Churchillcitat:

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
hans lindquist
Medlem

Churchillcitat:

Inlägg av hans lindquist » 13 augusti 2004, 17:07

Två muntra Churchillcitat må - om möjligt - ytterligare liva debatten på detta formidabla forum:

"När jag på 20-talet var ekonomiminister, påstod folk att jag var den sämsta ekonomiministern som Storbritannien någonsin haft. Så här i efterhand måste jag nog ge dem rätt.!"

"Jag erbjuder mina politiska motståndare en uppgörelse. Om ni slutar sprida lögner om mig, så ska jag i gengäld upphöra med att förtälja sanningar om er!"
Även verbalt var WC en sällsynt stor begåvning.

Utan Churchill hade antagligen betydligt mjukare, brittiska högerandar ur kretsen kring Chamberlein genomdrivit någon form av fredsuppgörelse med Nazityskland omedelbart efter Frankrikes fall. WC åtnjöt i hög grad labours förtroende och kunde räkna med arbetarpartiets stöd i parlamentet när det konservativa partiet var splittrat i utrikespolitiken.
Hitler ska ha blivit fruktansvärt upprörd då Churchill i parlamentet efter Frankrikes fall deklarerade att den brittiska regeringen endast hade en enda målsättning - att utplåna varje spår av nazismen.

Churchill skrev historia inte enbart med pennan.
mvh
hasse l

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: Churchillcitat:

Inlägg av Hans » 13 augusti 2004, 17:24

Tack min namne! Du fick mig just att bestämma mig att ta med mig min nyfådda Churchillbiografi på semstern, som börjar i morgon.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 14 augusti 2004, 13:27

Några andra Churchill-citat:

"I would say to the House, as I said to those who have joined this government: I have nothing to offer but blood, toil, tears and sweat."
Tal i house of Commons 13 maj 1940. 3 dagar efter han blev premiärminister

"Finest Hour"
"Let us therefore brace ourselves to our duties, and so bear ourselves that if the British Empire and Commonwealth last for a thousand years, men will still say, This was their finest hour."

Tal som han gav 18 juni 1940 i House of Commons

Två Churchill-historier:

At a prewar diplomatic conference, the Nazi Foreign Minister Ribbentrop "sniffed" to Eden and Churchill that if there was another war, the Italians would be on Germany's side!
To which Churchill supposedly replied: "that seems only fair, we had them last time!"...

(Samtal mellan Churchill och en dam)
Damen: "Mr. Churchill, you are drunk!"
Churchill: "And you, madam, are ugly. But tomorrow I will be sober."

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 14 augusti 2004, 13:32

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 15 augusti 2004, 00:45

I do not understand the squeamishness about the use of gas. I am strongly in favour of using poison gas against uncivilised tribes.

- Winston Churchill, 1919

This movement among the Jews is not new. From the days of Spartacus-Weishaupt to those of Karl Marx, and down to Trotsky, Bela Kun, Rosa Luxemburg, and Emma Goldman ... this worldwide conspiracy for the overthrow of civilisation and for the reconstitution of society on the basis of arrested development, of envious malevolence, and impossible equality, has been steadily growing.

- Winston Churchill, 1920

I have always said that if Great Britain were defeated in war I hoped we should find a Hitler to lead us back to our rightful position among the nations.
- Winston Churchill (The London Times, 7 November 1938)

To jaw-jaw is always better than to war-war.

- Winston Churchill, 1954

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 15 augusti 2004, 20:45

"We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender.""

Winston Churchill

"What General Weygand called the Battle of France is over. I expect that the Battle of Britain is about to begin."

Winston Churchill talar till det brittiska Under Huset (House of Commons) 18 juni 1940.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 augusti 2004, 13:09

I lös översättning till svenska - efter Hitlers överfall på Sovjetunionen;

Även om Hitler hade invaderat Helvetet
skulle jag känna mig skyldig att göra en positiv
referens till Djävulen - här i Underhuset....

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 januari 2005, 15:58

There must at this stage be no thought of saving the troops or sparing the population. The battle must be fought to the bitter end at all costs. The 18th Division has a chance to make its name in history.

Commanders and senior officers should die with their troops. The honour of the British Empire and the British Army is at stake. I rely on you to show no mercy to weakness in any form. With the Russians fighting as they are and the Americans so stubborn at Luzon, the whole reputation of our country and our race is involved. It is expected that every unit will be brought into close contact with the enemy and fight it out. I feel sure these words express your own feeling, and only send them to you in order to share your burdens

- Winston Churchill i ett hemligt telegram till General Wavell, 10 februari 1942
http://www.britain-at-war.org.uk/Malaya ... _timah.htm

“I do not agree that the dog in the manger has the final right to the manger, even though he may have lain there for a very long time. I do not admit that right. I do not admit for instance, that a great wrong has been done to the Red Indians of America, or the black people of Australia. I do not admit that a wrong has been done to these people by the fact that a stronger race, a higher grade race, a more worldly-wise race, to put it that way, has come in and taken their place.” Winston Churchill; to the Peel Commission of Inquiry 1937, defending the brutal slaughter of Palestinians in the first Intifada of 1936 “on grounds of the racial superiority of the Jews”.

http://www.zmag.org/content/showarticle ... temID=6970

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 januari 2005, 03:19

Och ett av de lättsammare som tillskrives W.S.C.;

Hundarna ser upp till oss
Kattorna ser ned på oss.....
bara grisarna betraktar oss som jämlikar

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 27 januari 2005, 08:58

"A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject."

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 27 januari 2005, 10:00

Jag har en annan som jag fritt citerar ur minnet. Dialogen fördes vid ett middagsbord och WC bordsdam blev mer och mer irriterad över Churchills burdusa sätt och onykterhet varpå hon sa:

- Om jag var din fru skulle jag lägga arsenik i ditt kaffe.
- Om du vore min fru skulle jag dricka det.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 27 januari 2005, 12:16

"It is most important to us," wrote Churchill prior to the Lusitania disaster, "to attract neutral shipping to our shores in the hope especially of embroiling the United States with Germany." The more neutral traffic in the region, the better, he observed: "If some of it gets into trouble, better still."
- Churchill under Första världskriget
http://www.thenewamerican.com/artman/pu ... _281.shtml
Senast redigerad av 1 Solitaire, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
affe
Medlem

Inlägg av affe » 27 januari 2005, 12:28

ett annat, som jag verkligen gillar, är "The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter"...

Sen sa han visserligen att demokrati är en dålig stadskicksform men den bästa som människan kommit på hitills, eller ngt dylikt...

/a

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 28 januari 2005, 11:51

Måste ju säga att Churchills citat är hur underbara som helst.
I like pigs. Dogs look up to us. Cats look down on us. Pigs treat us as equals.

A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject.

Det finns ett citat som jag tror är Churchills som egentligen bara är ett utveckling av Von Clausewitz berömda citat

och det är "Where diplomacy ends, War beginns". Jag skulle dock vlija veta om det verkligen är Churchill som sagt denna variant. Eller om det är Paradox Entertainment som ska få berömmelsen :wink:

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 28 januari 2005, 12:16

Jag undrar om det finns någon källa som beskriver vart och när citaten sades. Problemet med citat är att de används väldigt lösryckt.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber
Jag skulle t.ex. kunna hävda (Nu gör jag inte det, eftersom det är helt befängt) att detta citat handlar om då Nazityskland är borta så kommer judarna att börja sitt trams igen. (i självaverket är det ju nazityskland som stod för allt trams, vilket alla vet)

Under det tidiga 1900-talet gjordes det många gånger parodi på judar med hjälp av papegojor.

Förstår ni min poäng. jag vill veta vart och när det som sagts har sagts. Annars är det svårt att bedöma kontexten.

Skriv svar