Landskapsgränser

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Sarvi » 20 februari 2015, 16:51

"I och med att det kommunbaserade fastighetsregistret togs i drift åren 1976-1995 upphörde socknar att ha någon administrativ funktion. Till skillnad från kommunerna och församlingarna är deras gränser numera frysta."
Källa: http://www.fmis.raa.se/help/WebHelp/Socken.htm

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Göstring » 20 februari 2015, 17:41

Sarvi skrev:"I och med att det kommunbaserade fastighetsregistret togs i drift åren 1976-1995 upphörde socknar att ha någon administrativ funktion. Till skillnad från kommunerna och församlingarna är deras gränser numera frysta."
Källa: http://www.fmis.raa.se/help/WebHelp/Socken.htm
Det där är jordregisterområden eller "socknar" på lantmäterispråk, inte församlingar. Landskapens gränser definieras (läst någonstans) efter stift och kyrkosocknar.

Landskapen fortsätter nog att ändras, bara senare än läns- och kommungränser.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Sarvi » 20 februari 2015, 18:47

Jag har hela tiden pratat om jordasocknar, vet inte om nån i tråden tidigare tagit upp kyrkosocknar (senare församlingar)?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Göstring » 20 februari 2015, 20:33

Sarvi skrev:Jag har hela tiden pratat om jordasocknar, vet inte om nån i tråden tidigare tagit upp kyrkosocknar (senare församlingar)?
Stefan Lundgren nämnde Lennart Andersson Palm
Stefan Lundgren skrev:Enligt Lennart Andersson-Palms bok "Folkmängden i Sveriges socknar och kommuner 1571-1997" ...
På annat ställe skriver Palm
Lennart Andersson Palm skrev:Statistikens eftersträvade grundenhet är kyrksocknen.
Jag antar att Palm talar om kyrkosocknar i båda fallen.

Btw. Nödinge får nog sägas ha odelat hört till Västergötland hela tiden.
Ndinge danska grdar.jpg
Längd över danska gårdar, lydande under Nödinge odat.
Ndinge danska grdar.jpg (132.46 KiB) Visad 782 gånger

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Sarvi » 20 februari 2015, 20:50

Folkbokföringen har ju skötts av kyrkan och då är det naturligtvis kyrkosocknar som är den relevanta indelningen (det finns ju även icke-territoriella socknar på sina håll). Pratar man geografi och territoriell indelning, som tex landskapsgränser, är det väl jordasocknar som är mer relevant?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Göstring » 20 februari 2015, 20:58

Sarvi skrev:Pratar man geografi och territoriell indelning, som tex landskapsgränser, är det väl jordasocknar som är mer relevant?
Det är väl frågan. Som jag skrev ovan har jag läst någonstans att det framför allt är stiften som bestämmer landskapen.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Landskapsgränser

Inlägg av BOPE-RJ » 21 februari 2015, 03:16

Sarvi skrev: Nä, Haboborna och Mullsjöingarna blev inte smålänningar bara för att kommunerna bytte län.
Vafalls!? Jag trodde att de blev upptaga och kunde titulera sig Smålänningar. Där ser man att man inte skall ta saker för givet när det gäller gränser.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 februari 2015, 07:28

Enligt "Medeltidens ABC" och "Historia---Vad varje svensk bör veta" så härrör landskapen till de landskapslagar som stiftades under medeltiden.

Lennart Andersson-Palm hade kyrkböcker som källa i alla sina tre böcker; förutom den redan nämnda även "Människor och skördar" och "Livet, kärleken och döden". Nu kom jag på vilken socken där hela befolkningen försvann under 1560-talet, Hede socken.

Stefan

Skriv svar