Avrättade finska desertörer i Villmanstrand 1944

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Avrättade finska desertörer i Villmanstrand 1944

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2005, 13:00

Artikel i dagens DN om en eventuellt rätt storskalig operation, där finska desertörer från Viborgs fall ska ha avrättats under sommaren 1944. Det här är tydligen något som det gått rykten om rätt länge, men nu kan kanske klarhet bringas i ämnet. Det är prat om utgrävningar på platsen för en möjlig massgrav senare i år.

Intressant, jag hade inte en aning om att (om det nu är sant) upp till 600 man kan ha avrättats. Forummedlemmen Laitman nämner dock händelsen i den allmänna tråden om desertörer. Någon som kan utveckla det hela eller hänvisa till mer information?

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 19 mars 2005, 13:27

Jag tyckte artikeln var intressant ur en annan synvinkel också.

Den visar på att även "de goda" kan ha smutsiga hemligheter att dölja ännu i denna dag.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 mars 2005, 13:29

John skrev:
Den visar på att även "de goda" kan ha smutsiga hemligheter att dölja ännu i denna dag.
Det behöver inte vara några smutsiga hemligheter. Det kan vara så att det var lagligt att avrätta desertörer.
:)

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 19 mars 2005, 13:43

Ser att det är flera som har läst artikeln :)

Finns det ingen från Finland/Vasa som kanske har mera info om detta?Kanske mera info om domaren Toivo Tapanainen som kanske var motsvarigheten till Drashler(Tysk domare under kriget felstavat)

Och varför denna hysch hysch från Finlands sida är detta något som man i Finland inte vill minnas?och i så fall varför?

Vore trevligt att få en synvinkeln av en skalmans user från Finland/Tack

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 19 mars 2005, 13:49

Ämnet har diskuterats på Axis History forum av de kunniga finska medlemarna där. Personligen så fann jag artikeln bristfällig och illa underbyggd. Den har typiska drag av konspirations-teori, tex så blir frånvaron av bevis till bevis för att något hänt och dett balndas med hörsägen, obekräftade anekdoter och annonyma uppgifter.

Dessutom så hade väl finska armen dödstraff på straffsklan för de som deserterade i strid så ev avrättningar torde ha varit lagliga, frågan är om den ev. rättsprocessen som föregick de påstådda avrättningarna följde lagens bokstav och mening(?).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 mars 2005, 13:50

Kapten_Gars skrev:

Dessutom så hade väl finska armen dödstraff på straffsklan för de som deserterade i strid så ev avrättningar torde ha varit lagliga, frågan är om den ev. rättsprocessen som föregick de påstådda avrättningarna följde lagens bokstav och mening(?).
Precis det jag menade.
:)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 19 mars 2005, 14:41

Gäller att slåss på lika villkor, i Sovjetunionen så var det ingen som ifrågasatte att man dödade dom vek ner sig....

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 19 mars 2005, 15:05

En utgrävning borde bringa klarhet i frågan, om så bara genom att bevisa att uppgiftslämnarna inte är pålitliga.
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 19 mars 2005, 15:20

Kapten_Gars skrev:Dessutom så hade väl finska armen dödstraff på straffsklan för de som deserterade i strid så ev avrättningar torde ha varit lagliga, frågan är om den ev. rättsprocessen som föregick de påstådda avrättningarna följde lagens bokstav och mening(?).
Det var inte bara Finska krigsmakten som hade dödsstraff för desertering och en del andra brott. Även i Sverige hade man dödsstraff i krig på den tiden. Detta avskaffades inte förrän långt senare (typ 1970-talet). Men eftersom Sverige inte var i krig fanns det inte heller något behov för att tillämpa detta. Och Norge återinförde efter kriget dödsstraffet retroaktivt för att straffa Quisling och ett antal andra.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 19 mars 2005, 15:34

Legaliteten i avrättningarna är nog inte den största tvistefrågan, det handlar nog mer om bilden av nationen Finland.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Avrättade finska desertörer i villmanstrand år 1944.

Inlägg av laitman » 19 mars 2005, 18:19

Hej igen!
Krigsdomare Toivo Tapanainen hade ett mycket dystert rykte redan 1918. Han dömde närmare 500 rödgardister till döden. Som mest avrättades visst 97 på en enda dag. Huruvida Tapanainen dömt dem alla på samma dag vet jag inte.
Då det gäller min hemort Kyrkslätt och 1918 så fanns det en ung rödgardist som troligen hade avrättats ifall han tagits tillfånga då, men han flydde till Sovjet och återkom som spion (desant) hösten 1941. Han och två andra ställdes inför Grupp Oinonens fältkrigsrätt där Tapanainen satt ordförande och domen var döden för alla tre.
Jag har hört om en episod efter krigen. På en bjudning råkade dåvarande justitieminister Kekkonen få syn på Tapanainen, gick fram och frågade skrattande" Nå, är krigsdomarens bordslåda i det skicket att den tål en kritisk granskning?" Kekkonen sägs ha syftat på 1944 och Tapanainen svarade ungefär som så " Tillsammans med Paasikivi har jag jobbat för landets frihet och självständighet och detta kan ibland kräva mycket hårda tag"
I det här fallet är det missvisande att tala om enbart desertörer. Krigslagen av år 1944 hade 31 paragrafer som möjligjorde dödsstraff åt egna soldater, 4.7. tillkom ytterligare tre nu för desertering. Dessa avrättade skulle nog närmast ha dömts för feghet i strid 70§, vägran 98§ och våldsamt motstånd mot förman osv.
Den 22.6.1944 , två dagar efter det Viborg föll utan strid, gav general Pajari en dagorder åt sin division, 3.D, där han klart sade att soldater som inte in i döden följer sin officer själva har dödsstraff enligt 98§ att vänta. Jag nämner Pajari därför att han ännu den 13.6. ansett att man genom övertalning och eget exempel bör få soldaterna att hållas i linjen. Pajari hade tidigare, i motsats till ex. Siilasvuo haft en ganska mild inställning till egna soldater.Dvs tolkningen var nu den att ifall man fått order att göra ett motanfall och i stället flyr så tolkas det som vägran på slagfältet. Just detta hade skett i Viborg.
Laitman

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 19 mars 2005, 19:07

laitman

Varför är detta något man i Finland inte vill prata om?i all fall om man läser artikeln?

Hur pass känt är det i Finland?

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Avrättade finska desertörer i Villmanstrand 1944

Inlägg av KP-31 » 19 mars 2005, 19:24

Sarvi skrev:Artikel i dagens DN om en eventuellt rätt storskalig operation, där finska desertörer från Viborgs fall ska ha avrättats under sommaren 1944. Det här är tydligen något som det gått rykten om rätt länge, men nu kan kanske klarhet bringas i ämnet. Det är prat om utgrävningar på platsen för en möjlig massgrav senare i år.

Intressant, jag hade inte en aning om att (om det nu är sant) upp till 600 man kan ha avrättats. Forummedlemmen Laitman nämner dock händelsen i den allmänna tråden om desertörer. Någon som kan utveckla det hela eller hänvisa till mer information?

Personligen tycker jag att hela historien är mycket ologisk, otrovärdigt om inte löjlig. Enda bevisen tycks vara just bristen på bevis. Hade massavrättningar verkligen hänt, varför gjorde inte (Röda-) Valpo något direkt efter kriget? Dom försökte fabricera andra fall med klart mindre publicitets värde!! Om man nu verkligen tror att 7: e militärpolis kompaniet (ungefär 100 man) arkebuserade 600 soldater skulle man inte kunna tänka sig att några av militärpoliserna skulle vilja tala om det (speciellt då arkebuseringarna inte var olagliga)? Några av dom bör väl leva ännu i dag. Varför inte fråga dom?

Sedan är det en annan sak att fast man skulle gräva upp hela Lappeenranta och inte hitta ett enda lik så kommer det att finnas människor som tror att arkebuseringarna verkligen tog plats. Sedan finns det alltid sensationshungriga journalister som skriver spännande historier om dessa människor.

laitman
Medlem
Inlägg: 588
Blev medlem: 22 november 2004, 21:02
Ort: Kyrkslätt Finland

Avrättade finska desertörer i Villmanstrand 1944?

Inlägg av laitman » 19 mars 2005, 20:55

Hej!

Här ställdes några direkta frågor till mig. Dehär militärpoliskompanierna hade en mycket hård inre lojalitet och de hade svurit en ed att för alltid hemlighålla vad de gjort. Några journalister har försökt fråga om de avrättningar som är offentligt kända av de militärpoliser som var med. De har mötts av tystnad enligt devisen " Medge aldrig någonting, förneka aldrig någonting, säg ingenting!"
Dehär med röda Valpo är en svår fråga. Ganska mycket gick de i Kontrollkommissionens ledband och Kontrollkommissionen var aldrig det minsta intresserad av avrättade egna medborgare eller eventuella desertörer. Jag har i Krigsarkivet läst igenom vilka alla frågor de ville ha svar på och aldrig kom någonting sådant upp, fastän de ställde mycket frågor om vad som tilldragit sig!
Dessutom finns här en annan litet ironisk dimension. Jag har hört berättas att några kommunister hade gått upp till Kontrollkommissionen och en av dem, en skogsgardist, ville att de via Kontrollkommissionen skulle utverka ersättningar för den tid de tillbringat som desertörer. Då hade en annan kommunist skällt ut honom: "Håll nu käften om dina bravader som skogsgardist, de ryska kamraterna har redan en mycket dålig bild av oss. Hur tror du att de skulle vilja hjälpa oss att göra revolution om vi bara skryter med hur vi slängt våra vapen och sprungit! Dedär med deserteringar skall vi helt glömma!"
Laitman

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2005, 21:24

Som ett svar till Solitaire:

T.ex. britterna sköt i genomsnitt en egen soldat i veckan under VK1 för liknande förseelser - hade inte 90% av de utdömda dödsdomarna omvandlats till ett annat straff hade siffran varit tio gånger högre. Hur känt är det faktumet utanför en insatt krets? Sådana här saker har, av en eller annan anledning, en tendens att hamna i skymundan såväl under som efter ett krig.

Skriv svar