Angående forntida myter och Cargo-kulten
I mitt förra inlägg så tänkte jag på John Frum kulten på den melanesiska ön Tanna. Att cargo-kulten i sig själv har mycket mer innehåll än det jag tog upp och att den är en reaktion på mötet mellan den västerländska civilisationen och den inhemska skall man ej betvivla.
Vad jag menar är intressant i förhållande till forntida myter är de psykologiska reaktionerna som ett folk utan större begrepp av modern teknik och civilisation tar till för att förklara ett skeende som de inte har tillräckligt med erfarenhet av.
Om ett forntida folk, utan erfarenhet av en högre teknisk civilisations fordon och kommunikationsmedel, skulle beskriva det de såg så skulle det kanske likna vissa inslag i cargo-kulturen. De forntida myterna har likheter med vissa cargo-kult myter.
Men som sagt var, detta är inga bevis för att vi har haft kontakt med utomjordiska besökare i forntiden. För det behövs nog mer påtagliga bevis så som att de utomjordiska besökarna kommer tillbaka och tillkänna ger sin närvaro för alla människor som lever nu.
En annan intressant fråga är hur gammal är sfinxen?
Frågan besvaras olika beroende på vilken vetenskaplig gren man tillhör.
Är man egyptolog så har man ett svar är man geolog så har man ett annat.