Stridvagnsvraken
- Fältmarskalken
- Medlem
Stridvagnsvraken
Jag kom att tänka på alla stridsvagnsvrak som blev stående efter en strid, tex på östfronten, vad gjordes med dem? Tog man hand om dem under kriget på något sätt?
Re: Stridvagnsvraken
Jepp, de egna stridvagnarna som var utslagna och man fick tag på (vann slaget så man höll terängen där de stod) reparerades och sattes in med reservbesättningar. Sällan var en stridsvagn så utslagen att den inte gick att repara.Fältmarskalken skrev:Jag kom att tänka på alla stridsvagnsvrak som blev stående efter en strid, tex på östfronten, vad gjordes med dem? Tog man hand om dem under kriget på något sätt?
Det går historier om hur reservbesättningar har fått en nyligen reparerad stridsvagn med blodspår kvar från den tidigare besättningen.
MVH
Hans
edit kråkstavning
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 28 gånger.
Kolla lite på denna sida, finns en Sherman och en del annat, http://www.theserpentswall.com/
Finnarna tog till vara på allt, hade till och med Stridsvagnsreparations grupper som hade till uppgift att laga de vagnar som gick att få ordning på. Män ur dessa grupper fick ibland ge sig ut till en utslagen vagn på ingenmansland för att hämta delar som var användbara.
I de flesta fallen tog man delar från den stridsvagnen som var i sämsta reparationsbara skicket för att använda till andra och fick på så sätt ihop dem till stridbart skick. Ryssarna fick således från att använt stridsvagnar mot finnarna dem tillbaka emot sig.
I de flesta fallen tog man delar från den stridsvagnen som var i sämsta reparationsbara skicket för att använda till andra och fick på så sätt ihop dem till stridbart skick. Ryssarna fick således från att använt stridsvagnar mot finnarna dem tillbaka emot sig.
-
Johan Matsson
- Medlem
Har hört om vagnar i Europa och Amerika som sedan änvändts som traktorer och stridsvagnsmotorer som hamnat i bilar mm. Kan man så bör man väl ta vara på allt. Det stod en, utan överdel utanför en mack i Dalarna en gång som var till salu vad jag minns, med två V12 motorer i tycker jag mig minnas. Kröp ned i den. Vet inte vad det var för gammal modell.
Med "stridsvagnsvrak" kommer jag att tänka på något i den här stilen;
http://hkkk.fi/~yrjola/war/finland/batt ... /tali2.jpg
Det förstår ju vem som helst att den smällen blev denna T-34/85:as sista
batalj och det stod säkerligen tusentals stridsvagnar i det skicket lite här
och var i östeuropa 1944/45. Jag är ingen större hejare på vad metallpriset
per kilo var på den tiden, men med tanke på industrins behov av bland
annat metall för återuppbyggnaden så tog man ju såklart tillvara på vraken
för att smälta ner dem.
ett faktum att man använde väldigt mycket krigsbytesmateriel, allt från sovjetiska
hjälmar till medeltunga bombplan. Men vad gäller pansarfordon så lyckades
man ju under den intitiala fasen av fortsättningskriget komma över en ansenlig
mängd pansarfordon. T.ex. deltog min egen farfar i ett slag vid Kukkajärvi 1941
där ett sovjetiskt motanfall med pansar slogs tillbaka. De stridsvagnar som var i
körbart skick så att säga skickades omedelbart till Lagus pansartrupper.
Men vad hände med allt annat pansar man från finskt håll erövrade, men som inte
var i körbart skick? Reparerades allt som inte var sprängt till oigenkännelighet?
Nej knappast. Man var från finsk sida 1941 inte så desperata efter materiel att
man valde att slösa resurser på att reparera i synnerhet tyngre pansar. Tog man
i bruk allt erövrat pansar som var i körbart skick? Nej knappast där heller. I synnhet
vad gäller BT-serien så förefaller man ha kommit underfund med rätt snabbt att
detta var en ganska opålitlig historia, med till råga på allt alldeles för klent pansar.
Däremot kanske man i ärlighetens namn kan tillägga att bara för att man inte
använde erövrad materiel vid fronten, så använde man inte det alls. I synnerhet
kommer jag att tänka på de erövrade pansarbilarna BA-10 och BA-20 som sattes
i bruks hos lokalförsvaret och polisen, och tydligen var i bruk ett par decennier
efter kriget.
för att smälta ner dem.
Att finnarna använde "allt" är en sanning med modifikation. Det är ju onekligenHans N skrev:Finnarna tog till vara på allt, hade till och med Stridsvagnsreparations
grupper som hade till uppgift att laga de vagnar som gick att få ordning på. Män ur
dessa grupper fick ibland ge sig ut till en utslagen vagn på ingenmansland för att hämta
delar som var användbara.
I de flesta fallen tog man delar från den stridsvagnen som var i sämsta reparationsbara
skicket för att använda till andra och fick på så sätt ihop dem till stridbart skick. Ryssarna
fick således från att använt stridsvagnar mot finnarna dem tillbaka emot sig.
ett faktum att man använde väldigt mycket krigsbytesmateriel, allt från sovjetiska
där ett sovjetiskt motanfall med pansar slogs tillbaka. De stridsvagnar som var i
var i körbart skick? Reparerades allt som inte var sprängt till oigenkännelighet?
i bruk allt erövrat pansar som var i körbart skick? Nej knappast där heller. I synnhet
detta var en ganska opålitlig historia, med till råga på allt alldeles för klent pansar.
i bruks hos lokalförsvaret och polisen, och tydligen var i bruk ett par decennier
efter kriget.
Min farmors far hade en gång i tiden en Universal Carrier som han använde som traktor i jordbruket. Den var dock så svag och bränsleslukande att han skrotade den.hannberg skrev:Har hört om vagnar i Europa och Amerika som sedan änvändts som traktorer och stridsvagnsmotorer som hamnat i bilar mm. Kan man så bör man väl ta vara på allt.
Intressant, men engelskan på sidan är nästan irritrande dåligFrogman skrev:Kolla lite på denna sida, finns en Sherman och en del annat, http://www.theserpentswall.com/
-
Andreas Lärka
- Tidigare medlem
- Kontakt:
Jag tror du får läsa vad jag skrev en gång tillmustamato skrev:Med "stridsvagnsvrak" kommer jag att tänka på något i den här stilen;
för att smälta ner dem.
Att finnarna använde "allt" är en sanning med modifikation. Det är ju onekligenHans N skrev:Finnarna tog till vara på allt, hade till och med Stridsvagnsreparations
grupper som hade till uppgift att laga de vagnar som gick att få ordning på. Män ur
dessa grupper fick ibland ge sig ut till en utslagen vagn på ingenmansland för att hämta
delar som var användbara.
I de flesta fallen tog man delar från den stridsvagnen som var i sämsta reparationsbara
skicket för att använda till andra och fick på så sätt ihop dem till stridbart skick. Ryssarna
fick således från att använt stridsvagnar mot finnarna dem tillbaka emot sig.
efter kriget.
Jag skrev att de tog till vara på allt inte som du påstår, "använde allt"!
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Hej!
I juni 2002 stod en Panzerkampfwagen 17/18 R 730(f) kvar exakt där den övergivits 1944, nämligen på Varangerhalvön norr om Kirkenes (K. ligger vid den norsk-ryska gränsen).
Några km norr om den, inuti byn Berlevåg, fanns underdelen till ytterligare en vagn (en TKS) på en privat gård.
Ni kan se och läsa om dessa vrak i den åttonde reserapporten (REPORT VIII) på min sajt http://www.arcticwar.com
Nån som varit på plats där sen juni 2002?? Vore minst sagt intressant med en aktuell lägesrapport.
Och finns det månne någon annan stridsvagn uppe på land som ännu inte flyttat sig sedan IIVK??
Jag tror inte det.
Skulle kunna tänka mig att det kan finnas en och annan i den nordafrikanska öknen, som inte syns p.g.a. att de är övertäckta av x ton sand, plus ett antal i östeuropeiska träsk, sjöar och älvar (det vet jag förresten att det gör
), men om vi håller oss till vagnar som helt synligt står uppe på backen... Vad säger ni, pansarreseentusiaster?
F.ö. har de tyska raketställ som finns avbildade i samma reserapport avlägsnats sedan bilden togs - en av dem gick genom bl.a. undertecknad till Setermoens utmärkta militärhistoriska museum, de andra till okänd ort (jag vet inte vem som tog dem).
Mvh,
Lars
I juni 2002 stod en Panzerkampfwagen 17/18 R 730(f) kvar exakt där den övergivits 1944, nämligen på Varangerhalvön norr om Kirkenes (K. ligger vid den norsk-ryska gränsen).
Några km norr om den, inuti byn Berlevåg, fanns underdelen till ytterligare en vagn (en TKS) på en privat gård.
Ni kan se och läsa om dessa vrak i den åttonde reserapporten (REPORT VIII) på min sajt http://www.arcticwar.com
Nån som varit på plats där sen juni 2002?? Vore minst sagt intressant med en aktuell lägesrapport.
Och finns det månne någon annan stridsvagn uppe på land som ännu inte flyttat sig sedan IIVK??
Jag tror inte det.
Skulle kunna tänka mig att det kan finnas en och annan i den nordafrikanska öknen, som inte syns p.g.a. att de är övertäckta av x ton sand, plus ett antal i östeuropeiska träsk, sjöar och älvar (det vet jag förresten att det gör
F.ö. har de tyska raketställ som finns avbildade i samma reserapport avlägsnats sedan bilden togs - en av dem gick genom bl.a. undertecknad till Setermoens utmärkta militärhistoriska museum, de andra till okänd ort (jag vet inte vem som tog dem).
Mvh,
Lars