47mm grk m/40

Skriv svar
uppsala_erik
Ny medlem

47mm grk m/40

Inlägg av uppsala_erik » 10 november 2004, 08:51

Jag satt och bläddrade i min farfars gamla soldatinstruktionsbok från 1942 och ramlade då över en instruktion för 47mm grk. Jag har försökt leta efter information om denna lilla pjäs, som skulel kunna hanteras av en man har jag förstått. Vidare verkar den ha varit uppsatt på ryggsäcksmes.

Är det någon här som vet något om det vapnet? Hur länge det fanns med i armen och vad som var anledningen till att det försvann?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: 47mm grk m/40

Inlägg av Hans » 10 november 2004, 10:39

Jag vet inga årtal men jag tippar på att den försvann under 50-talet. Vapnet hade samma funktion som de 40mm granattillsatser man kan se under automatkarbiner, t.ex. M203 - att fylla gapet mellan avståndet man kan kasta en handgranat och säkerhetsavståndet för tyngre granateld.

Jag tror att en av anledningarna att den utgick var bristen på verkan av den lilla granaten.

Liknande vapen fanns idag i bland annat UK - http://www.army.mod.uk/equipment/pw/pw_lm.htm

Det fanns flera andra liknande under VK II i t.ex. Frankrike, Tyskland, Japan och Sovjetunionen - alla i kalibern 50mm om jag inte missminner mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 10 november 2004, 13:08

Den togs ur bruk pga att vapnet var alldeles för tungt för den ringa verkan hos granterna, typiskt nog så infördes den vid svenska förband samtidigt som andra länder tog dylika vapen ur tjänst eller placerade dem hos mindre kvalificerade förband. Pengarna borde lagts på fler 8cm grk istället men de föråldrade, inflexibla och okunniga svenskarna satsade som vanligt på 30/40-talet på fel vapensystem.

uppsala_erik
Ny medlem

Inlägg av uppsala_erik » 10 november 2004, 13:23

Intressant. Vet ni möjligtvis hur det var tänkt att användas, som ett plutonsunderstödsvapen för infanteriet? Jag hittade information som sa att vapnet var tilltänkt det svenska fallskärmsförbanden

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 november 2004, 13:43

uppsala_erik skrev:Intressant. Vet ni möjligtvis hur det var tänkt att användas, som ett plutonsunderstödsvapen för infanteriet? Jag hittade information som sa att vapnet var tilltänkt det svenska fallskärmsförbanden
Jag skulle gissa att vapnet placerades i någon form av tung pluton på skyttekompaniet - men jag gissar som sagt.

Att det skulle till fallskärmsförbanden låter underligt, den första FJS kullen påbörjades väl 1951 och då torde nackdelarna som Kn Gars redogjorde för vara kända. Vad var det för information du hade hittat?

MVH

Hans

uppsala_erik
Ny medlem

Inlägg av uppsala_erik » 10 november 2004, 13:52

Detta var i princi pdet enda jag kunde hitta om vapnet innan jag ställde frågan här:

http://www.avrosys.nu/fi3rediviva/SFT6-2000.htm

Som varandes gammal k4-jägare tycker jag att vapnet verkar vara idealiskt för störastrid. Det är flyttbart på en man(antar jag), vilket man inte kan säga om 80mm grk. Amunitionen (borde) vara lätt, speciellt om man jämför med grg amunitionen. Vidare borde vapnet ha en rätt bra räckvidd. Dock bygger det hela på att vapnet är enkelt att träffa med.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 10 november 2004, 13:58

uppsala_erik skrev:Detta var i princi pdet enda jag kunde hitta om vapnet innan jag ställde frågan här:

Som varandes gammal k4-jägare tycker jag att vapnet verkar vara idealiskt för störastrid. Det är flyttbart på en man(antar jag), vilket man inte kan säga om 80mm grk. Amunitionen (borde) vara lätt, speciellt om man jämför med grg amunitionen. Vidare borde vapnet ha en rätt bra räckvidd. Dock bygger det hela på att vapnet är enkelt att träffa med.
Då borde det vara lämpligare med en modern 60 mm GRK, som tex den Amerikanska M224.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... d/m224.htm

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 november 2004, 14:04

Jag har inte sagt välkommen, välkommen!

Trevlig läsning du tillhandahöll.

Lufttruppen (uttagen på frivillig basis) skulle på krigsfot utgöras av en specialorganiserad infanteribataljon om stab och tre kompanier, motsvarande 595 man. Utrustningen för ett kompani som skulle transporteras skulle bestå av 24 gevär m/40, 40 pistoler m/39, 90 kulsprutepistoler m/37-39, 11 lätta kulsprutegevär, tre 47 mm granatkastare m/40, en 80 mm granatkastare m/29 samt två pansarluftvärnskanoner m/40.

Har någon den svenska arméorganisationen för 1941? Det vore intressant att se skillnaden. Hursomhelst ger ovanstående bataljon inte intrycket att vara avsedd för jägarstrid.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 10 november 2004, 14:08

KA skrev:
uppsala_erik skrev:Detta var i princi pdet enda jag kunde hitta om vapnet innan jag ställde frågan här:

Då borde det vara lämpligare med en modern 60 mm GRK, som tex den Amerikanska M224.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... d/m224.htm
Den passar inte in i det nya smala svenska försvaret som är anpassat för internationell tjänst :wink: det finns AK5 med granattillsats 40 mm om man inte orkar kasta handgranaten :D

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 11 november 2004, 18:54

uppsala_erik skrev:Intressant. Vet ni möjligtvis hur det var tänkt att användas, som ett plutonsunderstödsvapen för infanteriet? Jag hittade information som sa att vapnet var tilltänkt det svenska fallskärmsförbanden
Åtminstone inledningsvis så skulle varje skyttepluton ha en 47mm grk. Det framgår av SoldI Infanteriet, någon av det tidiga 40-talets årgångar. Har inte böckerna här i Halmstad, därav den något luddiga källhänvisningen.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 14 november 2004, 18:03

Bjernevik skrev:
Åtminstone inledningsvis så skulle varje skyttepluton ha en 47mm grk. Det framgår av SoldI Infanteriet, någon av det tidiga 40-talets årgångar. Har inte böckerna här i Halmstad, därav den något luddiga källhänvisningen.
Jepp,
En tremannagrupp per skyttepluton.

Jag tror man kastade ut vapnen ganska direkt efter kriget, finns inte med i org 49.
Dock spikade man upp granaten på ett träd med en dragutlösare och använde som trådmina in på sextiotalet (eller senare, tror min källa är från 1956)

Hopp
/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 14 november 2004, 18:18

Hans skrev:Jag har inte sagt välkommen, välkommen!

Trevlig läsning du tillhandahöll.

Lufttruppen (uttagen på frivillig basis) skulle på krigsfot utgöras av en specialorganiserad infanteribataljon om stab och tre kompanier, motsvarande 595 man. Utrustningen för ett kompani som skulle transporteras skulle bestå av 24 gevär m/40, 40 pistoler m/39, 90 kulsprutepistoler m/37-39, 11 lätta kulsprutegevär, tre 47 mm granatkastare m/40, en 80 mm granatkastare m/29 samt två pansarluftvärnskanoner m/40.

Har någon den svenska arméorganisationen för 1941? Det vore intressant att se skillnaden. Hursomhelst ger ovanstående bataljon inte intrycket att vara avsedd för jägarstrid.

MVH

Hans

Får instämma i Välkommen

Sidan var en hit - Jag har sett en bild i I4 boken där dom hoppar ur en Ju.52'a men detta var jätte kul att läsa.

Vanligt Svenskt Inf. m/41 hade 2 Kpistar per grupp och var tänkt att ha ett pansarvärnsgevär per pluton eller grupp - eftersom g m/40 var en flopp så kom man inte så långt i planerna att jag har sett nått med mer substans.
I luftlandsatta så man vände(?) på förhållandet, två gevär per grupp och resten Kpist / Kg.
och Sedan PVLV istället för vanliga kulsprutor.

Hej-Hopp

PS.
(Moderatorer ska helst inte ta bort inlägg som man sitter och editerar -eller ska forumdeltagare inte ändra sina dubbelposter?

- Jag ändrade i dublettinlägget när den helt plötsigt inte längre fanns..)
Ds.

/John T.

Skriv svar