Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2017, 00:01

- Hur ser din flickvän ut, frågade mamma min bror, är hon blond och blåögd?
- nej, svarade brorsan, hon är mörkhårig och brunögd.

Likväl var vi inte beredda på att han kom med en mörkhyad flicka från Jamaica till jul. Det största problemet var dock att hon inte pratade ett enda ord svenska ...

Inte för att det gjorde någon skillnad, men nog bör PK-ismen ge oss rätten att beskriva våra flickvänners hudfärg och ursprung på samma sätt som vi kan prata om deras hårfärg utan att det anses nono?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Göstring » 6 november 2017, 00:10

masase skrev:
Donkeyman skrev: I dag är ordet "neger" bannlyst. Det har blivit ett fult ord som inte kan användas i sin gamla betydelse. Men det har inte ersatts med något annat. Det finns många omskrivningar men vill man beskriva en svart person i ett samtal eller en text så tvingas man till diverse omskrivningar.
Börjar man inte använda begreppet "afro-svensk" i betydelsen "svensk medborgare/innevånare med afrikanska rötter"?
Det där blir konstigt i USA där afroamerikan inte är detsamma som någon med relativt nyliga rötter från Afrika.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 6 november 2017, 06:51

Lasse Odrup,

om det går att göra en språklig skillnad i Finland, hur gör vi med dem som kallas för svenskar i Sverige som behöver tolk? De brukar kallas svenska, även om de ibland varken förstår språk eller har medborgarskap.

Hur gör man med dem som är uppväxta i Sverige men har annat medborgarskap? Jag förmodar att ingen skulle komma på tanken att kalla amerikanskan Greta Garbo för svenska.

Existerar samer i Sverige? De talar väl svenska som huvudspråk.

Det är inte lätt att förstå eftersom betydelsen av orden har förändrats drastiskt under de senaste decennierna. Orwell kunde inte beskrivit det bättre hur man förminskar språket för att hindra folk från att uttrycka sig på ett olämpligt sätt. Man måsta följa med i senaste vesionen för att klara av dubbeltänket.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Schwemppa » 6 november 2017, 12:56

pandersson2 skrev:hur ser du på begreppet finlandssvensk? Man skall väl inte göra skillnad på finnar, eller kan etniciteten uttryckas där?
För att nu hårddra lite, så är finlandssvenskhet inte en fråga om etnicitet utan helt enkelt om språktillhörighet. "Finlandssvenskarna" är en relativt blandad grupp av folk, deras minsta gemensamma nämnare är helt enkelt att de talar svenska. :)

Och att bli "svenskspråkig" i Finland är lätt; anmäl språktillhörigheten till befolkningsregistret och där är det.

Och dessutom, det är Svenska dagen idag. :D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_dagen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Hans » 6 november 2017, 13:13

Tack Schwemppa. Hade jag ingen aning om och skall omedelbums fråga finnarna på jobbet varför de inte firar.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Femtiotrean » 6 november 2017, 13:51

Off topic, men...


pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 6 november 2017, 14:05

Schwempa,

att tala samma språk är etnicitet. Finland tillämpar den indelning som större delen av världen gör, Sverige är undantaget. Det jag undrar över är hur man samtidigt kan hävda att de som talar svenska i Finland inte skall ses som finnar medan de som inte talar svenska i Sverige skall se som svenskar. Jag instämmer i Finlands definition men motsätter mig den nysvenska versionen som saknar språklig förankring samt särskiljer sig från andra länders motsvarande uttryck.

Att avstå från att använda ett korrekt uttryck för att outbildade personer kan bli upprörda ser jag som oacceptabelt. Okunskap skall inte diktera andras språk.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Schwemppa » 6 november 2017, 14:22

pandersson2 skrev:Det jag undrar över är hur man samtidigt kan hävda att de som talar svenska i Finland inte skall ses som finnar
Det är nu bara så. Kalla det en social konstruktion, det är ju vad det är. Vad man gör i Sverige är jag inte tillräckligt insatt i för att uttala mig om.

https://www.sprakinstitutet.fi/sv/publi ... finlandare

https://www.kotus.fi/sv/publikationer/s ... ormgivning

https://www.mediesprak.fi/sprakrad.aspx ... gBk9bpuKUk

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 6 november 2017, 18:30

För att återgå till huvudorden.

Jag minns en komedi som jag såg som på 90-talet. Comment faire l'amour avec un nègre sans se fatiguer (Hur man älskar med en neger utan att bli trött) skriven av Dany Laferriere. Filmen är rolig och sevärd med en svart/neger i huvudrollen, skriven av en svart och med musik av Manu Dibango. Vissa bolag i USA vägrade distribuera den för att neger ingår i titeln. Så vi har alltså en medlem av franska akademin som är svart vars verk som handlar om svarta inte sprids och detta för att förhindra olämpliga uttryck? I mina ögon är detta är detta ett uttryck för förakt för andra kulturer och avsaknad av respekt för dem.

Filmen rekommenderas och musiken ges som smakprov.
https://www.youtube.com/watch?v=gYJz5ZWVcbQ

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 7 november 2017, 22:18

LasseMaja skrev:
masase skrev:
Donkeyman skrev:Börjar man inte använda begreppet "afro-svensk" i betydelsen "svensk medborgare/innevånare med afrikanska rötter"?
Nej, inte vad jag märkt av. Skall man uttrycka sig helt korrekt så får man språkligt sett inte göra någon skillnad på en svensk ifrån en annan. Det flesta svenskar blir ängsliga om de hör ett sådant uttryck, då man inte riktigt vet hur man skall förhålla sig. Skall det fördömas (och den som använt sig av det) såsom rasistiskt eller är det ok? Om man inte tar avstånd, riskerar man själv att bli kallad rasist?
Fast om man läser kultursidorna som jag såhar jag fårstått att det är det smått kantiga "afro-svensk" som gäller? Vilket jag tänker är en lite löjlig översätning från amerikanskans Afro-amerikan.

Förövrigt vill jag tacka Donkeyman för hans inlägg om N-ordet. Man har ju numera hört det så ofta att det ska vara nedsättande och även historiskt att jag börjat, på ett lite Orwelliankst sätt*, tvivla på vad jag själv minns. :?
Men nu blev jag säker på att jag mindes rätt.

Förövrigt kan ju det här med signaliment bli knepigt idagens läge. En gång skulle jag beskriva en "svart man" jag sett nära arbetsplatsen efter ett inbrott. Alla tittar efter en afrikan, jag menade typ en depprockare.

Sonderling

* Som jag brukar säga det är inte övervakningen från boken 1984 som gjorde störst intryck på mig. Det var historieförfalskningen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 8 november 2017, 11:06

sonderling skrev:Fast om man läser kultursidorna som jag såhar jag fårstått att det är det smått kantiga "afro-svensk" som gäller? Vilket jag tänker är en lite löjlig översätning från amerikanskans Afro-amerikan.
Det gäller då inte i talspråk i de kretsar jag finns. Endera säger man neger eller svart, eller så låtsas man inte om det.

Det känns som lite rundgång sker när det gäller sådanahär begrepp. Kallar man en grupp som folk ofta snackar skit om för något, så blir just det ordet paria efter ett tag. Sedan känner sig folk (skribenterna på kultursidorna kanske) nöjda med att man tagit bort fördomarna/rasismen mot den gruppen. Självfallet är det inte så, fördomarna finns kvar men tar sig andra uttryck. Medelklassen ser ofta ner på folk som använder ord som negerboll och tycker de är fördomsfulla, samtidigt som de själva plockar bort sina barn från skolor som har många svarta elever. Inte omöjligt att det om 20 år blir opassande att använda ordet afro-svensk också, och så hittar man på något nytt som blir gällande då.

Intressant är också orden zigenare kontra rom. Har en zigenare jag känner. Han kan hålla med om att nuförtiden kan zigenare ses som ett skällsord, men han vill för den skull inte bli kallad för rom, som han menar har en annan etnicitet än han själv.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 8 november 2017, 14:15

En liten undran, är arab på väg att få samma utveckling som neger? Tycker mig märka att de i min bekantskapskrets som följer svensk television inte är helt bekväma när jag använder det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Hans » 8 november 2017, 14:36

Finns det något alternativ till ordet arab?

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 8 november 2017, 14:55

Hans,
nationaliteten, dvs syrier, libanes, irakier etc.

Ni som har koll på afrosvensk, ingår även araberna i Nordafrika i uttrycket eller är det bara för de subsahariska folken som det används?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 8 november 2017, 16:51

Lassemaja skrev:
Det gäller då inte i talspråk i de kretsar jag finns. Endera säger man neger eller svart, eller så låtsas man inte om det.
Ja jo det gäller nog för mig med, speceillt det sista, vilket inte underlättar nån integration. Jag trodde det menades vad den officiella benämningen löd eller hur jag ska säga.

Har förövrigt också märkt att "Arab" inte längre ska vara kosher. Senast i helgen hörde jag en historia att Alvesta Renhållning AB, förkortat ARAB ska ha blivit stämt för rasism. (Låter som en skröna men jag sa inget. :? )

Sonderling

Skriv svar