Djinghis Khan skrev:Dûrion Annûndil skrev:
De nomader som bodde norr om Kina fram till 400-talet e.Kr, kallas Hsiung-nu (eller Xiong-nu), vilket då skall vara jämförbart med hunner. Troligen har de ett mongoliskt språk snarare än ett turkiskt.
Det finns inget som tyder på att xiongnu talade mongoliska, de flesta historiker kunniga på området utgår från att de faktiskt talade ett prototurkiskt språk. Mongolernas (och khitanernas) förfäder fanns å andra sidan förmodligen hos ett annat nomadfolk som i kinesiska källor kallas
Shiwei (mongolerna dyker upp senare som
mengwu shiwei)
Ja, jag var osäker, eftersom det handlar om ett område som väl är gränslandet för de här språkgrupperna och gränsen är otydlig och flytande över historien... Det är väl också fullt möjligt att hunnernas språk förändras över tiden de flyttar västerut, eller för den delen när de lever "ovanför muren"?
elof skrev:Tyrann används vad jag förstår före Platon och Aristoteles (c 300BC) behandlar begreppen och då betecknar de grekiska ledare mellan 600-400BC, föregångare till demokrati och inte tyranni. Utifrån samhällsorganisationer från centralasien definieras eller studeras begreppen tyranni, despotism, o.s.v.
Kypselos som du nämnde verkar vara den förste som benämns tyrann i sin samtid. Om du menar att man inlånar "styrelsesättet" från centralasien, så ser jag inte kopplingen, för det är knappast frågan om ett konkret system.
NE på nätet skrev:tyra´nn (grek. ty´rannos 'härskare', 'herre'), i antikens Grekland benämning på en konstitutionellt olaglig envåldshärskare, särskilt under arkaisk tid (ca 700-480 f.Kr.). Tyranner var oftast stormän som med stöd av missnöjda samhällsgrupper tilltvang sig kontroll över staten. Tidigt observerades att fenomenet var särskilt vanligt i ekonomiskt blomstrande stater, där nya intressegrupper växte fram och där skuldsättning och folktillväxt bröt upp adelns gamla lojalitetssystem. De "konstitutioner" som tyrannerna förbröt sig mot var just de hävdvunna adelsdominerade oligarkierna.
Ordet tyrannos är inlånat i grekiskan, troligen från ett mindreasiatiskt språk, där det betecknade härskare i allmänhet; hos grekerna fick det tidigt bibetydelsen 'grym och barbarisk'. Några tyranner var otvivelaktigt sådana; beryktad var Falaris i Agrigento på Sicilien, andra erhöll omdömet av sina fördrivna motståndare. I verkligheten var tyrannerna ofta framgångsrika ledare, som Polykrates på Samos, och några hör till antikens stora statsmän, bl.a. Peisistratos i Athen och Kypselos och Periandros i Korinth. Tyrannstyrenas osäkra grund och brist på legitimitet medförde dock att de sällan varade mer än en generation.
Det är intressant att begreppen motsvarar vår föreställning om arier, vilket har varit idékälla när jag presenterade ovanstående karta på Turanien.
Jag vet inte riktigt vad du menar, vilka föreställningar om arier menar du?
...I annat fall skulle väl det mesta som skrivs om etruskerna fokuseras på vilka de tillhör och inte hur de levde. Någon klarhet utifrån blodgruppsundersökning finns inte, och andra undersökningar inriktar sig på diet, nutrition och hälsa snarare än skelettidentifiering. Det är väl förknippat med prestige att sammanbinda sitt ursprung med etruskerna, eller?
Låt mig citera NE igen:
NE på nätet skrev:etrusker, etruskiska rase´nna, lat. Tyrrhe´ni, Tus´ci, antikt folkslag i Mellanitalien. Etruskerna är kända för eftervärlden genom arkeologiska lämningar och korta inskrifter men inte genom någon egen bevarad litteratur. Kunskapen om deras historia är följaktligen baserad på en syntes av grekiska och latinska källor samt arkeologiskt material. Detta har skapat problem som främst yttrat sig i en utdragen debatt om folkslagets härkomst.
Den grekiske historieskrivaren Herodotos hävdade att etruskerna invandrat från Mindre Asien, medan Dionysios från Halikarnassos argumenterade för att de var infödda i Italien, och frågan har allt sedan dess varit föremål för diskussion. Den moderna forskningen på området (inkluderande blodgruppsundersökningar av befolkningen i det nutida Toscana) har inte kunnat ge något entydigt svar. Oavsett detta har de senaste decenniernas arkeologiska fynd visat att den specifikt etruskiska kulturen utvecklats i Italien genom intensiv, främst grekisk, yttre påverkan på den lokala järnålderskulturen (jfr Villanovakulturen)
Den civilisation som växte fram i Etrurien omkring 700 f.Kr. utmärktes bl.a. av sällsynt rika gravgåvor. Basen för detta materiella välstånd var metallhandel: järn och koppar från Toscana exporterades via grekerna i Syditalien. Kontakten med fenicier och karthager förefaller också att ha varit intensiv. I gengäld importerade etruskerna lyxvaror: elfenben, strutsägg och ädelmetaller samt grekisk keramik från ö. Medelhavet. Koncentrationen på lyx och statusobjekt tyder på ett aristokratiskt dominerat samhälle.
Kontakterna österut medförde stora förändringar; urbanisering och införande av skrift. Övergången från järnålderns hyddbyar till verkliga städer med rektangulära hus verkar ha tagit sin början ca 650 f.Kr. Det grekiska inflytandet speglas bl.a. i berättelsen om hur adelsmannen Demaratos i exil från Korint bosatte sig i Tarquinii (etruskiska Tarchuna) och fick en son som blev kung i Rom (se Tarquinius).
De etruskiska städerna fungerade som autonoma enheter, men de tolv viktigaste sägs också ha varit sammanslutna i ett religiöst förbund med gemensam mötesplats i Fanum Voltumnae, vars läge är okänt. Hur denna organisation fungerade vet vi inte, men klart är att etruskerna från 600-talets slut expanderade kulturellt och troligen även politiskt. Söderut inkorporerades stora delar av Campania. I norr, upp mot Po-slätten, etablerades bosättningar som Marzabotto och handelsstationen Spina vid adriatiska kusten. Ett tecken på etruskernas internationella ställning är att staden Caere (Cisra) hade ett skattehus i Delfi.
Appropå latinska
Tyrrhe'ni (en av romarnas benämning), så kommer den av grekiskans
Tyrrenoi, "Thyrenerna", från ordet
Tyrsis, "torn, muromgärdad stad" (jämför lat.
turris och eng.
turret) - därav namnet på havet utanför Toscana. Och "Toscana" kommer av ordet
tus'ci, vilket var vad romarna kallade området på sin tid, inte Etrurien.
Ordet "Tyrann" kommer som sagt från grekiskans tyrannos, vilket troligen kommer från Lydien. Händelsevis betyder ordet
turan på etruskiska "härskarinna, dam" (och är alltså ett
kvinnligt epitet), vilket gudinnan Venus (Afrodite) har före sitt namn.
En intressant fråga är väl då om ordet turan i etruskiskan är stammande från lydien, och hur det kommit dit. Kanske har det samband med "sjöfolken" på 1200-talet f.Kr? (se, även jag kan spekulera vilt.)
elof skrev:ja, jag menar rasera som i raseri. Kanske ett öknamn, för vad etruskerna titulerade sig själva vet vi väl inte annat än från grekiska och romerska källor...?
Rase'nna var etruskernas egen benämning på sig själva. På latin skulle
rase'nna inte ha något som liknar betydelsen "raseri", "rasera" (eller "vara galen", "vara arg", "ha förstörelselusta" eller dylikt). På latin har
rabies,
rabere den betydelsen (jämför ordet "rabiat"), och det är ju inte samma ord.
Jag tror National Encyklopedin kanske skulle vara en värdefull tillgång att ha för dina frågor?
Mvh -Dan