Landskapsgränser

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Landskapsgränser

Inlägg av johane » 26 februari 2005, 12:29

Hej

Hur längre har landskapsgränserna sett ut som de gör i dag? Varför kommer det sig att vi har landksap?

//johan

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Calypze » 26 februari 2005, 18:47

Var ine lanskapen från börjar egna små kungadömen som senare gick ihop i Svealand/Götaland (Norrland har aldrig varit någon enhet)? Som sen gick ihop i Sverige. Eller har jag helt fel?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 26 februari 2005, 20:29

Landskapen uppstod någon gång under forntiden och ingen vet vad de var från början. Deras gränser gick i regel genom otillgängliga skogar och bildade därmed skilda bebyggelseområden som var naturliga politiska enheter. Under medeltiden hade de egna lagar och valde sina egna ledare (lagmän). Landstingen var både domstolar och beslutsfattande folkförsamlingar. Under medeltiden minskades landskapens makt successivt, lagmännen blev utnämnda av kungen och landskapslagarna ersattes av en landslag. Landstingens politiska betydelse minskades också. Utvecklingen gick från autonoma landskap till centralstyrda slottslän. Länen motsvarade ofta landskapsgränserna och när länsgränserna ändrades uppfattades det också som ändringar av landskapsgränser. Med andra ord har landskapens gränser ändrats flera gånger tills de under 1800-talet började uppfattas som eviga och oföränderliga regioner.

Senaste gången lansdskapsgränserna ändrades var 1810 då Västerbottens län delades i två del, den norra delen kallades för Norrbottens län och uppfattades snart som ett eget landskap. När Dalarna och Västmanland som var ett län delades i mitten av 1600-talet följde den nya gränsen inte den gamla landskapsgränsen. Följden av detta blev att Norbergs Bergslag flyttades från Dalarna till Västmanland. Det är därför som Engelbrekt kallas för dalkarl trots att han kom från en ort som idag tillhör Västmanland.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 3 mars 2005, 19:47

Örjan skrev:När Dalarna och Västmanland som var ett län delades i mitten av 1600-talet följde den nya gränsen inte den gamla landskapsgränsen. Följden av detta blev att Norbergs Bergslag flyttades från Dalarna till Västmanland. Det är därför som Engelbrekt kallas för dalkarl trots att han kom från en ort som idag tillhör Västmanland.
Sedan finns det ju tiotals andra exempel där de gamla landskapsgränserna ändrats eller förbisetts vid dragningen av läns- och kommungränser (smålänningar från Ydre, Orsa Finnmark till Gävleborg etc). Men det var ju egentligen inte det frågan handlade om.

/ Probstner

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 mars 2005, 08:01

vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 4 mars 2005, 09:14

Du har rätt. Det finns inga landskap i formell mening, bara som kulturgeografisk abstraktion (etnoligi, dialekter etc).

/ Probstner

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 4 mars 2005, 13:23

hangatyr skrev:vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?
De ingår i vår regionala identitet, det är inte många som i första hand identfierar sig med sitt hemlän, och det är därför många upplever ett behov att ha olika symboler för sitt landskap. Så länge denna indelning har en kontinuitet som går tillbaka till en obestämd forntid så är det inte konstigt att man tillmäter den en stor betydelse. Det som jag dock har aldrig har förstått är Finlands nya landskapsindelning, för några år sedan splittrades deras nio historiska landskap i en stor mängd nya med heraldiska symboler och allt, och dessa har precis som de svenska inga administrativa funktioner. Vad var syftet med det?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 mars 2005, 14:11

En naturlig gräns mellan Uppland och Västmanland är Sagån, där har alltid utgjort en gräns.

Stefan

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 6 mars 2005, 14:00

Småland har väl iofs alltid varit det gränsområde som blev över mellan de östgötska slätterna och Skåne? Gränsdragningarna till grannlandskapen är inte särskilt logiska eller klara ( jämför med markarydsbor som talar skånska och västervikare som talar östgötska) och i skogen har man aldrig kunnat dra särskilt "naturliga" gränser. Sedan fanns Njudung, Möre m.fl. små egna "riken".

Jämför med Västgötalagen, Östgötalagen, Upplandslagen m.fl. landskpslagar. Någon "Smålandslag" som gällde över hela det nuvarande landskapet fanns inte.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 mars 2005, 18:12

Erik Hägerdal skrev:Småland har väl iofs alltid varit det gränsområde som blev över mellan de östgötska slätterna och Skåne? Gränsdragningarna till grannlandskapen är inte särskilt logiska eller klara ( jämför med markarydsbor som talar skånska och västervikare som talar östgötska) och i skogen har man aldrig kunnat dra särskilt "naturliga" gränser. Sedan fanns Njudung, Möre m.fl. små egna "riken".

Jämför med Västgötalagen, Östgötalagen, Upplandslagen m.fl. landskpslagar. Någon "Smålandslag" som gällde över hela det nuvarande landskapet fanns inte.
Riksgränsernas dragning följer en helt annan logik än landskapsgränsernas. Hade svenska kungar varit mer framgångsrika under tidig medeltid hade kanske Göinge ingått i Småland och omvänt så hade Värend och finnveden kunnat ingå i Skåneland. Jämför med de gamla riksgränserna i Västsverige som inte är det minsta naturliga.

Sedan var Småland aldrig ett riktigt landskap utan flera små som fick samlingsbenämningen Småland, och eftersom Småland aldrig var en politisk enhet är det därför inte konstigt att det inte har haft en egen lag (även om det går att kalla tiohäradslagen för en smålandslag).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 13:41

hangatyr skrev:vad används landskapen till idag egentligen?
min uppfattnng är att deras enda uppgift är att ha ett ladskapsdjur/fågel/växt och att ha ett snitsigt landskapsvapen som barnen kan rita av på SO-lektionerna i skolan.

har jag rätt eller fel?
Landskapen är nog bara nånting som är på papperet bara, sedan kan man nog påstå att TV-pucken går efter landskapen och då får ju landskapsfrågan iallafall ett användningsområde.

Stefan

jramnebro
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 november 2008, 17:07

Landskapsgränser

Inlägg av jramnebro » 15 november 2008, 17:17

Jag undrar var exakt går landskapsgränsen mellan Skåne och Halland ut i havet. Hur får man reda på det? Jag tror iallafall att läns- och landskapsgränsen skiljer sig rejält åt.

Undrar vänligast,

Jens

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 november 2008, 17:32

Jag utgick ifrån kartan som finns på fornlämningsregistret genom att klicka på "i" om varje fornlämning och adressen dit är www.fmis.raa.se.

Tror nog att landsgränsen mellan Halland och Skåne är relativ "krokig vid Båstad;

1) Söder om Båstad finns det fornlämningar som tillhör båda landskapen.

2) Bjärehalvön tillhör Skåne.

3) Orten Torekov och Vinga skär tillhör Skåne.

4) Hallands-Väringsö tillhör också Skåne.

Med dessa hållpunkter går nog gränsen strax norr om Båstad och Bjärehalvön.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Anders Nyman » 16 november 2008, 12:25

jramnebro skrev:Jag undrar var exakt går landskapsgränsen mellan Skåne och Halland ut i havet. Hur får man reda på det? Jag tror iallafall att läns- och landskapsgränsen skiljer sig rejält åt.

Undrar vänligast,

Jens
Detta var en intressant fråga.. För Landskapsgränsen mellan Halland och Skåne går ju strax Norr om Båstad, för på ett ställe efter en äldre väg så åker man över en bäck strax norr om Båstad, å då vid den bäcken så finns gränsen mellan Halland och Skåne.. Men varför då heter åsen vid Båstad som går ut mot Havet, Hallandsåsen, när själva åsen ligger på Skånska sidan.. Den tanken slog mej nu när jag läste denna tråd.. Är det någon som vet varför den heter så, fast den ligger i skåne denna ås. :oops:

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Landskapsgränser

Inlägg av Lars Törnqvist » 16 november 2008, 14:03

Landskapsgränsen mellan Skåne och Halland går från en punkt ca 2 km öster om Båstads kyrka upp mot åsens krön. Det finns en gränssten nere vid stranden. Båstads järnvägsstation ligger alldeles väster om landskapsgränsen. Man kan lätt se gränsen på en karta som anger församlingsgränser, eftersom landskapsgränsen är gräns mellan Båstads och Östra Karups församlingar. Fram till 1971 var landskapsgränsen även länsgräns mellan Hallands län och dåvarande Kristianstads län. Vid kommunreformen 1971 överfördes Östra Karup från Karups kommun i Hallands län till Båstads kommun i Kristianstads län. Övriga delar av Karups kommun slogs då samman med Laholms kommun.

Hallandsåsen heter så därför att den utgör gränsområde mot Halland, sett från Skåne. Från sydlig synpunkt är namngivningen ganska naturlig.

Skriv svar