JAS 39 Gripen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 22 april 2016, 17:20

SVT Text skrev precis om att Saab har blickarna mot Sydoastasien, där sägs det att man hoppas att säja fler plan till Thailand (som iofs hat blivit en militärdiktatur sedan de första affärerna gjordes) samt Malaysia och Vietnam. I fallet Vietnam sägs det vara en order på 12 plan som diskuteras.


Vietnam har ju nämnts som möjlig Gripenkund tidugare, men jag undrar. Minns jag rätt så lade de precis en ny order på Su-30 plan från Ryssland.

Saab säger att de kan leasa plan till Malaysia, det måste väl i så fall innebär att de får fixa fram dessa själva på något sätt. Eftersom det tidigare sagts att det är slut med uthyrning av Gripen C/D från Flygvapnet.

http://www.janes.com/article/59619/saab ... -programme

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av sonderling » 23 april 2016, 07:08

Läste på Text-tv att man skulle försöka sälja till malaysia? Doh! Jag såg inte Tryggves post i morse måste varit trött. Vietnam hade ju varit än frän kund!? Iallafall ur ett modellbyggar perspektiv. :D

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Solkungen » 23 april 2016, 07:57

tryggve skrev:
Saab säger att de kan leasa plan till Malaysia, det måste väl i så fall innebär att de får fixa fram dessa själva på något sätt. Eftersom det tidigare sagts att det är slut med uthyrning av Gripen C/D från Flygvapnet.

http://www.janes.com/article/59619/saab ... -programme
Man tycker ju att om saab behöver fler plan till uthyrning, så kan de väl bygga dem?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 25 april 2016, 17:32

Solkungen skrev: Man tycker ju att om saab behöver fler plan till uthyrning, så kan de väl bygga dem?
Det kan de väl, men det lär väl bli mycket dyrare för Saab än det har varit att hyra ut "överblivna" skrov från flygvapnet.


jag tänker på en tidningsartikel som jag läste runt 1995 där representanter för Saab rätt självsäkert pratade om att de hoppades (eller räknade med) att sälja ca 400 plan världen över de kommande åren. Jag undrar om man verkligen har så mycket större chans nu, men man får väl hoppas. Dock undrar jag lite om de länderna som man verkar rikta in sig på i Asien och Afrika verkligen har ekonomin till att skaffa sig nybyggda Gripenplan, men vad vet jag. Gripen kan säkert vara mindre dyrt än konkurrenterna, men det är väl fortfarande en rätt bra bit från billigt....

Det vore en twist om Vietnam köpte Gripen, men jag undrar. Malaysia har väl varit på tapeten tidigare, men.... Sedan är väl frågan om Kina blir så lyckliga på oss om vi säljer Gripen till Vietnam, men det är väl kanske en annan fråga....

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 14 maj 2016, 11:12

Nu förefaller det som om Botswana är på tapeten som Gripenkund, det nämndes ju förra året. Vete tusan. De har ju ett antal CF-5:or idag, och dessa hade de väl emellanåt inte haft pengar till att hålla i flygvärdigt skick. Kommer de ha råd att hålla Gripen i luften då?

Vill minnas att redan CF-5:orna sågs som lite "overkill", det torde väl gälla Gripen i ännu högre grad.

Nåja, Saab lär väl inte klaga om affären blir av.
http://www.affarsliv.com/nyheter/eventu ... 36527.aspx

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av kblomster » 21 maj 2016, 01:22

Brasilien har i alla fall som långsiktig plan att ersätta alla sina jetdrivna stridsflygplan med Gripen läste jag häromdagen, men hur lång tid detta kan tänkas ta med den ekonomiska situation man sitter i idag vågar jag inte spekulera om.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Solkungen » 21 maj 2016, 07:22

tryggve skrev:
Solkungen skrev: Man tycker ju att om saab behöver fler plan till uthyrning, så kan de väl bygga dem?
Det kan de väl, men det lär väl bli mycket dyrare för Saab än det har varit att hyra ut "överblivna" skrov från flygvapnet.
Kanske de skulle tänkt på innan de funderar på att hyra ut.. Och seriöst tror jag de har full koll på vilka plan som på något vänster kan bli möjliga att hyra ut. Och man undrar ju också lite över hur stor den rörliga kostnaden över att bygga ett nytt exemplar av gripen. Arbetskostnaderna borde man till viss del kunna lägga på internutbildningskontot men delarna kostar förstås.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 21 maj 2016, 10:56

kblomster skrev:Brasilien har i alla fall som långsiktig plan att ersätta alla sina jetdrivna stridsflygplan med Gripen läste jag häromdagen, men hur lång tid detta kan tänkas ta med den ekonomiska situation man sitter i idag vågar jag inte spekulera om.
Precis. Landet har väl en rätt ordentlig ekonomisk kris.

http://www.unt.se/start/enormt-undersko ... 40026.aspx

Det har pratats om upp till 108 Gripenplan, men frågan är väl vad ekonomin tillåter. Den befintliga orden ska väl redan den ha blivit mycket dyrare för dem p g a försämrad valutakurs.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 21 maj 2016, 11:13

Solkungen skrev: Kanske de skulle tänkt på innan de funderar på att hyra ut.. Och seriöst tror jag de har full koll på vilka plan som på något vänster kan bli möjliga att hyra ut. Och man undrar ju också lite över hur stor den rörliga kostnaden över att bygga ett nytt exemplar av gripen. Arbetskostnaderna borde man till viss del kunna lägga på internutbildningskontot men delarna kostar förstås.
Jo, det låter ju rimligt att man på Saab har koll på vad som gäller.

Både när det gäller Slovakien (vad hände där, det rapporterades ju för några månader sedan att det var i hamn?) och Botswana så verkar det ju inte handla om att leasa maskiner, utan att sälja nybygga plan.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Bjernevik » 21 maj 2016, 18:25

Solkungen skrev:
tryggve skrev:
Solkungen skrev: Man tycker ju att om saab behöver fler plan till uthyrning, så kan de väl bygga dem?
Det kan de väl, men det lär väl bli mycket dyrare för Saab än det har varit att hyra ut "överblivna" skrov från flygvapnet.
Kanske de skulle tänkt på innan de funderar på att hyra ut.. Och seriöst tror jag de har full koll på vilka plan som på något vänster kan bli möjliga att hyra ut. Och man undrar ju också lite över hur stor den rörliga kostnaden över att bygga ett nytt exemplar av gripen. Arbetskostnaderna borde man till viss del kunna lägga på internutbildningskontot men delarna kostar förstås.
Är nog dags att skilja på äpplen och päron här. SAAB har aldrig hyrt ut flygplan från FV. SAAB har sålt flygplan till Sverige och Sydafrika.

Sedan har Sverige i sin tur tecknat leasingavtal med Ungern och Tjeckien samt sålt ett antal flygplan till Thailand. I samband med detta så har SAAB även genomfört modifieringar på de flygplan som Sverige leasat eller sålt.

Så om SAAB säger att de ska leasa/sälja flygplan så är det flygplan som SAAB äger eller kommer att nybygga. Det är inte så att SAAB kan hämta flygplan hos FV och leasa ut.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Varulv » 21 maj 2016, 22:48

tryggve skrev:
kblomster skrev:Brasilien har i alla fall som långsiktig plan att ersätta alla sina jetdrivna stridsflygplan med Gripen läste jag häromdagen, men hur lång tid detta kan tänkas ta med den ekonomiska situation man sitter i idag vågar jag inte spekulera om.
Precis. Landet har väl en rätt ordentlig ekonomisk kris.

http://www.unt.se/start/enormt-undersko ... 40026.aspx

Det har pratats om upp till 108 Gripenplan, men frågan är väl vad ekonomin tillåter. Den befintliga orden ska väl redan den ha blivit mycket dyrare för dem p g a försämrad valutakurs.
Det er nå fare for en alvorlig politisk krise som kan over tid gjøre våpensalg til Brazil uaktuelt. Hele prosessen omkring avsettelsen av president Rouseff i en riksrettssak hadde vært dypt kontroversielt og roterende hvor det hadde blitt åpenbart at korrupsjonskulturen stakk så dypt at hele det politiske systemet er alvorlig kompromittert, og det blir ikke bedre av overgangsregjeringens opptredens under Michel Temer som virker fast besluttet på å innføre det sterkeste høyreregimet i Latin-Amerika på et par tiår. Temer er ikke lite kontroversielt fordi han representert en reaksjonær bevegelse som kunne oppildne de interne spenningene i det brasilianske samfunnet. Rouseff på sin side sammen med en samlet venstrefront mente det hadde hendt kuppsliknende omstendigheter omkring riksrettsprosessen som later til å ha hendt på sviktende grunnlag i forhold til normen i brasiliansk politikk. Politisk sett er situasjonen på grensen av det som kan aksepteres for omfattende våpensalg, spesielt hvis det skulle forverre seg. Til og amerikanerne selv har blitt betenkt over den siste utviklingen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 22 maj 2016, 12:44

Varulv skrev: Det er nå fare for en alvorlig politisk krise som kan over tid gjøre våpensalg til Brazil uaktuelt. Hele prosessen omkring avsettelsen av president Rouseff i en riksrettssak hadde vært dypt kontroversielt og roterende hvor det hadde blitt åpenbart at korrupsjonskulturen stakk så dypt at hele det politiske systemet er alvorlig kompromittert, og det blir ikke bedre av overgangsregjeringens opptredens under Michel Temer som virker fast besluttet på å innføre det sterkeste høyreregimet i Latin-Amerika på et par tiår. Temer er ikke lite kontroversielt fordi han representert en reaksjonær bevegelse som kunne oppildne de interne spenningene i det brasilianske samfunnet. Rouseff på sin side sammen med en samlet venstrefront mente det hadde hendt kuppsliknende omstendigheter omkring riksrettsprosessen som later til å ha hendt på sviktende grunnlag i forhold til normen i brasiliansk politikk. Politisk sett er situasjonen på grensen av det som kan aksepteres for omfattende våpensalg, spesielt hvis det skulle forverre seg. Til og amerikanerne selv har blitt betenkt over den siste utviklingen.
Jo, där har du definitivt en poäng. Det har väl funnits en hel del kritik mot denna affär i Brasilien p g a ekonomin, och med den politiska krisen också så återstår att se vad som händer.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av tryggve » 25 maj 2016, 12:55

Om det stämmer som sagts i F-35 tråden att man är tillbaka på planen att bygga om Gripen C till Gripen E/NG så torde det väl innebära att det blir rätt tight att hyra ut eller sälja begagnade Gripen C/D.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av Bjernevik » 25 maj 2016, 17:52

Ja. Men fritt fram att hyra ut eller sälja nytillverkade Gripen C/D.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: JAS 39 Gripen

Inlägg av kblomster » 25 maj 2016, 22:35


Skriv svar