Ryska lastbilar med orange tak
Ryska lastbilar med orange tak
Jag har många gånger hört berättelser att under kallakriget så fanns det civila ryska lastbilar som hade hyttaket målat orange i Sverige. Orsaken ska ha varit att dom skulle bli lättare att hitta på satellitbilderna när dom stod vid olika skyddsobjekt och vet man hur lång lastbilen är så är det inte svårt att räkna ut hur stort skyddsobjekt är. Många av lastbilarna ska även ha använt Polska skyltar.
Men när man har tagit kontakt med föraren vid ett skyddsobjekt så kunde han inte ett ord polska utan pratade ändats ryska
Är det någon här som har mera info om detta?
Orsaken varför jag frågar är att idag när jag var på väg till jobbet så såg jag en vit rysk skyltad lastbil
Och ta mig FN om inte taket var målat orange
Men när man har tagit kontakt med föraren vid ett skyddsobjekt så kunde han inte ett ord polska utan pratade ändats ryska
Är det någon här som har mera info om detta?
Orsaken varför jag frågar är att idag när jag var på väg till jobbet så såg jag en vit rysk skyltad lastbil
Och ta mig FN om inte taket var målat orange
Det med tavelförsäljarna visste jag inte om tack för infon
en annan grej jag fick höra av min major var att i dom ryska lastbilarna var att det alltid två personer. enligt ryssen så var den andra personen en reservförare . men dom gånger man hade följt efter lastbilen så har man aldrig sett honom köra och man har även lagt märke till att han var kortare en medellängden.
En gissning från majoren var att han var en besättningsmedlem från ett bepansrat ledningsfordon som åkte med för att lära sig terrängen
en annan grej jag fick höra av min major var att i dom ryska lastbilarna var att det alltid två personer. enligt ryssen så var den andra personen en reservförare . men dom gånger man hade följt efter lastbilen så har man aldrig sett honom köra och man har även lagt märke till att han var kortare en medellängden.
En gissning från majoren var att han var en besättningsmedlem från ett bepansrat ledningsfordon som åkte med för att lära sig terrängen
Fanns det ryska fotospaningssatteliter med
1) kapacitet att "se" färger i
2) tillräckligt hög upplösning
under den här TIR-lastbils-eran?
[konspiratorisk]A-HA! Det här ställer ju färgvalet på televerkets bilar i en helt ny dager! Vem var femtekolonnaren som bestämde att dom skulle vara orange, va va?!?[/konspiratorisk]
1) kapacitet att "se" färger i
2) tillräckligt hög upplösning
under den här TIR-lastbils-eran?
[konspiratorisk]A-HA! Det här ställer ju färgvalet på televerkets bilar i en helt ny dager! Vem var femtekolonnaren som bestämde att dom skulle vara orange, va va?!?[/konspiratorisk]
Sarvi skrev:Fanns det ryska fotospaningssatteliter med
1) kapacitet att "se" färger i
2) tillräckligt hög upplösning
under den här TIR-lastbils-eran?
[konspiratorisk]A-HA! Det här ställer ju färgvalet på televerkets bilar i en helt ny dager! Vem var femtekolonnaren som bestämde att dom skulle vara orange, va va?!?[/konspiratorisk]
Det jag hörde var att det hände under 70 och 80 talet och då var det nog inga problem att se lastbilarna på ett satellit foto och det borde även gå att se på ett svartvit foto fast det tar lite längre tid att hitta lastbilen men när man väll vet var den är så vet man även hur stort skyddsobjektet är
BTW
Dom första televerket bilarna var faktiskt bruna med en vit rand men det var en intressant grej du tog upp men det är lite offtopic
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Knappast spionage.
Jag har stött på den här myten så många gånger och oftast är det hemvärnsmän eller motsvarande personer som fått besök av tavelförsäljare eller hittat TIR-bilar utanför sin adress/sitt objekt/annan militär installation.
Varför skulle de (sovjeterna) bruka långtradare i syftet att spionera. Det vore ju bra mycket enklare att hyra sig en volvo 240/740/850, eller hur? Alltsamman härstammar från en Timbo-bok författad av en paranoid före detta öststatare (jag har hört honom själv under ett föredrag på stadsbiblioteket här i stan).
Det finns ingen - ingen - makt som skulle kunna bearbeta denna gigantiska informationsmängd som samlas in av alla dessa långtradarchaufförer, tavelförsäljare och slikt.
Jag har varit med om en mängd liknande diskussioner och snart kommer u-båtar och grodmän dyka upp (!) i tråden...
Däremot vill jag med kraft understryka att Sverige har och är föremål för spioneri. Men det är en HEEELT annan sak.
Jag har stött på den här myten så många gånger och oftast är det hemvärnsmän eller motsvarande personer som fått besök av tavelförsäljare eller hittat TIR-bilar utanför sin adress/sitt objekt/annan militär installation.
Varför skulle de (sovjeterna) bruka långtradare i syftet att spionera. Det vore ju bra mycket enklare att hyra sig en volvo 240/740/850, eller hur? Alltsamman härstammar från en Timbo-bok författad av en paranoid före detta öststatare (jag har hört honom själv under ett föredrag på stadsbiblioteket här i stan).
Det finns ingen - ingen - makt som skulle kunna bearbeta denna gigantiska informationsmängd som samlas in av alla dessa långtradarchaufförer, tavelförsäljare och slikt.
Jag har varit med om en mängd liknande diskussioner och snart kommer u-båtar och grodmän dyka upp (!) i tråden...
Däremot vill jag med kraft understryka att Sverige har och är föremål för spioneri. Men det är en HEEELT annan sak.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Säg inte det.... Ryssarna rekade nog mer än vi visste (eller ville veta)J.K Nilsson skrev:Så mycket underättelsemängd kan det knappst bli av att provåka kartor och uppdatera med terrängtyperna. Signalspaning utgår jag från att vi dagligen utsätts för i vårat arbete, i en eller annan form.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Vad jag menade var att stora delen av åkeriets verksamhet var att kontrollera våra kartor. Hur ligger flygfältet beläget, hur många klargöringsfickor syns, o.s.v? Har det skett några avverkningar kring banan än, stämmer således lantmätetriets senaste utgåva? På MHS fick armékadetterna göra kartrek först för att planera kompaniets strid och därefter åka ut och titta på terrängen. Fanns det någon anfallsplan utgår jag från att detta gjordes regelmässigt men det blir inte så mycket att ta med hem för att låta någon centralkomité mala igenom underlaget.
Vilka övningar skulle vara intressanta att följa via signalspaning? Att få en överblick över förbandets framgångar ligger i intresse: Hur ser signaleringarna ut, signaldisciplinen, fyllnadssignalering, m.m. Slutövningarna studerades noga men det kan inte bli så mycket information så att det blir ohanterbart.
J.K Nilsson
Vilka övningar skulle vara intressanta att följa via signalspaning? Att få en överblick över förbandets framgångar ligger i intresse: Hur ser signaleringarna ut, signaldisciplinen, fyllnadssignalering, m.m. Slutövningarna studerades noga men det kan inte bli så mycket information så att det blir ohanterbart.
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön