Restips i Europa

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Macke
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2002, 18:24
Ort: Halland

Restips i Europa

Inlägg av Macke » 1 juli 2002, 16:35

Hej

Vi är några kompisar som skall åka runti Tyskland, Österrike och Schweiz, kanske också i Holland/Belgien i sommar. Resan kommer gå i historiens tecken. Jag undrar helt enkelt om ni har några bra tips på andra världskrigsmuseum i dessa länder. Pansarmuseet i Munster är redan bestämt !

Tack på förhand

(Jag har kollat på forumet efter tidigare liknande ämnen men har ej hittat något tillfredsställande)

Marcus

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 juli 2002, 20:50

Om Ni har vägarna förbi i Belgien kan jag rekommendera museét i La Gleize som visar Kampgruppe Peipers framfart under Ardenneroffensiven -44. Eben Emael är aldrig fel. Tyvärr har dom bara öppet för allmänheten ca en vecka/år.
Det är svårtatt ge några konkreta tips. Mycket beror på hur mycket tid Ni har m.m.


:)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 1 juli 2002, 20:59

Har ni vägarna förbi München så är Deutsches Museum värt ett besök.
Här finns bla gott om flygplan, nu är det över 10 år sedan jag var där så jag minns inte så förfärligt mycket, men skall återbesöka museet nästa gång jag är i München.

http://www.deutsches-museum.de/ausstell ... _luftf.htm
http://www.deutsches-museum.de/zweig/werft/e_fws.htm

Mvh
/Johan

Macke
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2002, 18:24
Ort: Halland

Inlägg av Macke » 3 juli 2002, 12:06

Vi har gott och väl tid en vecka, tack för de tips som hittils har kommit in, väntar med spänning på fortsatta tips.

Ha en bra dag!

Marcus

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Restips

Inlägg av Battler » 3 juli 2002, 20:38

På Marcus sidor om Muséums & Memorials finns en del uppslag.
http://www.skalman.nu/third-reich/museums.htm

MVH

PS, verkar sakna Panzermuseum i Thun, Schweiz men här är en länk.
http://www.vbs.admin.ch/cua/pzmuseum/

Macke
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 juni 2002, 18:24
Ort: Halland

Inlägg av Macke » 4 juli 2002, 15:48

Tack för det battler...

dåligt av mig att inte leta ordentligt på sidorna innan jag la ett inlägg här...

Marcus

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

resmål

Inlägg av Alfa Romeo » 4 juli 2002, 18:49

Jag har propagerat för det tidigare och gör det igen. Om man är i Syd-Tyskland så får man inte missa Berchtesgaden. I närliggande Obersalzberg kan man kolla in ruinen efter Hitlers Villa Berghof. Precis intill finns välkända Hotel Zum Turken där man på terassen kan njuta av samma utsikt som Hitler hade. Man kan också här mot en liten avgift gå ner i bunkersystemet under Berghof. På vägen ovanför Berghof finns ett museum över nazismen, förintelsen och Obersalzberg. Även här kan man gå ner i ett bunkersystem. Precis ovanför Hotel Zum Turken så går också bussarna upp till "Örnnästet" eller Kelsteinhaus som det egentligen heter. Utöver detta finns det gott om andra hus och ruiner i området som påminner en om nazitiden. Bla Speers hus och studio.
Man bör köpa nån broschyr med karta över hur det såg ut under nazitiden så man förstår vad det är för hus eller ruiner man ser.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 4 juli 2002, 20:42

Håller med Alfa Romeo, missa inte Kelsteinhaus, grym väg upp med buss, en 124m lång tunnel rakt in i berget och sedan en 124m hissfärd i en mässingsklädd hiss med gröna lädersoffor upp till tehuset med en enorm utsikt. (Har varit där två gånger och inte sett ett skit på grund av dimman som tydligen ofta finns där)
Trevlig resa
Magnus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 juli 2002, 20:47

Dom har nog inte lyckats att stänga av dimm maskinerna från kriget! :lol:

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

resor

Inlägg av Alfa Romeo » 4 juli 2002, 21:42

Man kan faktiskt misstänka det Anno! :lol: Även då jag var där förra sommaren så slog vädret om väldigt plötsligt. Jag var på väg upp till toppen bredvid Kehlsteinhaus då molnen plötsligt drog in. Toppen av berget försvann helt plötsligt. Den fantastiska utsikten över dalen likaså. När jag vände mig om var även Kehlsteinhaus borta. Lite illa till mods så vandrade jag tillbaks och hällde i mig en öl i huset samtidigt som det började ösregna.

Tyvärr känns det som om många som besöker Kehlsteinhaus missar allt annat som finns att kolla in i området. Givetvis ska man besöka kehlsteinhaus om man inte är höjdrädd eller tycker att bussfärdar upp för smala alpvägar med hejdlösa stup vid sidan är för otäcka men det finns mer att se i området om man tar sig lite tid. En alltjämnt spridd åsikt är att tex att det inte finns nåt kvar av Hitlers hus Berghof men det gör det faktiskt. Man måste kanske iofs vara lite störd i huvet om man ska uppskatta en överväxt husgrund, rester av armerad betong och lite tegelstenar.. :D

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 7 juli 2002, 22:41

I.o.f. 1vk, men ändå. Verdun är värt ett besök.

Skriv svar