Jag är ny här i forumet o har börjat hitta rätt nu kan man säga :p
Har bara en fråga, när hur och varför bytte Ryssland huvudstad till Moskva från St. Petersburg?
Moskva
Det var väl Peter den store som bytte; han ville påtvinga en snabbare befästande av den nya storstaden från en träskstad i utkanten till rikets nya centrum. Påtvinga släppandet av gamla konservativa traditioner till nya inflytanden från det moderna väst. Att nyheterna utifrån skulle ha kortare väg till rikets huvudstad...
Nånstans i början på 1700-talet, det exakta årtalet slår du lämpligen upp i ett uppslagsverk...
Edit. Hupp, jag har visst missförstått frågan. Jag beskrev rätt men fel flytt. Sorry!
Nånstans i början på 1700-talet, det exakta årtalet slår du lämpligen upp i ett uppslagsverk...
Edit. Hupp, jag har visst missförstått frågan. Jag beskrev rätt men fel flytt. Sorry!
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 23 gånger.
Han bytte väl TILL St. Petersburg?Stefan skrev:Det var väl Peter den store som bytte; jag ville påtvinga en snabbare befästande av den nya storstaden från en träskstad i utkanten till rikets nya centrum. Påtvinga släppandet av gamla konservativa traditioner till nya inflytanden från det moderna väst. Att nyheterna utifrån skulle ha kortare väg till rikets huvudstad...
Moskva blev väl huvudstad igen sen nångång på 1800-talet?
Eller har jag fattat helt fel?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
1712 flyttade Ryssland sin huvudstad från Moskva till St Petersburg. Efter att Peter den store hade dött, 1725, flyttades faktiskt huvudstaden tillbaka från St Petersburg till Moskva. Tsarinnan Anna flyttade några år senare tillbaka huvudstaden till St Petersburg, där den fick stanna (åtminstone rätt lång tid).
I mars 1918 flyttade återigen huvudstaden tillbaka till Moskva då Petrograd var hotat av vita styrkor under befäl av Judenitj. Lenin och hans regering anlände till Leningradskij vokzhal (jag vet inte vad stationen hette tidigare, kanske Petrogradskij) och installerade sig på diverse olika hotell innan de flyttade in i Kreml.
Efter Sovjetunionens sammanbrott kom de upp som förslag att flytta tillbaka huvudstaden till St Petersburg.
/Martin
I mars 1918 flyttade återigen huvudstaden tillbaka till Moskva då Petrograd var hotat av vita styrkor under befäl av Judenitj. Lenin och hans regering anlände till Leningradskij vokzhal (jag vet inte vad stationen hette tidigare, kanske Petrogradskij) och installerade sig på diverse olika hotell innan de flyttade in i Kreml.
Efter Sovjetunionens sammanbrott kom de upp som förslag att flytta tillbaka huvudstaden till St Petersburg.
/Martin