Stanislav:
Vad är du ute efter ett erkännade som säger att det var ett misstag att bomba staden av olika anledningar?
Nu ska man inte jämföra olika städer men det finns även städer i Tyskland som behandlades betydligt värre om man ser till offer etc. Jag nämner inga städer annars finns risken att det förstör tråden som handlar om en Polska stad, men återigen vad är du ute efter?
Även de alierade bombade städer som inte hade något större värde sett ur ett militärt värde så detta var inget unikt, återigen det kan vara så att Tyskarna hade fått felaktigt information om staden även de gjorde misstag under kriget.
Ett erkännande...ursäkta, men varför skulle jag söka efter ett erkännande.
Jag gör ingen jämförelse mellan städer; jag betraktar även de allierades bombningar av tyska städer som terrorbombningar.
Däremot förundras jag över hur de flesta av er med näbbar och klor försvarar den tyska krigsmakten. Och menar att det vore ologiskt att använda sådana plan till en sådan operation osv osv...
Som någon skrev i ett tidigare inlägg: under kriget var det få som trodde på att folk gasades ihjäl.
Vad jag med Wieluntråden vill visa är att den tyska krigsmakten begick krigsförbrytelser från första dagen av kriget. Den som börjar spekulera i intentioner och avsikter och militär logik för att försvara bombningar av försvarslösa städer är ute på hal is anser jag. Det finns fler byar och städer som bombades under det tyska fälttåget i Polen. Även civila som flydde ut på landsbygden besköts från luften.
Det finns också flera exempel på att tyska piloter sköt mot polska piloter som hoppat ut ur sina plan. Eller avrättade polska soldater som sträckt vapen. Dessa avrättningar dokumenterades t o m på foton.
Jag vill inte ha något erkännande, från vem? Jag vill bara göra er uppmärksamma på detta. Och få er att inse att allt som den fantastiska tyska krigsmakten gjorde inte alltid var logiskt eller ens militärt försvarbart. Det är det enda.
Har följt debatten och kan bara dra slutsatsen att bombningen av Wielun måste ha varit den effektivaste Luftwaffe någonsin gjorde; 90 ton bomber, 6000 döda (eller var det 1200). 40% av stadens 15000 innevånare omkommer och 75% av byggnationen förstörs...? Jämförelserna med Rotterdam och Guernica har full valör. Här lyckas tyskarna döda omkring 66 individer med varje ton bomber - en otroligt hög siffra, (eller var det 14...)? Redan 14 per bombton är mycket högt. 90 ton bomber i september 1939 - var en otroligt koncentrerad insats, om de 30 Stukaplanen kånkade på sina då vanliga 450 kg var - fick de nog göra minst fyra anfall för att fälla den påstådda bomblasten. Det är kanske med Wielun - som det är med Bibeln, att historien blir bättre med tiden....Varjag
Även Dornierplan släppte bomber över Wielun.
För övrigt är ditt inlägg lite väl raljant.
Och ja, staden bombades flera gånger under dagen. Marius Emmerling (en polack som har studerat tyska arkiv i 15 år) bekräftar i sina böcker att tyska plan bekämpade en polsk kavalleribrigad vid Wielun, men den befann sig 15km norr om staden. Varför bombades då själva staden?