TOG-stridsvagnen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

TOG-stridsvagnen

Inlägg av Dalmas » 7 juli 2002, 22:37

På biblioteket på mitt jobb hade vi förut en äldre bok om alla stridsvagnar och pansarfordon genom tiderna. Tyvärr verkar den blivit stulen. Tydligen fanns det en grupp engelska ingenjörer som byggde stridsvagnar under 1vk, som före/ under 2vk, i en speciell liten grupp, fick i uppdrag att rita stridsvagnar. Deras arbete resulterade i en stridsvagn som var ganska lik de från 1vk. Stridsvagnen som togs fram användes sedan som testplattform för olika vapen. Gruppen kallades som jag minns det: TOG - Tough Old Guys. Är det någon som har mer info? Kanske t.o.m. en bild?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 juli 2002, 23:18

Följande hittade jag på Ciceros hemsida:

Bild

TOG I

Bild

TOG II

TOG I
beväpning: 1x75mm kanon + 1x2pdr kanon
vikt: 54.5 ton

TOG II
beväpning: 1x6pdr kanon eller 1x17pdr kanon¨
vikt: 81.2 ton

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 8 juli 2002, 14:02

Jag har en bok här hemma nånstans om brittiskt pansar, ska se om jag hittar nåt mer om TOG (tror det var The Old Gang).
Återkommer med mer fakta senare om jag kan hitta nåt.
Larsson, jag tror det är bättre att du sparar ner bilderna från min sida och laddar upp dom på skalman. Oftast ser man bara den där j-vla fortunecityloggan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 8 juli 2002, 17:54

Hittade lite i min bok:
1939 ville British Minister of Supply ha fram en tung infanteristridsvagn. Det tillsattes en kommite av fyra-fem äldre gentlemän som hade betytt mycket för brittisk pansarutveckling under första världskriget. Namnet som senare blev TOG (The Old Gang, syftar på dessa herrar).
Kommiten ville ha en väl bepansarad vagn som skulle stå emot 37mm, 47mm anti-tankkanon och 105mm haubits på 100 yard. Den skulle vara beväpnad meden "feild-gun" som huvudvapen, en 2pdr kanon som andravapen och BESA-ksp täckning runt hela vagnen. Den skulle ha en dieselmotor, räckvidd på 80km, minhastighet på 8km/h, en besättning av åtta man och slutligen var det ett krav att vagnen skulle gå att transportera på järnväg.
I december 1939 drog man igång, man satte i en Paxman-Ricardo 450hk V-12 diesel och elektrisk transmision. I oktober 1940 fick man klart prototypen som då gjorde 13km/h och vägde 50 ton utan beväpning. På grund av den höga vikten fick man problem med den elektriska transmisionen som funkade på så sätt att dieselmotorn drev två generatorer som i sin tur drev var sin elmotor för var sitt larvband. Man hade altså alldeles för stor anläggningsyta på banden och dessutom var vagnen ganska bred vilket gjorde att det gick våldsamt tungt att svänga.
Som beväpning på TOG I satte man en fransk 75mm haubits i vagnkroppen (liknande Churchill I och franska Char B) och tornet snodde man från en A12 Matilda stridsvagn med en 2pdr kanon. Transmisionen på TOG I byttes mot hydraulisk dito men funkade inte stort bättre. (Nytt namn TOG IA).
Under tiden jobbade man på det som kom att bli TOG II och i mars 1941 visades den första och enda prototypen med ett större torn som hade en 6pdr kanon. Men tester visade att vagnen inte funkade som det var tänkt och samtidigt hade armén bestämt sig för A22 Churchill som standard infanteristridsvagn.
Slutet på storyn blev att man använde TOG II som testvagn till den nya jättekanonen OQF 17pdr. Det blev alltså TOG II som var den första brittiska vagn som senare skulle beväpna både A30 Challanger och Sherman Firefly.
Till sist lite specefikationer:
Besättning: 6-8 man
Vikt: TOG I 64.500kg TOG II 81.200kg
Längd: ca 10meter
Höjd: ca 3meter
Bredd: ca 3meter
Huvudbeväpning: TOG I 2pdr TOG II 6pdr (77mm) senare 17pdr
Pansar: Min-25mm Max 50mm+25mm
Antalet är vad jag har fått fram endast en prototyp av var vagn men jag läste på nån tysk sida att det skulle tillverkats sex stycken.
Sen finns det fler roliga brittiska projekt med tunga vagnar som aldrig blev nåt av men det kan vi ta någon annan gång. Det här är lite fritt översatt till svenska men det mesta stämmer nog.

Källa: British and American tanks of ww2 - Peter Chamberlain och Chris Ellis

Mvh
Magnus

Skriv svar