Vardagsbrottslighet i Tredje riket

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Hans Engnell
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 22 mars 2005, 23:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hans Engnell » 12 april 2005, 14:47

Martin Lundvall skrev: Nu tror jag att Donkeyman menade att man var trygg på gatorna. Idag är det större risk att man blir överfallen i Ryssland än det var under Sovjettiden. För utlänningar är det ännu större skillnad. Den rent politiska friheten är en helt annan sak.
Han skrev "sovjetsamhället", så jag tolkade det på ett bredare plan än bara trygghet på gatorna.

Givetvis är det mycket som lever kvar i Ryssland, likaså i Georgien och Ukraina. Det bästa medicinen mot att se till att Ryssland inte återigen blir en auktoritär stat har redan försvunnit. Den bästa metoden hade varit att se till att övergången från planekonomi till marknadsekonomi hade blivit så smärtfri och framgångsrik som möjligt, vilket knappast reformerna under 1980 och framförallt början på 1990-talet gjorde. Om någon är förvånad över att ryssarna är misstänksamma och skeptiska mot markandsekonomi och västerländska ideér efter vad de gått genom är jag mycket förvånad.
Håller helt med om detta. Det gick för fort och det sköttes på ett klantigt sätt. Sedan skall vi inte tro att det är kört på något sätt, det ryska folket har sin framtid i egna händer. Det är inte försent att gå mot ökad öppenhet i Ryssland, men Putin har valt en annan väg. Det är förstås naivt att tro att Ryssland skulle bli en "fullbordad" marknadsekonomi på en gång. Det är ett mycket stort land med mycket stora sociala problem. Men det är en annan debatt.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 april 2005, 14:47

Förstår, och håller med dig Hans. :)

/Martin

NilsT
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 december 2011, 07:08

Re: Vardagsbrottslighet i Tredje riket

Inlägg av NilsT » 14 december 2011, 08:27

Probstner skrev:Förlåt om jag var otydlig - jag tror att många politiskt ointresserade tyskar upplevde att vardagslivet i samhället kändes tryggt under 30-talet, alltså att vardagskriminaliteten upplevdes som låg (har inga siffror). Med komisk effekt menar jag att detta var under en regim som för många nutida betraktare är intimt sammanknippad med våld, låt vara av ett annat slag.

/ Probstner
På vilket sätt skulle detta vara "komiskt"?
Du verkar inte vara villig att försöka sätta dig in i den tiden.
Nutida värderingar om den tiden känns meningslösa och naiva.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vardagsbrottslighet i Tredje riket

Inlägg av varjag » 14 december 2011, 12:59

Nazi-Tysklands behandling av ''yrkesförbrytare'' - var hård. I motsats till ''modern rättskipning'' - vägdes föregående ''meriter'' mot samhällsintresset. Om vågen föll över mot - detta, väntade KZ!
Man eliminerade Berufsverbrecher - ur samhället. Till samhällets bästa, Varjag

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re:

Inlägg av Sensemaker » 16 maj 2012, 15:28

Probstner skrev:Förlåt om jag var otydlig - jag tror att många politiskt ointresserade tyskar upplevde att vardagslivet i samhället kändes tryggt under 30-talet, alltså att vardagskriminaliteten upplevdes som låg (har inga siffror). Med komisk effekt menar jag att detta var under en regim som för många nutida betraktare är intimt sammanknippad med våld, låt vara av ett annat slag.

/ Probstner
Nazisterna sa sig bekämpa korruptionen, men den blev istället värre (mer regler för näringslivet ger mer tillfälle till korruption). Nazistiska barn- och ungdomsförbund underminerade helt uppsåtligen föräldraauktoriteten utan att ersätta den med någon ny auktoritet i vardagen. Detta ledde till mer ungdomskriminalitet av "leva rövare" typ. När kriget kom igång blev svartabörshandel synnerligen vanlig. Kravaller, vilket varit ett problem under Weimarrepubliken, blev dock mindre vanligt åtminstone sedan SA näpsts. Detta tillsammans med censur i brottsrapportering kan säkert ha skapat intryck av mindre brottslighet.

Sensemaker

Skriv svar