Quiz: Tidigmodern tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av HJ » 14 november 2019, 06:20

Markus Holst skrev:
13 november 2019, 10:36
Hur kom det sig att man hade så många olika skeppund?
Var det för att man hade dålig tillgång på betalningsmedel (sedlar), samtidigt som värdet av 1 skeppund av t.ex. koppar är värt mindre precis utanför gruvan (bergsvikt) än vid staden (stapelstadsvikt)?

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 14 november 2019, 09:13

Ja, så är det. Ju närmre utskeppningshamnen man kom, ju mer värt var varan. Därför införde Johan III en lag att man skulle ha vågar med olika skalor på olika ställen. Skeppundet behöll sitt pris efter vägen, men lasten blev så att säga tyngre. Skillnaden i vikt var transportörens förtjänst. Det var deras sätt att räkna ut frakt-pris.

I utskeppningshamnen, stapelstaden, var varan som mest värd så där var pundet lättare. Jag lärde mig nyligen att i Gävle hamn vägdes med uppstadsvikt, kanske för att Gävle ligger så nära Bergslagen.

HJ tar oss vidare.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av HJ » 15 november 2019, 08:48

Tack Markus för en lärorik fråga. På sätt och vis illustrerar på ett intressant sätt historieämnets värde och manar till lite eftertanke. Ibland används historiekunskaper för påvisa dagens samhälle som rationellt och förnuftsbaserat, i kontrast mot den irrationella "dåtiden". Men mycket av det som idag framstår som korkat och krångligt (t.ex. att använda olika vikter) var med de förutsättningar som fanns då egentligen rationellt och effektivt. Om man inte har koll på förutsättningarna (genom kunskap om historiska förhållanden) blir det lätt att man betraktar dåtiden som efterbliven.

Men nog om utvikning kring värdet av t.ex. skalman.nu, jag försöker med en ny fråga: Jag söker ett katastrof-år, som satte käppar i hjulet för en europeisk stormakt på uppgång. En relativt ung nation som på kort tid skapat sig en maktställning i europa bedömdes så farlig av sina grannar att de gick i allians för att krossa den. Men den unga nationen lyckades hålla emot, och utnyttja inre svagheter i sina allierade motståndare, och till sist överleva. Detta trots att den mycket väl skulle kunnat utplånas. Vilket år och vilken nation handlar det om?

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2019, 11:35


HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av HJ » 18 november 2019, 07:26

Ja, nederländerna är inblandade. Men trippelalliansen 1668 var nog snarare en framgång för landet då den var riktad mot Frankrike. Men bara ett fåtal år senare blev det en kvadrupelallians mot Nederländerna, och då var det under ett år som allt gick emot dem, och läget var prekärt. Vilket år?

/Håkan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av masase » 18 november 2019, 08:36

Rampjaar 1672 är fortfarande ett begrepp i Holland tillsammans med översvämmningen 1953.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rampjaar

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av HJ » 18 november 2019, 11:34

Ja, Rampjaar (1672) var det jag tänkte på! Kanske man minns det för att de klarade sig till sist, trots att man var illa ute. Men man lyckades stå emot till havs och genom diplomati. Man spelade på den inre motsättningen i England mellan katoliker (kronan) och protestanter (parlamentet) kunde man till sist få England att dra sig ur kriget (parlamentet vägrade avsätta medel för ytterligare krig). Genom att öppna det fördämningssystem man kontrollerade kunde man skapa en vattenbarriär mellan sina trupper och de invaderande marktrupper (franska och tyska) som var det största hotet. Man tillämpade så att säga "den dränkta jordens taktik".
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_Water_Line

Dock var det kanske med Rampjaar som Holland ändå fick se sin gyllene era som avbruten.

masase får ställa nästa fråga.
/Håkan

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av masase » 18 november 2019, 17:09

Lämnar frågan fri i brist på inspiration.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av sveahk » 9 januari 2020, 10:10

Här en intressant figur som jag "snubblade" över häromsistens...
IMG_0324.jpg

Vem var han och var hittar vi detta minnesmärke?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2020, 10:23

Intressant grej!

Kungamakt är uppenbart. En massa nedvälta fanor och andra saker torde tyda på någon typ av segermonument. Jag tycker det sticker ut ett örnhuvud längst ned till höger, så någon har besegrat någon som förknippas med en örn.

Örnar är ju inte ovanliga, men främst förknippar vi dem väl med kejsaren och tsaren. Jag tror det är kejsaren som åkt på stryk.

Av vem? En svulstigt kung med allonge-peruk. Jag gissar på Ludvig XIV. Då blir det lätt att gissa spanska tronföljdskriget.

Sedan återstår då att gissa var du snubblar runt, men där ger jag upp.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av sveahk » 9 januari 2020, 11:22

Många bra tankar Markus - men tyvärr fel...

Kungen - därför det var han, om inte när han dog - ansågs redan under sin livstid vara sitt lands odugligaste regent.

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2020, 11:57

Kan det då månne vara Karl IV av Spanien?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av sveahk » 9 januari 2020, 12:28

Markus Holst skrev:
9 januari 2020, 11:57
Kan det då månne vara Karl IV av Spanien?
Nej. Hans kropp är begravd i hemlandet, hjärtat däremot hittar vi på samma ställe som det visade minnesmärket.

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Femtiotrean » 9 januari 2020, 13:40

Jag vet ju var du snubblar runt...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av sveahk » 9 januari 2020, 17:22

Den siste av sin ätt...

Hans K

Skriv svar