Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 25 maj 2007, 13:15

Tack för kartan Niklas, finns det en ungefärlig skala?

Angående förband i staden så hittade jag detta:


1.September 1939
...
1.lei.Div.:
...
The division forms Kampfgruppe Esebeck (KSB.6, III./KSR.4, I./A.R.76) for this task. Until the evening Kampfgruppe Esebeck takes Wierzbe and Ozarow having light casualties and the heights north of it against heavy resistance of the polish 26th infantry regiment.

In the evening the division receives order from A.O.K.10 to attack the enemy cavalry brigade “Wolhynien” at Wielun. The division thinks that despite the fact that strong elements of the enemy withdraw east during the afternoon Wielun is still a threat in the flank. The division proposes to attack Wielun in the morning to eliminate the threat from there. The Army agrees with this plan.

http://chrito.users1.50megs.com/1939/sep/1sept39.htm

MVH

Hans

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Niklas Zetterling » 25 maj 2007, 13:29

Skalan är nog vid det här laget ganska kraftigt förvanskad. Den bild som jag lagt upp här är en skanning av en papperskopia av en mikrofilm av en originalkarta. Dessutom är det bara en del av kartan jag lagt upp här (det finns ju begränsningar på vilken filstorlek som accepteras).

Kavalleribriganden "Wolhynien" befann sig i verkligheten 3-4 mil söder om Wielun, där den på kvällen 1 september var indragen i hårda strider med tyska 4. pansardivisionen.
Jag kan undersöka hur det förhöll sig med det polska 26. infanteriregementet i kväll.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 25 maj 2007, 17:32

Precis som Niklas skriver så utkämpade Wolynskabrigaden hårda strider en bit söderut, vid byn Mokra.

Jag ska i mån av tid försöka klargöra var KOP:s kavalleriregemente befann sig.

Hur som helst så är det ju morgonens Stukaanfall som är det mest spektakulära. Stukaplanens bombningar åtföljdes ju som bekant av även Dornier och Heinkel...

Niklas Zetterling
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 december 2004, 21:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Niklas Zetterling » 25 maj 2007, 18:22

Det verkar som om de tyska uppgifterna om 26. infanteriregementet är fel också. Detta regemente ingick i 5. infanteridivisionen och mobiliserade i Lwow-området vid denna tidpunkt. Däremot kan det polska 28. infanteriregementet möjligen ha befunnit sig i det aktuella området.
Ju mer man tittar på det verkar den tyska bilden av det polska försvaret på denna sektor vara minst sagt bristfällig. Möjligen hade tyskarna någorlunda koll på omfattningen av det polska försvaret framför 10. armén, men exakt vilka förband det rörde sig om verkar de haft dålig koll på.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 25 maj 2007, 20:32

Enligt Polskie sily zbrojne. Kampania wrzesniowa 1939 (ett standardverk som bygger på arkivmaterial från Instytut Polski i Muzeum im generala Sikorskiego) stred 10. infanteridivisionen, vari 28. infanteriregementet ingick, kring områdena Wieruszow med sina utskjutna enheter.

Det förband som var stationerat strax norr om Wielun var 28. infanteridivisionen, vars 72. infanteriregemente drabbades hårt av tyskarnas bombanfall på morgonen. Även 28. lätta artilleriregementet led vissa förluster, 12 stupade och 8 åtta dödade hästar. Dessa regementen befann sig i små samhällen, Borowiec och Gromadzice, ett par kilometer norr om Wielun.

Beträffande KOP kav.reg så verkar det rent organisatoriskt ha ingått i kavalleribrigaden Kresowa, som den 1 september lastade av i Szadek, cirka 50 km väster om Lodz, men alltså en bra bit från Wielun. Dock var det så att KOP kav.reg hade upprättat försvarsställninar nordväst om Wielun. Någon precisering har jag ännu inte hittat.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Re: Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Artur Szulc » 21 juli 2008, 23:07

För några dagar sedan kom jag hem från Polen där jag har ägnat mig materialinsamling inför en kommande bok.
Med mig hade jag bl a ett nummer av magasinet ARCANA, ett politisk-kulturellt-historiskt magasin. I detta senaste nummer fanns det en artikel om Wielun - ja, debatten om stadens öde lever i allra högsta grad i Polen och den som nu tror att alla polska skribenter har samma syn i frågan misstar sig gruvligt.

I artikeln ägnar sig historikern Grzegorz Bebnik (arbetar på IPN - Institutet för nationell hågkomst) bl a åt att försöka klarlägga vad tyskarna trodde sig veta om Wielun inför anfallet.

För det första kan man vara säker på att tyska spioner rapporterade om vad som hände i staden natten mellan den 30 och 31 augusti. Under natten hade nämligen hela 36. infreg. marscherat genom Wielun. Detta hade tydligen stärkt tyskarna i övertygelsen att staden hyste en större stab. Redan den 21 augusti hade en underättelserapport, som man har funnit i det federala arkivet i Berlin-Lichterfelde, dragit slutsatsen att det i Wielun troligen fanns en högre stab eftersom man hade observerat närvaron av högre officerare.

Bebnik menar också att stadens själva geografiska placering måste ha övertygat tyskarna om dess betydelse. Därtill var orten en på landsbygden viktig kommunikationspunkt.

En annan omständighet som Bebnik tar upp är att I/StG77 som genomförde den andra attacken mot Wielun enbart hade noterat staden som ett "reservmål" och att det då rörde som om en "stab i staden".

Detta ger oss ytterligare några pusselbitar.

Marius Emmerling, en polsk-tysk flyghistoriker, som har skrivit åtskilligt om Luftwaffes insatser över Polen 1939, och som har studerat tyska arkiv i över tio år, menar att det i fallet Wielun handlar om ett stort misstag från tyskarnas sida. Tyskarna anföll staden och raserade den utan att ha brytt sig om att söka efter bekräftade uppgifter.

Saken är den att de gjorde det upprepade gånger under september 1939: Sulejow, Krzemieniec och Frampol är tre andra exempel. Den 13 september förstördes nästan all bebyggelse i Frampol.

Wielun diskuteras också i min och Mathias bok.

Mvh
Artur

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Hans » 22 juli 2008, 00:26

Artur,

Mycket intressant - jag komer vilket år som helst med tyckande om er bok men av någon anledning var detta en av de första sakerna jag slog upp :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Hans » 30 oktober 2012, 10:40

Intressant är hur mycket mer det finns på nätet ett halvt dussin år senare.

EN - http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Wielu%C5%84
PL - http://pl.wikipedia.org/wiki/Bombardowanie_Wielunia
Den polska på engelska - http://translate.google.be/translate?sl ... e_Wielunia
DE - http://de.wikipedia.org/wiki/Wielu%C5%84#Geschichte

Se även 'Talk'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Wielun, inte Westerplatte, var krigets första offer

Inlägg av Hans » 1 september 2019, 14:06


Skriv svar