Måla gubbar

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 24 april 2005, 18:55

elof skrev:Ursäkta för en newbie-fråga. Men vad är det för färgnummerkoder ni rabblar upp, t.ex. "83 Ochre" eller "26 Khaki"?
Koderna är som sagt Humbrols färgkoder. Färgerna jag räknade upp är däremot mina egna eller allmäna beskrivningar av färgen jag vill åt.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 januari 2006, 09:52

Har dammat av byggandet lite grann under julledigheten och bl a studerat den här tråden igen. Funderar på hur man skall bära sig åt för att med någon nyans särskilja 31-baserade tyskar och amerikaner (t ex i Italien). Vill ha det till att den amerikanska nyansen har ett stick av gulbrunt som den tyska saknar. Eller är jag ute och cyklar? I dioramabyggen ser det lustigt ut om soldaterna skulle ha samma färg på sina uniformer...

/ Probstner

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 januari 2006, 10:01

Den här reenactarsajten vill ha tyskarnas vassgröna lättviktsuniform i den färg som nedanstående bild visar. Som nån sorts ljusare variant av Humbrols lack nr 86. Mer skiffer/oliv än vass i mina ögon.

/ Probstner
Bilagor
Reed Green.jpg
Reed Green.jpg (100.16 KiB) Visad 1609 gånger

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 11 januari 2006, 11:49

Tack MAKO

Ska skriva ut dina inlägg och ha vid modellbyggar hörnan.

När vi ändå är inne på att måla figurer, hur löser man detta med hudfärg? Alltså först ett förtydligande: Jag är en sån som näjer mig med att använda hudfärgsfärgen när jag målar vita. Det gör inget att det inte ser verkligt ut. Problemmet uppstår när jag ska måla färgade människor, tex svarta amerikanska soldater. Det är jäkligt svårt att inte få det att se löjligt ut (än mindre verkligt). Det blir ju mest "sambo" figurer.

Hur gör ni?

Sonderling

Ps, Jag målar figurer i skala 1/72 och 1/35.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 januari 2006, 13:42

Kan inte minnas att jag har gjort det, men borde det inte kunna gå att späda t ex 29 Dark Eart med sand (vad den nu heter)? Vad är det som ser underligt ut när Du har försökt, och hur har Du gjort? F ö kan man enkelt få vit hudfärg mer realistisk genom att späda med sand (grisskärheten minskar), fast ofta behöver man då också ljusa upp med ljusgrå färg.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2005, 01:32
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 11 januari 2006, 15:43

tjena har målat lite gubbar i yngre dar 1:72. Va inte så duktig och tålamodet tröt ganska snabbt. Har ca 3000 gubbar.

skulle vara väldigt roligt om ni kunde lägga upp lite bilder på era målade figurer. lägg gärna upp bilder på schyssta diaramor om ni har nåra(har alltid drömt om ett riktigt schysst diarama med cirka 1000 gubbar ) önsketänkande kanske. :)

Mvh // Pelle

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 11 januari 2006, 16:39

Probstner skrev:Den här reenactarsajten vill ha tyskarnas vassgröna lättviktsuniform i den färg som nedanstående bild visar. Som nån sorts ljusare variant av Humbrols lack nr 86. Mer skiffer/oliv än vass i mina ögon.
Tyvärr är den där bilden (och alla andra på den siten) inte alls att lita på vad gäller färger (vilket är synd eftersom de har mycket grejer man kunde ha nytta av i målningen). Alla foton är tagna inomhus och färgerna ser väldigt bruna ut på i princip alla prylar. Så vitt jag känner till var tyskarnas "sommaruniform" betydligt grönare.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 11 januari 2006, 16:44

Probstner skrev:Har dammat av byggandet lite grann under julledigheten och bl a studerat den här tråden igen. Funderar på hur man skall bära sig åt för att med någon nyans särskilja 31-baserade tyskar och amerikaner (t ex i Italien). Vill ha det till att den amerikanska nyansen har ett stick av gulbrunt som den tyska saknar. Eller är jag ute och cyklar? I dioramabyggen ser det lustigt ut om soldaterna skulle ha samma färg på sina uniformer...

/ Probstner
Har lösningen på det. Jag håller nämligen på och velar fram och tillbaka, och just nu låtar jag åt att inte använda 31 som färg på amerikanarnas tidiga HBT-uniform. Efter att ha kollat en massa bilder använder jag numer 78 till amrisarnas uniform. Däremot använder jag 31 till deras M43-kläder, men eftersom utbudet på bilder är rätt magert så är jag väldigt osäker där. Någon som har ett annat förslag?
Sen var väl HBT-uniformen inte särskilt vanlig hos amrikanska infanterister. Var väl mest de i stilla havsområdet och rangers som använde dessa. Resten fick nöja sig med de bajsbruna byxorna och M41-jackan.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 januari 2006, 19:19

Tryggt det där med 78 så man ser skillnad på dem!

Zenga, kanske det blir något mindre diorama så småningom. Jag skall bara... först. Och sedan måste jag hitta på ett bra sätt attt foltografera på nära håll.

/ Probstner

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 11 januari 2006, 19:44

Mako skrev:FINNAR (fås genom att kapa skallen på en ryss och sätta dit en tysk skalle)
Jag undrade just hur dom uppstod.
:o 8O :o


/;)

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 11 januari 2006, 22:53

Zenga skrev: skulle vara väldigt roligt om ni kunde lägga upp lite bilder på era målade figurer. lägg gärna upp bilder på schyssta diaramor om ni har nåra(har alltid drömt om ett riktigt schysst diarama med cirka 1000 gubbar ) önsketänkande kanske. :)

Mvh // Pelle
Ska försöka ta mig i kragen och måla de där gubbarna någon gång. Sen kanske jag kan ta och lägga ut bilder på dem (fast kameran är rätt kass) men några doramor orkar jag inte med.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 12 januari 2006, 07:19

Probstner skrev:Kan inte minnas att jag har gjort det, men borde det inte kunna gå att späda t ex 29 Dark Eart med sand (vad den nu heter)? Vad är det som ser underligt ut när Du har försökt, och hur har Du gjort? F ö kan man enkelt få vit hudfärg mer realistisk genom att späda med sand (grisskärheten minskar), fast ofta behöver man då också ljusa upp med ljusgrå färg.

/ Probstner
Ähhh..jag skäms lite men jag försöker med olika nyanser av brunt, men sedan försöker man måla läppar och ögon och resultatet ser ut som en rasist karikatyr. :oops: (alltså figur målning har aldrig varit min starka sida.)
Överhuvudtaget tycker jag det sär svårt att få rätt "läppfärg". Att mina vita figurer ibland ser ut som transingar kan jag ta.
Nu har jag iofs lärt mig att less is moore, när det gäller läppar och ögonvitor. Men jag tycker fortfarande det är svårt att få "liv" i figurerna. Sedna när det gäller den bruna ansiktsfärgen så är det svårt att få det till att se ut som nått annat en än figur med brunfärg i ansiktet. (Det sista gäller väl främst figurer i 1/72.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 mars 2005, 01:32
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 12 januari 2006, 16:59

Probstner m.fl

var faktiskt så att en kompis till mig har en brorsa som fick pris i nått måla 1:72 sm?

jag köpte några målade gubbar av honom som e himla läckra. Faktum är att jag har en digital kamera och skulle kunna ta kort på dom och lägga upp bilderna om jag lyckas lära mig hur man gör.

Undrar en grej, när jag målade så hade jag inget på gubbarna innan för att färgen skulle fästa ordentligt. Nån som har nått bra tips om en "häxa" att lägga på gubbarna innan man målar dom. Har för mig att jag har hört nått om lacknafta lr liknande.

Sen blev alltid mina penslar stela utan att ja lyckades få dom mjuka igen med varken lacknafta eller diskmedel. tips?

mvh // Pelle[/quote]

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 12 januari 2006, 18:09

Jag målar alltid direkt på utan avfettare. Penslarna tvättar jag med tvål och vatten medan de fortfarande är våta.

/ Probstner

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Måla gubbar

Inlägg av sonderling » 30 november 2014, 21:33

8O Jisses denna tråd är nästan tio år gammal ! Det känns som alldeles nyss.

Annars undrade jag om Mako eller nån annan har en likande lista för VK1 gubbar?

Till Tyskarna av 1914 års modell funderar jag på H31 slate grey matt som uniform och H83 Ochre till hjälmen.

Några andra tankar?

Sonderling

Skriv svar