OK, tackar! Både för denna info, och Påskön.Matua skrev:Tryggve skrev:
Kul att höra om järnverktygen i Sydamerika, kan du ge mig lite mer info om det, för det var en nyhet för mig? Jag sökte i Google på ”inca iron tools”, men tycks bara hitta sidor som säger att de saknade järnverktyg.
Jag sökte på "påskön" i tråden, och jag hittade inget mer om djur eller växter där. Det kanske inte var vad du menade, men vad jag menade var att om polynesierna landsted i Sydamerika, varför tog de bara med sig sötpotatis, och inga andra växter?
Visst kan jag ge lite mer info om Inkas järnverktyg, blev lika förbluffad som du när jag var i peru förra året. En guide visade oss då i Machu Picchu hur de gjort stenblocken genom att först hugga in djupa, tvära hack tills det bildades en spricka i stenen. Materialet de använd för dessa hack måste varit så hårt att det ej kan ha rört sig om sten, tog givetvis bilder av detta som jag kan scanna och lägga in. Senare i Machu Pichu besökte jag ett museum där de även hade hittat dessa järnkilar för bearbetning av sten.
Vad jag menade med Påskön var att man där har hittat Totatora vass i Påsköns kratersjöar. Toratoravassen är en sötvattensväxt ifrån Titicaca och floderna längs Perus/Chiles kust som användes till båttillverkning och som inte setts på någon annan Polynesisk ö vad jag vet. På Påskön finns/fanns även ett träslag, Chilepalmen som även den bara fanns i Sydamarika och ej finns på någon annan Polynesisk ö. Denna kan eventuellt dock ha flutit till Påskön och förökat sig.
Du har ingen länk till järnkilarna, för det vore intressant att läsa mer om?
Spontant kan man väl annars tänka sig att de använde samma teknik som egyptierna, nämligen att göra ett antal hål i stenen med t ex kopparverktyg eller stenverktyg, slå i träkilar och sedan hälla på vatten och låta träet svälla?
Då undrar man ju varför inka inte använde mer järnverktyg? Var järnhanteringen fortfarande i linda?
En sak till, det rörde sig alltså om järnverktyg som fann en god tid innan spanjorerna kom, eller hur? Inte efter spanjorernas ankomst?