hur stora var vikingar i ?

Diskussioner kring händelser under nordisk forntid & vikingatid.
Skriv svar
sista_krigaren_från_kina
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 februari 2005, 00:51
Ort: sverige

hur stora var vikingar i ?

Inlägg av sista_krigaren_från_kina » 14 februari 2005, 10:58

hej på min skola så säger alla till mig att vikingar var korta typ 150 cm stämmer det? varför förknippas vikingar som nått rasistiskt/nazistiskt? jag undrar för på min skola så kallar dom som brukar ha tröjor med vikingar på sig alla i min klass för mongoloider och andra fula saker :|

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 14 februari 2005, 11:12

I den här tråden konstateras det att männens medellängd under vikingatiden var 172 cm.

viewtopic.php?t=8367

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 mars 2005, 19:21

Jag hade för mig att dom var närmare 1.80. Men jag har väl taskigt minne. :)

Davian
Medlem
Inlägg: 3596
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Inlägg av Davian » 7 mars 2005, 00:03

och skillnaden på 1,72 och 1,80 är jättebrutalt enorm eller hur :p
när någon kommer med en stor yxa och tänker slå ihjäl dig gör det nog ingen jätteskillnad ;)

Men jag har hört från spridda källor att nordmän var längre och större än sydländarna.
men finns det någonting bevisat om det?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 7 mars 2005, 09:55

Ett problem är ju att majoriteten kremerades och det är därför svårt att dra några generella slutsatser om längd, utan man får gissa.

/Johan

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 7 mars 2005, 10:01

men att dom har samma medellängd som oss i dag är väll inte rimligt, med tanke på kost, levnadsförhålanden etc.?


/johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2005, 15:44

Jag har för mig att det diskuterades om det här förut, och det kom fram till att vikingarna hade rätt bra kost, så visst, dom var längre än sydläningarna. Inte bara pga kosten, utan av att det blir mer praktiskt för värmen och så. Kolla bara på en isbjörn från grönland och jämför med en björn från t.ex. USA. Då ligger brunbjörnen i lä.

Kommer inte riktigt ihåg hur det komer sig, men det har som sagt med värmeledning och dunstrning att göra. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 9 mars 2005, 23:30

Tomas Ibsen skrev:Jag har för mig att det diskuterades om det här förut, och det kom fram till att vikingarna hade rätt bra kost, så visst, dom var längre än sydläningarna. Inte bara pga kosten, utan av att det blir mer praktiskt för värmen och så. Kolla bara på en isbjörn från grönland och jämför med en björn från t.ex. USA. Då ligger brunbjörnen i lä.

Kommer inte riktigt ihåg hur det komer sig, men det har som sagt med värmeledning och dunstrning att göra. :)

/Tomas
I dyreriket har jeg lest at det har med ratien overflate/volum å gjøre, hvilket som verdi synker for økende volum.

Men for mennesker så vil jeg anta at flere faktorer spiller siden vi har hatt ild i tusenvis av år og dessuten brukte redskap og klær. Den viktigste faktor var vel ærnæring.

Qristin
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 8 augusti 2003, 17:45
Ort: Jönköping

Inlägg av Qristin » 11 mars 2005, 12:49

Tomas Ibsen skrev:Jag har för mig att det diskuterades om det här förut, och det kom fram till att vikingarna hade rätt bra kost, så visst, dom var längre än sydläningarna. Inte bara pga kosten, utan av att det blir mer praktiskt för värmen och så. Kolla bara på en isbjörn från grönland och jämför med en björn från t.ex. USA. Då ligger brunbjörnen i lä.

Kommer inte riktigt ihåg hur det komer sig, men det har som sagt med värmeledning och dunstrning att göra. :)

/Tomas

Jag tror snarare att det beror på kosten. Kylan kan ju tex. inte förklara varför många stammar i mellersta Afrika är extremt långa, eller varför svenskar under 1800-talen var väldigt korta. (svält och gigantiskt alkoholintag har jag hört som faktorer som påverkar detta.) Undrar vad som händer med vår medellängd framåt nu när vi drastiskt har ökat vårt drickande och äter näringsfattig mat....Extrema väderförhållanden kanske kan inverka också, men jag tror inte att det är en primär anledning till längd om inte andra fysiska kriterier uppfylls.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 11 mars 2005, 14:51

Qristin skrev:Undrar vad som händer med vår medellängd framåt nu när vi drastiskt har ökat vårt drickande och äter näringsfattig mat....
Vi har väl aldrig ätit så näringsrik mat. Det som bygger kroppar är ju proteiner, fetter och kolhydrater.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 mars 2005, 14:54

Jag tror att dom inte var så långa, 150-175 cm kanske....Däremot var det nog stora på bredden.

Stefan

Ny Björn
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 november 2004, 17:16
Ort: Åsön

Inlägg av Ny Björn » 12 mars 2005, 01:21

Rent praktiskt så finns det som ovan skrevs en rejält begränsande faktor när det gäller uppskattning av medellängd under sen järnålder: brandgravskicket. Eftersom det inte går att uppskatta längden hos de kremerade individerna så blir de längder som kan uppmätas hos den minoritet som begravdes obrända tämligen oanvändbara - de visar på att de människor som av div anledningar inte kremerades var si och så långa men då de som sagt är i minoritet så är det problematiskt att applicera de måtten på befolkningen som helhet. Nu har jag ingen rykande färsk sammanställning till handa, men i Ebba Durings "Osteologi - Benens vittnesbörd" från 1996 refereras det till norska och danska uppskattningar av medellängd under perioden ifråga: 170 - 172 cm för män och 156 - 162 cm för kvinnor.

När det gäller kosthåll så kan jag varmt rekommendera Sven Isakssons avhandling "Food and rank in early medieval time" från 2000 och Ann-Marie Hanssons dito, "On plant food in the Scandinavian peninsula in early medieval times", från 1997. De har själva utfört sin egen grundforskning vilket gör att de inte i någon större utsträkning förmedlar gamla vedertagna "sanningar" (läs: moderna myter) i ämnet. För den som räds avhandlingar så finns en av Svens mer populära artiklar med den talande titeln "Vikingarna - inga köttfrossare" att läsa i Populär Arkeologi 2/02

/N B

Skriv svar