Storlek på stammar
Storlek på stammar
Ungefär hur stora var de olika germanstammarna som rörde sig runt i Europa under folkvandringstiden? Vilka siffror rör det sig om? Jag tänker folk som Goter, vandaler, saxare osv...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ja, indianer hade väl sådana beskedliga siffror - iaf om med stam menas by. Men de stammar i Europa som frågas om måtte ha varit LÅNGT större, om de kunde ställa upp med 20-50 tusen krigare om det knep; vilket iofs var flertalet manliga medlemma och kanske även ett och annat manhaftigt fruntimmer, krigiska jungfrur icke att förglömma. - kan ha funnits.
Det är dylika siffror som nämns, däremot inte sagt att alla de tillhörde exakt samma stam. Det synes ha varit vanligt att stammarna lierade sig; att många gånger krossade de inte alls stammar som låg på deras marschväg utan gick i förbund med dem och fortsatte marschen tillsammans. Så dessa grupper bestod ofta i själva verket av många/flera undergrupper.
För att ta runda slängar, jag vet inte på rak arm mera exakta besked.
Det är dylika siffror som nämns, däremot inte sagt att alla de tillhörde exakt samma stam. Det synes ha varit vanligt att stammarna lierade sig; att många gånger krossade de inte alls stammar som låg på deras marschväg utan gick i förbund med dem och fortsatte marschen tillsammans. Så dessa grupper bestod ofta i själva verket av många/flera undergrupper.
För att ta runda slängar, jag vet inte på rak arm mera exakta besked.
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 1 gånger.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
? Nu förstår jag ännu mindre -- frågan gällde storleken på själva stammarna, "Goter, vandaler, saxare osv..." Det är ju hela folk det rör sig om. Huruvida det finns någon sorts historiska och/eller arkeologiska belägg har jag inte en aning om, men Stefan är åtminstone inne på rätt spår.Stefan Lundgren skrev: Det gäller att svara överskådlig.
Jag gjorde det iallafall, då var svaret lite för yvig, men det får man ju ta.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Hexmaster, detta inlägg styrker nog mitt påstående lite grann, men alla uppgifter är som sagt var approximativa. Det går att både ange lägre eller högre siffror på exempelvis större germanska stammar.hitpil skrev:En stor germanstam kunde omfatta 100 000 individer (varav 15 000 - 20 000 krigare).
Källor: Wolfram, Herwig. Die Goten. Schmidt, Ludwig. Die Ostgermanen.
mvh/hitpil
Stefan
Ditt påstående:Stefan Lundgren skrev:Hexmaster, detta inlägg styrker nog mitt påstående lite grann, men alla uppgifter är som sagt var approximativa.hitpil skrev:En stor germanstam kunde omfatta 100 000 individer (varav 15 000 - 20 000 krigare).
mvh/hitpil
Vet inte hur du definierar "styrker", "nog", "påstående", "lite grann" eller "approximativa", men någonstans är det helt fel. "100 000" är en sexsiffrig siffra, två storleksordningar från "drygt fyrsiffrig".Det kan röra sig uppåt ett par hundra i genomsnitt, men vissa stambyar kan innehålla drygt fyrsiffrigt siffra.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Problemet är att man kan nog bara göra beräkningar på "forntida" folkstammar.Hexmaster skrev:Ditt påstående:Stefan Lundgren skrev:Hexmaster, detta inlägg styrker nog mitt påstående lite grann, men alla uppgifter är som sagt var approximativa.hitpil skrev:En stor germanstam kunde omfatta 100 000 individer (varav 15 000 - 20 000 krigare).
mvh/hitpil
Vet inte hur du definierar "styrker", "nog", "påstående", "lite grann" eller "approximativa", men någonstans är det helt fel. "100 000" är en sexsiffrig siffra, två storleksordningar från "drygt fyrsiffrig".Det kan röra sig uppåt ett par hundra i genomsnitt, men vissa stambyar kan innehålla drygt fyrsiffrigt siffra.
Stefan
Ursäkta Stefan, men jag vet inte hur beräkningen: 'ett par hundra' ens kan vara i närheten av 100.000.... Hur kan ett svar som motsäger sig ditt svar, stryrka dina uppgifter? Vad har du fått dina siffror ifrån? Har du källor på det, eller bara lösa antaganden? Jag är nämligen osäker på om ni överhuvudtaget pratar om samma saker.Stefan Lundgren skrev:Det kan röra sig uppåt ett par hundra i genomsnitt, men vissa stambyar kan innehålla drygt fyrsiffrigt siffra.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På din fråga Qristin
Så kan jag svara överskådlig, tråden har gett en ganska så yvig svar. Men jag kan svara följande: det har både funnits stora som små stammar. Men det är nånting som bara är mer eller mindre spektulationer. Jag har ett påstående som är mer eller mindre byggd på de inlägg inom denna tråd. Det har funnits stammar som har varit i olika storlekar. De olika gravarna från forntida dagar kan ger svaret på hur stora stammarna var, men kom ihåg att det är också en yvig uppgift.
Stefan
Så kan jag svara överskådlig, tråden har gett en ganska så yvig svar. Men jag kan svara följande: det har både funnits stora som små stammar. Men det är nånting som bara är mer eller mindre spektulationer. Jag har ett påstående som är mer eller mindre byggd på de inlägg inom denna tråd. Det har funnits stammar som har varit i olika storlekar. De olika gravarna från forntida dagar kan ger svaret på hur stora stammarna var, men kom ihåg att det är också en yvig uppgift.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du har rätt i det fallet att man inte kan serier som källor, men eftersom det finns ett fåtal källor från den där tiden så kan man bara göra beräkningar.Petter D skrev:En stam är inte, trots vad som sägs i Fantomen, en by. Goterna var en stam, och du skulle väl inte vilja påstå att deras antal låg mellan 100 och 1000 man?
Stefan