Ubåtskränkningar
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
Ubåtskränkningar
Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?
-
- Medlem
- Inlägg: 1971
- Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
- Ort: Skåne
-
- Medlem
- Inlägg: 4702
- Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
- Ort: Sverige
-
- Medlem
- Inlägg: 6498
- Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
- Ort: Mölndal
Re: Ubåtskränkningar
Förmodligen inlämnat ett protest och skickat hem den.Psilander skrev:Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Ubåtskränkningar
Jag tycker det vore mycket mera intressant om vi hade 'tvingat ner den' - i klarspråk sänkt och dränkt.........med oåtervisliga bevis att hämta upp???Psilander skrev:Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 3181
- Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
- Ort: Tromsø
Drar mig mycket väl till minnes u-båtshysterin en gång i tiden. Många av oss som bodde i skärgården och som hade sin utkomst av olika sorters sjöfart undrade följande: "Varför är det aldrig en fiskare, sjöman eller annan person som vistas hela tiden ute i skärgårdarna som ser en u-båt. Och varför ser pensionerade majorer och andra sommargäster u-båtar hela tiden"????
Det stod visserligen en riktig u-båt uppe på land i Karlskrona skärgård men var och en som studerar sjökortet och har en högst måttlig kunskap om navigation inser att den kan knappast ha varit där den hamnade med avsikt. Tror personligen det var en fyllegrej. Lägger man en linjal från haveriplatsen och ut till havs så visar det sig nämligen att med maximal oflaks kan man ta sig ända in till haveriplatsen utan några kursändringar, dvs fullt möjligt att fylleköra rätt in..
Med andra ord - jag tror att antalet u-båtar som kunde ha sänkts eller tvingats upp var högst begränsat.
Det stod visserligen en riktig u-båt uppe på land i Karlskrona skärgård men var och en som studerar sjökortet och har en högst måttlig kunskap om navigation inser att den kan knappast ha varit där den hamnade med avsikt. Tror personligen det var en fyllegrej. Lägger man en linjal från haveriplatsen och ut till havs så visar det sig nämligen att med maximal oflaks kan man ta sig ända in till haveriplatsen utan några kursändringar, dvs fullt möjligt att fylleköra rätt in..
Med andra ord - jag tror att antalet u-båtar som kunde ha sänkts eller tvingats upp var högst begränsat.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12054
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Jag kommer när ubåten vid Karlskrona inskränkte svensk territorium, speciellt när den där grodmannen helt plötsligt hoppade upp ifrån ett isvrak och sprang ett par hundra meter, mitt framför ögonen på svenska militären. Ingen hann göra nånting, eftersom det uppstod en viss form av förvirring 1982.
Stefan
Stefan
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Mig veterligen var det inte is under den incidenten. Dessutom skedde Karlskrona-incidenten med U 137(vilket jag förmodar du menade) 1981 och inte 1982.Stefan Lundgren skrev:Jag kommer när ubåten vid Karlskrona inskränkte svensk territorium, speciellt när den där grodmannen helt plötsligt hoppade upp ifrån ett isvrak och sprang ett par hundra meter, mitt framför ögonen på svenska militären. Ingen hann göra nånting, eftersom det uppstod en viss form av förvirring 1982.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12054
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.MD650 skrev:
Mig veterligen var det inte is under den incidenten. Dessutom skedde Karlskrona-incidenten med U 137(vilket jag förmodar du menade) 1981 och inte 1982.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mar 2003 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
Fast det skulle bli rätt jobbigt om vi alltid skulle använda de "korrekta" uttrycken. Låter detta normalt? "Igår åkte jag till Deutschland där jag åt sauerkraut, när jag hade tröttnat på Deutschland åkte jag vidare till Great Britain. Väl där tog jag en liten tur till Ireland (sägs med irländsk brytning)." Espana, Россияа, osv. Nä jag tror vi får dras med åtminstone U. Vad står S:et för i ryskan? Det ryska ord jag har lärt mig för ubåt börjar med P.Belisarius skrev: Hallå, sen när kör ryssarna med U-nummer på sina ubåtar... vart kommer "U137" ifrån? Är det ett svårdödat journalistuttryck?
/Martin
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Det var åtminstone den västerländska beteckningen på U 137!Belisarius skrev:..sen kan vi ju, för historieskrivningens skull, tillägga att det INTE var "U137" som grundstötte i Karlskronas skärgård, utan S363.
Hallå, sen när kör ryssarna med U-nummer på sina ubåtar... vart kommer "U137" ifrån? Är det ett svårdödat journalistuttryck?
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
U 137 gick på grund 27 oktober och gick hem för egen maskin 6 november 1981. Det var ingen is i Blekinge skärgård vid det tillfället.Stefan Lundgren skrev: Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.
Stefan
Jag förutsätter att med isvrak så menar du isvak?!
-
- Medlem
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 14 maj 2002 22:39
- Ort: Sverige
Hmmm, är inte det här en av myterna omkring grundstötningen??? Sen att ha teckningar från expressen som källa smäller inte högt.Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
- Ort: Linköping/Motala
För att återgå till frågan. Mig veterligen skulle vi väl behandlat en ubåtskränkning med de medel som stod till vårat förfogande i enlighet till internationell rätt och praxis, i alla fall officiellt.
//Martin Lundvall
Är det ryska ordet för ubåt du lärt dig "Podlok", eller blandar jag samman grejor nu?
/Robert Sköld
//Martin Lundvall
Är det ryska ordet för ubåt du lärt dig "Podlok", eller blandar jag samman grejor nu?
/Robert Sköld