop.

om man tar bokrean så är böckerna oftas billigare på OBS eller Åhlens än vaddom är i den lokala bokhandeln, varför är det ingen som kritiserar det? Dom är oftast billigare även om det inte är bokrea.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 juli 2005, 20:56

Mille1 skrev:Jag håller inte med att alla Historieböcker räknas hyllvärmare. Det finns historieböcker som går bra. Du gör det för enkelt för dig i din beskrivning.
Jag skrev inte "alla historieböcker", jag skrev "de flesta". Stor skillnad. Herman säljer ju bra... ;)
Mille1 skrev:Nu är det inte bara julen som är en höjdarmånad, utan det finns något som heter bokrea också.
Ja, men bokrean är rea. Du vet, billigare böcker, det är ju det som är meningen med rean - men det betyder att marginalerna är väldigt små. Det blir en försäljningstopp, men inte lika stor som julrushen och framförallt är förtjänsten proportionellt mycket, mycket mindre.
Mille1 skrev:Skulle vara som du resonerar så förstår jag inte varför alla bokhandlare har gått i konkurs.
Därför att mindre bokhandlare lever på julrushen - resten av året är tillräckligt för att det ska gå runt med avseende på hyror, frakt, etc, inte mer. Julrushen är av helt enorm betydelse för bokhandlarbranschen.
Mille1 skrev:Självklart så är det hårt att vara bokhandlare nu när man har fått konkurrens, men att skylla allt på näthandeln ser jag som en dålig ursäkt. att sedan romaner skulle vara det enda som skulle gå att sälja köper jag inte heller, varför köpa en inbunden roman för 250 kr , när du kan köpa den i pocket om 6 månader i pocketshop.
Vem har "skyllt allt på näthandeln"? Bokhandeln går relativt bra sedan momssänkningen. Vad jag diskuterar är huruvida det är
1) generellt för dyrt med böcker
2) om det är moraliskt riktigt att utnyttja en butik som provhytt och sedan köpa via internet
(och i parantes 3 - vad som blir följden av sådant beteende)

Pocketar är billiga, ja. Och ändå köper folk inbunda böcker - så dumma de måste vara! :roll: Egendomligt, en del kanske vill ha inbundna, hållbara böcker istället för pocketar tryckta på dasspapper. OK, nu drar jag det till sin spets, men inbunden litteratur är ett ganska stort marknadssegment, trots pocketens popularitet.
Mille1 skrev:Om man tar bokrean så är böckerna oftas billigare på OBS eller Åhlens än vaddom är i den lokala bokhandeln, varför är det ingen som kritiserar det? Dom är oftast billigare även om det inte är bokrea.
Jamen, där har du ju din drömbokhandel! Men Jan Berglins ord: "kartonnerad dynga, tryckt på rövpapper, som utskyfflas av inhydra gymnasister". Grattis till att försöka hitta någon mer udda bok där, eller personal som är intresserad och kunnig i något annat än hur många pall Liza Marklund man ska pressa in mellan blöjorna och Gorby's piroger. Förvänta dig inte att kunna gå dit och bläddra i någon lite mer udda historiebok, bara.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 21:01

Jag tror inte vi kommer överens.

Enkelt sagt, så köper man där det är billigast. :wink:

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 juli 2005, 21:14

Mille1 skrev:Jag tror inte vi kommer överens.

Enkelt sagt, så köper man där det är billigast. :wink:
Ja. Men då bör du inte utnyttja den lokala butikens utbud, kunskap och kompetens utan att betala för dig. Vilket du i praktiken gör genom att gå dit och "bläddra" och sedan köpa på nätet. Jag kan gå med på att bokhandelns butikspriser är för höga - men i fallet Flemmings böcker (mitt lokala exempel) är jag beredd att betala ett högre pris (relativt nätbokhandeln) för kompetens, flexibilitet och kundkontakt. Men jag skulle handlar aldrig på den Stora Bokkedjan (valmöjlighet nr 2 i stan), för dom har högre priser än Flemmings, sämre kundkontakt och inte lika kunnig personal. Så jag väljer ett av de billigare alternativen - men jag betalar extra för det mervärde som butiken har.

Jag tror det här spelar viss roll: i storstäderna och de stora kedjorna är det inte alls samma kundkontakt som hos en mindre handlare i en mindre stad. Hur många upplever sig bli behandlade som stamkunder på en stor bokhandel i storstan?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 juli 2005, 21:37

Sarvi skrev: Hur många upplever sig bli behandlade som stamkunder på en stor bokhandel i storstan?
Stamkund är man ju hos SMB........åtminstone var innan de började sprida pengar på med allt annat än böcker.
:)

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 21:51

Sarvi skrev:
Mille1 skrev:Jag tror inte vi kommer överens.

Enkelt sagt, så köper man där det är billigast. :wink:
Jag tror det här spelar viss roll: i storstäderna och de stora kedjorna är det inte alls samma kundkontakt som hos en mindre handlare i en mindre stad. Hur många upplever sig bli behandlade som stamkunder på en stor bokhandel i storstan?
Där har du rätt. i en stor stad så är du en i mängden, i den lilla staden så kan du få ett helt annat bemötande och det kan vara stor skillnad. i det läget så kan man bli stamkund (oavsett att man inte köper dom dyraste böckerna där).

Det är lite svårt för för en i Stockholm kanske att känna det där lilla personliga.

Mille1
Medlem
Inlägg: 437
Blev medlem: 1 april 2002, 14:03
Ort: Åkersberga

Inlägg av Mille1 » 6 juli 2005, 21:54

MD650 skrev:
Sarvi skrev: Hur många upplever sig bli behandlade som stamkunder på en stor bokhandel i storstan?
Stamkund är man ju hos SMB........åtminstone var innan de började sprida pengar på med allt annat än böcker.
:)

SMB! ja det är ju en annan femma. Dyra böcker, men har hur mycket pengar som helst till reklam tv och utskick till medlemmar att köpa böcker (med en frän ton), trots att man köpt böcker det senaste året för tusentals kronor.


Lite OT

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 juli 2005, 21:59

Nu handlar jag förvisso sällan böcker detta av den enkla anledningen att jag inte vet var min fasta punkt är i livet, jag är fortfarande student och hälften av mig (kanske ännu mer) bor i Ryssland och den andra hälften bor i Sverige. Jag har emellertid ändå en åsikt och det är att det är förkastligt att snylta på service utan att betala för den.
Att köpa där det är billigast är väl helt okej, det är ett ställningstagande man får ta, däremot så är jag intresserad av att höra om de som köper böcker via nätet tycker det är okej att snylta på de "dåliga" bokhandlarnas service. Ett enkelt ja eller nej.

/MArtin

Skriv svar