Han som drack hormoslyr

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 juni 2005, 16:18

Orlando skrev:Hur vet du att det är samme Lars Foss?
Annars skulle jag väl inte skrivit som jag gjorde... Men det är rätt, man ska inte ta saker för givet.
Adam Foss skrev:Ja, det er ham, men han var vist ikke chef for BT Kemi, derimod for KVK, der
havde købt BT Kemi og dermed problemerne.
Tänkte bara slå upp vad "KVK" står för men det blev så komplicerat, som synes...
Wikipedia skrev:Bönnelyche & Thuröe, som urspungligen var ett danskt företag, köptes 1965 av dåvarande Höganäs-Billesholms AB. Tillverkningen av bekämpningsmedel flyttades samma år från Malmö till ett f.d. sockerbruk i Teckomatorp. Bönnelyche & Thuröes takpappstillverkning flyttas två år senare över till det då nybildade Förenade Tak AB i Höganäs. 1971 säljer Höganäsbolaget växtgiftproduktionen till danska Kemisk Værk Køge A/S. Färgtillverkning hos Höganäs behålls emellertid under namnet Bönnelyche & Thuröe. Efter Kemisk Værks köp av fabriken i Teckomatorp ändras företagsnamnet till BT Kemi.

Carl Serung
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 november 2006, 19:52
Ort: BT Kemi Fabriken

Inlägg av Carl Serung » 20 november 2006, 19:58

Hexmaster skrev:
Orlando skrev:Hur vet du att det är samme Lars Foss?
Annars skulle jag väl inte skrivit som jag gjorde... Men det är rätt, man ska inte ta saker för givet.
Adam Foss skrev:Ja, det er ham, men han var vist ikke chef for BT Kemi, derimod for KVK, der
havde købt BT Kemi og dermed problemerne.
Tänkte bara slå upp vad "KVK" står för men det blev så komplicerat, som synes...
Wikipedia skrev:Bönnelyche & Thuröe, som urspungligen var ett danskt företag, köptes 1965 av dåvarande Höganäs-Billesholms AB. Tillverkningen av bekämpningsmedel flyttades samma år från Malmö till ett f.d. sockerbruk i Teckomatorp. Bönnelyche & Thuröes takpappstillverkning flyttas två år senare över till det då nybildade Förenade Tak AB i Höganäs. 1971 säljer Höganäsbolaget växtgiftproduktionen till danska Kemisk Værk Køge A/S. Färgtillverkning hos Höganäs behålls emellertid under namnet Bönnelyche & Thuröe. Efter Kemisk Værks köp av fabriken i Teckomatorp ändras företagsnamnet till BT Kemi.
Fantastiskt detektivarbete!! Jag själv vet det mesta om BT Kemi,och jag som 99,9% av alla andra har alltid levt med att Lars Foss dog ett par år senare. T om hävdade Monica Nilsson(hon som avsöjade skandalen) det. Efter lite arbete så hittade jag detta:

http://www.sadolins.com/genealogy/getpe ... ee=onetree

Lars Foss lever än idag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 21 november 2006, 09:33

Hittade just nekrolog i Östgöta Correspondenten:
Lennart Christoffersson Linköping och Uddeholm 89 år 2004-05-12
Lennart Christoffersson Uddeholm 89 år 2004-05-27
Antar att det är samme LC som fått två annonser - och att det är en av kandidaterna till hormoslyr-drinkarnas brödraskap som avlidit, utan tvivel vid högre ålder än mången då kärnfrisk åskådare till supen.
Carl Serung skrev:Jag själv vet det mesta om BT Kemi
;) Visst är det fascinerande? Att alla går och tror nåt som inte är sant, alltså. Händer hela tiden.

Tack själv för tipset förresten, skrev en rad till Lokalpressen ifråga och fick rappt svar från intresserad redaktör. Tänker mig helsidan där Monica och Fossen sitter vid kaffebordet - "bara kaffe för mig, tack" - eller kanske inte... :)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 21 november 2006, 11:05

Hämtat från Högskolan Kristianstads hemsida:
Hormoslyr var ett vanligt handelsnamn för lövslybekämpningsmedel och bestod av två typer av fenoxisyror, 2,4 -–D och 2,4,5, - T. Dessa ingick även i Agent Orange, som av USA användes i Sydvietnam för avlövning av träd och buskage under Vietnamkriget. Agent Orange och hormoslyr var alltså i princip samma typ av preparat. I 2,4,5 – T finns föreningar i form av dioxinvarianten 2,3,7,8 - TCDD (polyklorerad dioxin ) en av de mest giftiga kemikalier som framställts av människan. Användningen av 2,4,5 – T , förbjöds 1977 i Sverige men andra typer av fenoxisyror används fortfarande som ogräsbekämpningsmedel.
Inget fel i att kunna konstatera en faktoid, men det kan vara så att vi står inför ett Penn&Teller-problem, dvs hormoslyrdrickandet kan handla om suggestion.
Innan redaktören rusar åstad kan det vara bra att fråga sig:
1. Var det hormoslyr i glaset?
2. I vilken koncentration förekom det hormoslyr i glaset?
3. Var det kanske så att det var fenoxisyra som dracks, och inte nödvändigtvis hormoslyr?
4. Kan det vara så att det som var i glaset gick oförändrat genom matspjälkningskanalen?
5. Vad säger Björn Gillberg och Lennart Hardell om saken?

Själv tycker jag att det är mer sensationellt att Carl Serung i dagarna beslutat sig för att bli medlem på Skalman, samt att denne jobbar på BT Kemi...

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 21 november 2006, 11:17

Tänkte ge några reflektioner eftersom jag i mitt arbete använder bekämpningsmedel (dock ej hormoslyr) Detta tar jag ur minnet (orkar inte slå i böcker) så rätta mig gärna om jag har fel.


Hormoslyr var en sk fenoxiesyra, betydligt värre än de preparat som används i dag men inte så farligt att man dör akut av det. Jag har aldrig sett inslaget i TV men jag tar för givet att det var blandad sprutvätska han drack och inte rent preparat. Om man tex skall spruta ett hektar (10 000m3) använder man vanligen 200 liter vatten till detta som man blandar ut prepartet med. Om vi antar att dosen hormoslyr är ca 5 liter per hektar består sprutvätskan således av 5 liter hormoslyr och 200 liter vatten dvs 2,5% blandning. Denna blandning kan man säker ta en klunk av även om det troligtvis smakar väldigt illa. Att man skulle ta en klunk ren hormoslyr tror jag helt enkelt inte man klarar av. Vätskan är seg och skulle troligtvis bränna fruktansvärt i halsen och magen.


Sen består bekämpningsmedel av dels aktiv substans (den kemikalie som tar död på det man vill bekämpa) men även av lösningsmedel (som underlättar att prepparatet löser sig i vattnet) Detta lösningsmedel är ofta mycket giftigare för människor och djur än den aktiva substansen och kan liknas vid tex tinner. Jag tror ingen dricker ren tinner i TV och skulle man göra det skulle man man nog må väldigt illa men man kanske klarar av det i 2,5% lösning enligt ovan.


Edit: Blev visst lite pucktvåa bakom Widsith

Carl Serung
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 november 2006, 19:52
Ort: BT Kemi Fabriken

Inlägg av Carl Serung » 22 november 2006, 21:08

Widsith skrev:Hämtat från Högskolan Kristianstads hemsida:
Hormoslyr var ett vanligt handelsnamn för lövslybekämpningsmedel och bestod av två typer av fenoxisyror, 2,4 -–D och 2,4,5, - T. Dessa ingick även i Agent Orange, som av USA användes i Sydvietnam för avlövning av träd och buskage under Vietnamkriget. Agent Orange och hormoslyr var alltså i princip samma typ av preparat. I 2,4,5 – T finns föreningar i form av dioxinvarianten 2,3,7,8 - TCDD (polyklorerad dioxin ) en av de mest giftiga kemikalier som framställts av människan. Användningen av 2,4,5 – T , förbjöds 1977 i Sverige men andra typer av fenoxisyror används fortfarande som ogräsbekämpningsmedel.
Inget fel i att kunna konstatera en faktoid, men det kan vara så att vi står inför ett Penn&Teller-problem, dvs hormoslyrdrickandet kan handla om suggestion.
Innan redaktören rusar åstad kan det vara bra att fråga sig:
1. Var det hormoslyr i glaset?
2. I vilken koncentration förekom det hormoslyr i glaset?
3. Var det kanske så att det var fenoxisyra som dracks, och inte nödvändigtvis hormoslyr?
4. Kan det vara så att det som var i glaset gick oförändrat genom matspjälkningskanalen?
5. Vad säger Björn Gillberg och Lennart Hardell om saken?

Själv tycker jag att det är mer sensationellt att Carl Serung i dagarna beslutat sig för att bli medlem på Skalman, samt att denne jobbar på BT Kemi...
Det med cocktailen som han drack,har jag ställt mig samme fråga:
Hur vet vi att det verkligen VAR hormoslyr??
Nej,jag jobbar inte på BT-Kemi(däremot gjorde min farbror det) Jag är på andra sätt inblandad... :wink:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 november 2006, 11:02

Vem var det som tipsade om artikeln med Monica Nilsson? Eller var det jag själv som letade reda på den länken..?
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/?p ... aar_senare

Jag kollade med redaktionen därstädes (Landskrona), om den mot förmodan levande Fossen m.m., vilket de alltså inte hade koll på. Just nu fick jag veta att de har någon sorts uppföljning på det hela färdig. Vet inte mer än så.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 3 december 2006, 19:51

P3 Dokumentär om BT Kemi är rätt intressant, bland annat citeras när Lars Foss i TV dricker fenoxisyror och säger att detta skulle vara bra för sexualdriften.

Tydligen dog platschefen på BT Kemi i Teckomatorp Ragnar Nilsson av lever- och körtelcancer på grund av växtgiftet, dock inte för att han drack fenoxisyror utan därför att han konsvekent aldrig använde skyddsutrustning när han hanterade kemikalierna. Men det kan ju vara därifrån myten om att Lars Foss dog av att ha druckit fenoxisyrorna kommer.

P3 Dokumentär om BT Kemi: http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsido ... kel=795030

Carl Serung
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 november 2006, 19:52
Ort: BT Kemi Fabriken

Inlägg av Carl Serung » 6 december 2006, 20:53

Det allra bästa hade varit att bara låte det vara,den senaste saneringen som började för en vecka sedan river upp gamla minnen igen. Det luktar BT Kemi i Teckomatorp igen. "En teckomatorpsbo känns inte igen på dialekten,utan på hur denne luktar"....

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 december 2006, 21:07

Intressant vore ju att försöka utreda var faktoiden kommer från. Jag känner igen tongångarna från ett program om de officerare som i Vietnam drack vad-det-nu-var som man dödade skogar med, och som sedan tydligen blev tämeligen sjuka, inte akut men kroniskt.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 6 december 2006, 22:00

Markus Holst skrev:Intressant vore ju att försöka utreda var faktoiden kommer från. Jag känner igen tongångarna från ett program om de officerare som i Vietnam drack vad-det-nu-var som man dödade skogar med, och som sedan tydligen blev tämeligen sjuka, inte akut men kroniskt.
napalm

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 december 2006, 22:17

Tror Markus Holst avser herbiciden Agent Orange mfl liknande preparat, dricker man napalm (som till största delen består av bensin eller flygfotogen) så blir det rätt omgående spektakulära akuta effekter på försökspersonen och det är inget som någon kör som demonstration av dryckens ofarlighet. Inte heller känner jag till att amerikanska officerare i Vietnam skulle ha druckit Agent Orange, men däremot exponerades de ju för stora mängder av ämnet ifråga genom hanteringen.

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 6 december 2006, 22:55

Agent Orange är, precis som Widisth tidigare sa, samma sak som Hormoslyr...

/a

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 december 2006, 23:25

affe skrev:Agent Orange är, precis som Widisth tidigare sa, samma sak som
Mittåt. Hormoslyr var handelnamnet på ett flertal dekokter med olika aktiva substanser i olika blandningsförhållande, styrka (och smak?), medan Agent Orange var en mix av 50/50 2,4-D och 2,4,5-T som dessutom ofta var extremt förorenad med dioxiner (pga dålig processkontroll i tillverkningssteget). Men för att inte dra tråden alltför off-topic så hänvisar jag till tidigare trådan i ämnet (sök på Agent Orange, finns flera stycken) och anmodar återgång till ämnet.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 7 december 2006, 00:13

Markus Holst skrev:Intressant vore ju att försöka utreda var faktoiden kommer från. Jag känner igen tongångarna från ett program om de officerare som i Vietnam drack vad-det-nu-var som man dödade skogar med, och som sedan tydligen blev tämeligen sjuka, inte akut men kroniskt.
Det är väl högst troligt att det är just detta som smittat av sig. Själva grunden till homoslyrdebatten var just Vietnamfrågan och kopplingen till Agent Orange som på den tiden påstods ha alla möjliga effekter. Detta var nog mer kopplat till att man ville relatera till efterverkningarna av kärnvapensprängningarna i Japan än till verkliga effekter, men det är som sagt delvis utanför ämnet.

Däremot så är det nog felaktigt som står ovan att homoslyr skulle vara farligare än andra fenoxisyror. Det förbud som till sist kom grundade sig nog mer på politiska orsaker än att homoslyrets farlighet, som redan nämnts fortsatte man att tillåta andra mycket lika bekämpningsmedel. Så det är kanske ändå inte så märkligt att det blev ett långt liv trots den tämligen barnsliga demonstrationen.

Skriv svar