Tegeltillverkning i Norden

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Franq » 28 november 2004, 20:39

Det är alltid lika intressant att utmana forummedlemmarnas sakkunskap så jag ska ge mig in på ännu ett detaljerat ämne för om någon har koll.

Som jag förstått så kom teglet i samband med kloster/kyrkbyggandet till Norden. Tegelbruk startades bland annat av munkar som fått upp produktion i samband med sina egna byggen och efteråt så antar jag att man fortsatte med att försörja sig genom att låta omvärlden köpa tegel.

På nätet finner jag information där man säger att tidigt tegel gjordes i temporära ugnar. ( http://www.gotmus.i.se/byggnadsvard/lok ... uktion.htm )
Men jag har fått för mig att man i samband med tegelproduktionen i bl.a. Nydala kloster hade fasta ugnar? Är detta inbillning? Annars, nån som vet när fasta ugnar beräknas ha uppkommit?

Dessutom, vad värmde man upp ugnarna med, var man tvungen att kola för att få upp tillräcklig värme, eller räckte det med att vräka på med tillräckliga mängder trä direkt?

Jag vet att populär historia har haft en artikel i ämnet, men jag har inte läst den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 december 2004, 11:38

Jag har inga direkta svar på dina frågor nu....Men har lite annat att skriva om tegeltillverkningen i Sverige.

En lite kuriosa kring tegeltillverkningen i Sverige.

Jag vet att det finns gods(herrgårdar) som började med tegeltillverkningen under fr o m slutet på 1500-talet. De gods i Uppland som har haft tegeltillverkning är bl a Ekolsund(Husby-Sjutolft socken) och Salsta(Tensta socken) samt det har bl a förekommit en viss form av tegeltillverkning i Ytterkvarn(Österunda socken).

Men tyvärr så finns det inte så många lämningar kvar av denna tegeltillverkning på dessa orter. Herrgårdsbyggnaderna finns kvar, likaså stallen, men tegeltillverkningen finns inte så mycket kvar. Både Ekolsund och Salsta hade också egen "tegelbana" på 600 mm. I början drog man vagnarna med hjälp av hästar och sedan inköptes/"hembyggdes" ett lok som kunde dra vagnarna.

I min hemstad Uppsala hade en gång i tiden en omfattande tillverkning av tegel, numera finns inte så mycket av det, Ekeby bruk är numera en gymnasiumskola inrymd, Brillinge håller numera halkbanan till och Gnista finns en omfattande verksamhet.

GNISTA

Brandstation
Uppställning av fordon
Brand och katastrofövning

I lilla samhället Heby sex mil härifrån fanns också en omfattande verksamhet, där finns fortfarande lite lämningar kvar, en liten tegelvagn står uppställd vid järnvägsstationen.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 12:28

I Småland finns det tegelbruk som också har haft egen rullande materiel och ett par stycken finns också angivna nånstans på nätet har jag för mig.

Stefan

Sören A
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 augusti 2005, 19:25
Ort: Uppland

Inlägg av Sören A » 16 augusti 2005, 19:41

Vid Steninge slott utanför Märsta har funnits ett tegelbruk nere vid Mälaren. Vet ej hur gammalt, vilka år o.s.v.
Mariakyrkan i Sigtuna är ju byggd av tegel, lokalt producerad antar jag? I så fall långt före Steninges tid väl?

Sören

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 augusti 2005, 01:00

Men själva tegeltillverkningen är väl gammalt antar jag.
Har inte tillfälle att kolla upp det nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 18 augusti 2005, 13:39

Oj, den här gamla hästen var visst piskad till liv igen. Trevligt med svar, tack!

Jo, jag springer på 1200-talet som introduktion av tegel i norden gång på gång, men jag hittar fortfarande inga detaljer någonstans.
http://web.telia.com/~u37000938/page31.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 augusti 2005, 15:33

Franq skrev:Oj, den här gamla hästen var visst piskad till liv igen. Trevligt med svar, tack!

Jo, jag springer på 1200-talet som introduktion av tegel i norden gång på gång, men jag hittar fortfarande inga detaljer någonstans.
http://web.telia.com/~u37000938/page31.html
Jag hittade information på Materialguiden på http://www.raa.se och direktlänken är

http://www.raa.se/materialguiden/index. ... chptid=397

Om det inte går att få fram länken så kommentera jag följande.
Teglets historia började troligen i Kina, flera tusen år före introduktionen i vår del av världen, liksom även i det gamla Egypten och i kulturerna kring Eufrat och Tigris. Ursprungligen användes då soltorkat lertegel. Senare förekommer både bränt och framförallt obränt tegel. De greker och etrusker kände teglets egenskaper och romarna utvecklade tegelbyggandet vid vår tideräknings början. Även i Sverige uppfördes väggar helt eller delvis i soltorkat tegel.
Den vinröda tegelstenen som vi använder idag kan man också förknippas med de lerprodukter som gjordes av de "gamla" kineserna. Om man gör en parallell till lerkrukor så är det ungefär samma historik.
Till Sverige anlände teglet med klosterbyggandet på 1100-talet. Det storformatstegel, knappt en fot långt och en halv fot brett, med en höjd på tre till fyra tum (ungefär en kvarts fot) som dominerade fram till tidigt 1900-tal, har sina rötter i munkordnarnas tegelbyggande.
Enbart i Uppland så finns det kyrkor av tegel och alla härstammar från medeltiden. Det är exempelvis Nysätra, Mariakyrkan i Sigtuna, Alsike(vitputsat), Vendel och Lena. Alla kyrkor ligger anslutna till vattendrag om det kan vara en intressant aspekt.


Stefan

Sören A
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 augusti 2005, 19:25
Ort: Uppland

Inlägg av Sören A » 18 augusti 2005, 22:22

Vattendrag och sjöar var väl bra transportleder för tunga saker förstås. Mälarens lerstränder var tydligen bra som lertag. Frågan är ju om det räckte med vedvärme för att bränna teglet eller om det krävdes blåsbälgar eller liknande? Var fick man i så fall kraften ifrån? I Sigtuna med omnejd?

Kuriosa: På väg från Luxor till Hatshepsutstemplet passerade vi flera egendomliga konstruktioner i soltorkat tegel. Vi frågade vår guide (doktorand i egyptologi) vad det var för något och då sa han: Äsch, det där är bara lite lämningar efter den Romerska perioden, inget intressant alls. År 200 före Kristus till 500 efter Kristus ungefär. Stadsportar eller nåt. Jahapp. Här fanns alltså absolut inget annat synligt än denna stora tegelbåge mitt i sanden där en getabonde bosatt sig under valven. Så olika kan man se på lämningar efter gamla tider.
Sören

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 september 2005, 17:24

Sören A skrev:Vattendrag och sjöar var väl bra transportleder för tunga saker förstås. Mälarens lerstränder var tydligen bra som lertag. Frågan är ju om det räckte med vedvärme för att bränna teglet eller om det krävdes blåsbälgar eller liknande? Var fick man i så fall kraften ifrån? I Sigtuna med omnejd?

Sören
Eld och vatten var viktiga inslag i tillverkningen innan industralismens intialskede, tillmakningen i gruvorna var ett sådant exempel om man gör en sådan utvikelse.

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Nina » 29 september 2008, 15:27

Hejsan
jag undrar om det finns någon som har en bild/foto på Ekolsunds slott utanför Enköping som jag skulle kunna få använda på min hemsida. :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 september 2008, 15:31

Nina skrev:Hejsan
jag undrar om det finns någon som har en bild/foto på Ekolsunds slott utanför Enköping som jag skulle kunna få använda på min hemsida. :roll:
Har du inte tittat i tråden om "slott och herresäten" i delforum "släktforskning"?

På den andra eller tredje sidan har jag för mig, så finns det en bild på Ekolsunds slott.

Stefan

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Nina » 29 september 2008, 16:23

oj - jag skrev in i fel tråd, jag skulle posta inlägget i just den tråden om slott och herrgårdar.
Jag vet att det finns en bild på ekolsunds slott i den tråden men den kommer ju från en hemsida. Kanske inte är tillåtet att använda den på sin egen.
Jag tänkte mest om någon hade en egentagen bild som jag kunde få låna :P
Mina bägge inlägg här kanske kan flyttas till den andra tråden?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 september 2008, 18:28

Nina.......Jag kan lämna svaret till dig i rätt tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
GSJ
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 oktober 2008, 17:27

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av GSJ » 5 oktober 2008, 18:13

Har inte Heby gamla tegelbruk blivit museum? Jag har för mig att jag sett sådana skyltar när man passerat på väg uppåt landet. Sedan fanns/finns det ju ett tegelbruk i Munkedal i närheten av Torreby slott.

/Stellan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tegeltillverkning i Norden

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 oktober 2008, 17:00

GSJ skrev:Har inte Heby gamla tegelbruk blivit museum? Jag har för mig att jag sett sådana skyltar när man passerat på väg uppåt landet. Sedan fanns/finns det ju ett tegelbruk i Munkedal i närheten av Torreby slott.

/Stellan
Det stämmer, för min handledare från den historiska tiden på universitetet(Historiska inst på U-a univ) är ordförande i denna förening eller museum, han var det iallafall, nu vet jag inte eftersom jag inte har träffat honom på nåt år nu.

Stefan

Skriv svar