Quiz: Tidigmodern tid

Diskussioner kring händelser under renässansen, tidig modern tid och upplysningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2019, 12:36

Jaha du. Här letar jag efter drottningar från Bayern, när det alltså är kungarna själva som är den eftersökta länken.

Den pfalziska ätten hamnar på svensk tron genom Karl X Gustav. Pfalz är en del av huset Wittelsbach vars blåvita rutor vi ser på bilden och som tydligen även fördes av huset Pfalz. Huset Wittelsbach innehade tronen i Bayern varför rutmönstet idag förknippas med Bayern - och det bayerska företaget BMW aka Bayerische MischWagen.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av HJ » 22 oktober 2019, 13:07

Helt riktigt svar och koppling. Under lång tid har jag associerat pfalziska ätten med norra tyskland (ungefär som Holstein-Gottorp). Bra jobbat!

Här är Karl X resp XII:s vapen
KarlX.jpg
KarlX.jpg (13.02 KiB) Visad 1040 gånger
KarlXII.jpg
KarlXII.jpg (17.31 KiB) Visad 1040 gånger
http://hubert-herald.nl/INHOUD.htm

Markus frågar vidare (du har även hittat rätt i medeltiden, men jag hinner inte just nu göra den utläggning kring svaret som förväntas).

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 22 oktober 2019, 18:22

Tack skall du ha. Nu över till något helt annat:

Jag frågar om en skandalös händelse. Skandalös blev den eftersom de inblandade glömde att hålla tyst, vilket enligt fadern i familjen var det största felet som de inblandade hade gjort.

Nåväl. Familjen är på resande fot och mellanlandar för övernattning hos sin bror. Där ser bröderna hur en ung man klättrar in genom fönstret till deras lillasyster.

Berätta vidare. Var är vi, när är vi och vad har händelsen fått för namn?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 23 oktober 2019, 09:35

Det är en svensk familj som är på väg till Ostfriesland efter ett bröllop i Stockholm.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 23 oktober 2019, 15:55

Det måste vara fråga om det så kallade "Vadstenabullret" där Gustav Vasas dotter Cecilia orsakade skandal när det visade sig att hennes nye svågers bror Johan av Ostfriesland vistades flera nätter tillsammans med henne i Cecilias sängkammare på slottet i vadstena och troligen levde loppan och bedrev otukt. Misstankarna fanns där ett tag, men för att vara säkra tog man dem på bar gärning:
"Ginge de fördenskull strax in i vår systers kammare och fann honom där för sig i skjortan, havandes näpperligen hosor på sig"

Cecilias bror, den senare Erik XIV lät spärra in den kärlekskranke Johan och Gustav Vasa blev tydligen sen så förbannad över det inträffade att han slet av Cecilia hennes hår...

Cecilias värde sjönk tydligen rejält på äktenskapsmarknaden efter detta trots att hon lär ha varit en skönhet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 23 oktober 2019, 16:00

Liljen har rätt. Det kung Gösta främst verkar ha blivit upprörd över lär inte vara händelsen som sådan - utan att Erik spred ut den så den blev omtalad. Det hade räckt att slänga Johan i Fängelse och inte prata mer om det. Nu var ju kungen tvungen att vidta en massa juridiska åtgärder runt det hela vilket ju försämrade de diplomatiska kontakterna med omvärlden.

Liljen ger oss nästa fråga.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 23 oktober 2019, 16:30

Tackar!

Jag söker ett geografiskt område eller enhet som under denna tidsperiod växlade sida och gick från smått till öst, men ändå var tillräckligt stort för att delas upp i två.

Det kryllar inte av profiler från området ifråga, men en som föddes under perioden och sen bodde där är följande filur:
foxy.jpg

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 24 oktober 2019, 14:05

Ledtråd:
Den här mannen och händelser relaterade till honom som utspelade sig i området påverkade troligen områdets status även senare.
hjälte.jpg
hjälte.jpg (50.36 KiB) Visad 799 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2019, 14:13

Är det Vilhelm Tell?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 24 oktober 2019, 15:16

Nej, skulptören kanske var inspirerad av schweizaren Tell, men det korrekta motivet finns betydligt närmare än så. Armborst ska dock ha använts flitigt även av den här rörelsen i dessa trakter som jag söker.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2019, 15:31

Hmmm … Dackefejden eller snapphane-kriget då. Han ger sken av att vara en beväpnad bonde, inte soldat.

EDIT googlar jag Dackefejden dyker statyn upp. Tydligen står den i Virserum i nuvarande Småland. Du skriver att något går från smått till öst. Kan det således vara någon småländsk ort som idag räknas till antingen Östergötland eller Östra Göinge?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 24 oktober 2019, 16:21

Nu börjar vi närma oss ganska rejält, Markus!

Korrekt angående statyn! Just dess exakta placering är dock irrelevant i det här sammanhanget, jag söker ett annat område som är i linje med vad du redan gissar.

Kanske kan följande vapen hjälpa dig hela vägen i mål:
foxy2.jpg
foxy2.jpg (44.28 KiB) Visad 783 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2019, 16:47

Tjust?

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av liljen » 24 oktober 2019, 17:38

Extremt nära, men jag kan inte ge rätt för det. Ett försök till?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13572
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Tidigmodern tid

Inlägg av Markus Holst » 24 oktober 2019, 19:09

Du drog ut mig på en underbar upptäcksresa i de småländska gräns-skogarna. Nu tror jag att jag hittat rätt. Och om jag är rätt hoppas jag du berättar vem farbrorn är.
Wikipedia skrev: Ydre härad var ett härad i Östergötland, tidigare en del av smålandet Kinda.

Skriv svar