Ubåtskränkningar

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4702
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Ubåtskränkningar

Inlägg av Psilander » 21 mar 2005 22:13

Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 21 mar 2005 22:35

Troligtvis på samma sätt som en viss ubåt som körde på grund.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4702
Blev medlem: 12 jul 2004 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Psilander » 21 mar 2005 22:53

En upptvingad ubåt hade troligtvis inte kunnat åka hem på egen köl, dessutom är en upptvingad ubåt mer kontroversiellt än en grundstött, det är liksom inte lika lätt att skylla i från sig.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av tryggve » 22 mar 2005 08:43

Psilander skrev:Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?
Förmodligen inlämnat ett protest och skickat hem den.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av varjag » 22 mar 2005 11:38

Psilander skrev:Vad hade vi gjort om vi fångat en, dvs tvingat upp den till ytan?
Jag tycker det vore mycket mera intressant om vi hade 'tvingat ner den' - i klarspråk sänkt och dränkt.........med oåtervisliga bevis att hämta upp???

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 05 feb 2004 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 22 mar 2005 12:29

Drar mig mycket väl till minnes u-båtshysterin en gång i tiden. Många av oss som bodde i skärgården och som hade sin utkomst av olika sorters sjöfart undrade följande: "Varför är det aldrig en fiskare, sjöman eller annan person som vistas hela tiden ute i skärgårdarna som ser en u-båt. Och varför ser pensionerade majorer och andra sommargäster u-båtar hela tiden"????

Det stod visserligen en riktig u-båt uppe på land i Karlskrona skärgård men var och en som studerar sjökortet och har en högst måttlig kunskap om navigation inser att den kan knappast ha varit där den hamnade med avsikt. Tror personligen det var en fyllegrej. Lägger man en linjal från haveriplatsen och ut till havs så visar det sig nämligen att med maximal oflaks kan man ta sig ända in till haveriplatsen utan några kursändringar, dvs fullt möjligt att fylleköra rätt in..

Med andra ord - jag tror att antalet u-båtar som kunde ha sänkts eller tvingats upp var högst begränsat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12054
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mar 2005 18:35

Jag kommer när ubåten vid Karlskrona inskränkte svensk territorium, speciellt när den där grodmannen helt plötsligt hoppade upp ifrån ett isvrak och sprang ett par hundra meter, mitt framför ögonen på svenska militären. Ingen hann göra nånting, eftersom det uppstod en viss form av förvirring 1982.

Stefan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 mar 2005 18:40

Stefan Lundgren skrev:Jag kommer när ubåten vid Karlskrona inskränkte svensk territorium, speciellt när den där grodmannen helt plötsligt hoppade upp ifrån ett isvrak och sprang ett par hundra meter, mitt framför ögonen på svenska militären. Ingen hann göra nånting, eftersom det uppstod en viss form av förvirring 1982.

Stefan
Mig veterligen var det inte is under den incidenten. Dessutom skedde Karlskrona-incidenten med U 137(vilket jag förmodar du menade) 1981 och inte 1982.
:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 12054
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mar 2005 18:53

MD650 skrev:
Mig veterligen var det inte is under den incidenten. Dessutom skedde Karlskrona-incidenten med U 137(vilket jag förmodar du menade) 1981 och inte 1982.
:)
Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 mar 2005 19:29

..sen kan vi ju, för historieskrivningens skull, tillägga att det INTE var "U137" som grundstötte i Karlskronas skärgård, utan S363.

Hallå, sen när kör ryssarna med U-nummer på sina ubåtar... vart kommer "U137" ifrån? Är det ett svårdödat journalistuttryck?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mar 2003 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva

Inlägg av Martin Lundvall » 22 mar 2005 19:50

Belisarius skrev: Hallå, sen när kör ryssarna med U-nummer på sina ubåtar... vart kommer "U137" ifrån? Är det ett svårdödat journalistuttryck?
Fast det skulle bli rätt jobbigt om vi alltid skulle använda de "korrekta" uttrycken. Låter detta normalt? "Igår åkte jag till Deutschland där jag åt sauerkraut, när jag hade tröttnat på Deutschland åkte jag vidare till Great Britain. Väl där tog jag en liten tur till Ireland (sägs med irländsk brytning)." Espana, Россияа, osv. Nä jag tror vi får dras med åtminstone U. Vad står S:et för i ryskan? Det ryska ord jag har lärt mig för ubåt börjar med P.

/Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 mar 2005 20:00

Belisarius skrev:..sen kan vi ju, för historieskrivningens skull, tillägga att det INTE var "U137" som grundstötte i Karlskronas skärgård, utan S363.

Hallå, sen när kör ryssarna med U-nummer på sina ubåtar... vart kommer "U137" ifrån? Är det ett svårdödat journalistuttryck?
Det var åtminstone den västerländska beteckningen på U 137!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 mar 2005 20:06

Stefan Lundgren skrev: Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.

Stefan
U 137 gick på grund 27 oktober och gick hem för egen maskin 6 november 1981. Det var ingen is i Blekinge skärgård vid det tillfället.
Jag förutsätter att med isvrak så menar du isvak?!
:)

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002 22:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 22 mar 2005 20:58

Jo, dom höll på under vintern också, jag minns mycket väl när den där grodmannen togs sig upp ur isvraket. Det var en serie teckningar på det också i Expressen. Du kanske kom ihåg det själv också, förmodar jag.

Stefan
Hmmm, är inte det här en av myterna omkring grundstötningen??? Sen att ha teckningar från expressen som källa smäller inte högt. :lol:

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 09 okt 2002 02:23
Ort: Linköping/Motala

Inlägg av Robert Sköld » 23 mar 2005 02:01

För att återgå till frågan. Mig veterligen skulle vi väl behandlat en ubåtskränkning med de medel som stod till vårat förfogande i enlighet till internationell rätt och praxis, i alla fall officiellt.

//Martin Lundvall
Är det ryska ordet för ubåt du lärt dig "Podlok", eller blandar jag samman grejor nu?

/Robert Sköld