Thule2 skrev:Tack Rickard, Sommaren har varit varm och skön. Hoppas du haft detsamma?
Tack Thule, det har varit, och är fortfarande, en bra sommar!
Thule2 skrev:Att minorna skulle vara helt i plast tror jag inte heller, men möjligen ett hölje i någon form av armerad plast ?
Det var ju dock "Sergei" som just menade att för att torpederna inte skulle kunna hittas så var de helt utan metall och enbart i plast.
Jag har ingen närmare kunskap om kärnvapens konstruktion, men som lekman förefaller idén att kapsla in radioaktivt material i plast som mycket märklig. Dessutom med en hållbarhet på 30 år i undervattensläge.
Thule2 skrev:Hur det gick, eller går att aktivera vet vi ju inte heller . Så där blir det endast spekulationer.
Även det skymtade förbi i programmet. Sergei talade ju om att torpederna skulle aktiveras via satelliter och därefter anfalla sina förprogrammerade mål. I inslaget nämndes i förbigående att det nog inte skulle kunna gå att sända signaler via satellit till föremål på visst djup och reportrarna spekulerade om det kanske kunde gå via ett "länkfartyg", till synes ganska omständligt.
Även här uppstår självklart fler frågetecken i den redan långa listan.
Poängen är mest att när Sergei beskriver något lite mer konkret så blir det en uppgift som inte har kunnat verifierats och som inte stämmer med annars känd data. Om man tänker på hur liten en farkost som kan tas ut genom torpedtuber måste vara blir det direkt mycket svårt att få ihop batteritid och syrgas för tre dygn. För att inte tala om de stackars genomfrusna dykarna.Thule2 skrev:Om det har farkost med 72 timmars aktionsradie vet vi ej, kan vara möjligt även med en Sirena liknande konstruktion. Beror naturligtvis på batterier , tillförsel av andnings gas m.m.
Thule2 skrev:Och referensen till den gamla ubåten var väl för att berätta att det hade tekniken redan då. Knappast troligt att det använde DEN "typen under 80 talet.
Sergei hade uppfattningen att just den ubåtstypen användes för utplaceringen av kärnvapentorpederna. Han pratar ju ibland lite vagt om "miniubåtar" och verkar oftast mena någon av de vattenfyllda Triton, men här nämner han för enda gången ett namn på ubåtstyp, d.v.s. just 30-talsubåten Malyutka. Han nämner specifikt att den Malyutka som han trodde användes var byggd året 1945.
Hur enormt osannolikt detta förstås än är så var Malyutka i alla fall en mindre ubåtstyp på strax under 40 meter, så i alla fall nästan en av de annars sällsynta sovjetiska miniubåtarna.
De låg nog inte på havsbotten och var byggda helt utan metall dock.Thule2 skrev:Det amerikanska kärnvapnen hade en beräknad hållbarhet på 20 till 25 år, och underhållet av dem gjordes var 5:e år .
Det som är konsekvent med allt som den anonyme "Sergei" säger i de båda programmen är att det är antingen extremt vagt, osannolikt, icke-konkret och fullständigt obekräftat.Thule2 skrev:Men jag tar uppgifterna för helt troliga .
Fast det finns väl inga uppgifter på att det skett sabotage mot spaningssystem utlagda av västliga länder?Thule2 skrev: Så en annan sak som inte blev utredd i våra tidigare diskussioner.
SOU :2001:85
"Ubåtskommisionen framhåller också att konstaterade skador på militär materiel som utlagts i vattnet visar på avancerad och planerad skadegörelse".
Då är min fråga. Om Västländer hjälpte oss att placera ut spaningssystem för att hålla koll på Ivan" och även var lierade med vår marin samt lade ut egen utrustning i och kring våra vatten. Varför var det i lönndom här och saboterade nämnda utrustning.
Det som är känt kring skador/sabotage är (enligt SOU 1995:135) att en enskild mina försvann under 70-talet, samt att åverkan i mitten av 80-talet gjorts på grenskarvlådor vid en minering på Norrlandskusten, ett hål har skurits i ett ubåtsnät och att i slutet på 80-talet så hade en icke närmare definierad mätutrustning i Stockholms skärgård blivit funktionsoduglig genom åverkan.
Detta är naturligtvis konstigt oavsett vem som gjort det. Skulle det varit sovjetiska elitförband som utförde krigsförberedelser så verkar dessa sabotage dock knappast något som verkar tillföra någon uppenbar krigsnytta. Hade det till exempel visat sig att hela minlinjer på strategiska platser gjorts obrukbara hade det ju varit "riktigt" sabotage och något som skulle peka på "riktig" fiende.
Om det däremot handlade om någon form av specialförband från vänskapligt sinnade länder som uppträdde i svenska vatten t.ex. i form av pseudoskarpa övningar är kanske den trots allt begränsade åverkan förklarlig.
Intressant är ju att ubåtstypen "Valryggen" / typ 2 enligt flera uppgifter hade arbetsredskap för att kunna utföra precisionsarbeten mot just minlinjer.
Bergman:
Det var kanske den mest intressanta uppgiften i TV-avsnittet tyckte jag, d.v.s. att den ålderdomliga ubåtsklass som U-137 var inte kunde skjuta kärnvapenladdade torpeder och själv överleva. Det har jag inte känt till eller reflekterat över tidigare.Bergman skrev:Vidare passar uppgiften om minorna in med de vi redan vet om U-137. Vi vet att den hade kärnvapen ombord, men vi har alltid diskuterat torpeder (torpeder skulle inte ha kunnat användas utan att U-137 också strök med, dvs ett själv-mords uppdrag),.... Om det istället var nukleära minor vars strålning Svenskarna uppmätte så passar det kanske bättre in på vart U-137 grundstötte och U-båtens övriga agerande.
Däremot håller jag inte med om att teorin om utläggning av kärnvapenminor skulle bättre förklara U-137:s uppträdande 1981. Om Sovjet verkligen skulle haft kärnvapen av plast som de var beredda att placera ut på andra staters territorium under fredstid så borde en sådan operation - enligt all rimlighet - ske extremt dolt och försiktigt.
I detta passar det inte riktigt in att fara med en 76 meter lång ubåt i ytläge och i hög fart försöka ta sig in i en fjärd där den varken kunde dyka eller för den delen ens vända och komma ut igen.
Om man inte strandat vid inloppet och verkligen kommit in så skulle man fått ligga helt öppet i den mycket grunda Gåsefjärden med 76 meter lång ubåt som helt omöjligt kunde dölja sig och där lastat av kärnvapenladdningar. Detta förefaller för mig fullständigt orimligt.
Däremot är det ju intressant vad det kan ha varit för radioaktivitet som uppmättes kring ubåten och där har jag ingen gissning.
Tryggve:
Kul! Den boken minns jag nu att jag läste på 80-talet och bidrog till dåtida uppfattning om sovjetiska miniubåtar och Spetsnaz. Just kärnvapenminor minns jag inte, däremot många andra delar av intrigen.tryggve skrev:(Kärnvapenminor i svenska skärgården är väl annars en del av handlingen i boken "Djupa Lögner" av Stuart Woods?)
(Beställd via Bokbörsen nu, 40 kronor.)
Onekligen. Om kriget skulle eskalerat till kärnvapennivån och katastrofen var ett faktum borde ett par robotavfyrade atomvapen varit mer än tillräckligt för att uppnå "effekt" mot Sverige, jämfört med extremt komplicerade och riskfyllda aktioner i fredstid med kärnvapen utlagda på andras territorium.tryggve skrev:Då torde det vara mindre komplicerat att skjuta en robot när det väl är krig än att lägga ut en mina 20 år innan som ska fungera.
Slutligen kan man ju notera att det var nu nästan tjugo år sedan detta program sändes med sina "avslöjanden" och att det ju inte framkommit någonting efter detta som ens antyder att uppgifterna var riktiga.