mvh John
Preusseri
- Panzerschreck
- Medlem
Preusseri
Kan man få lite exempel av den så "järnhårda disiplinen" i preussiska armén, kanske till och med nått exempel då dom dragit nytta av den under tex ett slag. Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack
mvh John
mvh John
Re: Preusseri
Sparta. Inte bara armén utan hela samhället, om det som sägs om dem stämmer.Panzerschreck skrev:Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disciplin? exempel tack
Det var väl iaf dödstraff om man deserterade (viserligen så var det väl så i nästan alla länder armér men ändå), piskstraff inför hela sitt kompani om man gjorde minsta misstag som att t ex svara sin överordnade på "fel sätt", gatlopp för värre misstag osv...
Dragit nytta av sin stenhårda diciplin, ja det var väl en himla fördel i varje drabbning kan man ju tycka. Att alla soldater utför allra minsta order in i detalj är ju nödvändig.
Kan dock förminna mig om ett visst slag då Preussarna anföll Franska ställningar under "Fransk-Tyska Kriget" (kommer inte på drabbningens namn men det var iaf efter detta slag som Napoleon III abdikterade om jag inte missminner mig) . Fransmännen satt iaf bra förskansade men Pressarna stormade på med understöd av sina Krupp kanoner, kanoner som Fransmännen ett flertal gånger försökte storma och ta men inte lyckades med. Pressarna malde iaf på och på och fick Fransmännen att ge vika och fly.
Pressen förlorade nästan 10 000 man medans Franmännen "bara" förlorade knappt hälften.
Slaget finns att läsa om i boken Militära Misstag
Dragit nytta av sin stenhårda diciplin, ja det var väl en himla fördel i varje drabbning kan man ju tycka. Att alla soldater utför allra minsta order in i detalj är ju nödvändig.
Kan dock förminna mig om ett visst slag då Preussarna anföll Franska ställningar under "Fransk-Tyska Kriget" (kommer inte på drabbningens namn men det var iaf efter detta slag som Napoleon III abdikterade om jag inte missminner mig) . Fransmännen satt iaf bra förskansade men Pressarna stormade på med understöd av sina Krupp kanoner, kanoner som Fransmännen ett flertal gånger försökte storma och ta men inte lyckades med. Pressarna malde iaf på och på och fick Fransmännen att ge vika och fly.
Pressen förlorade nästan 10 000 man medans Franmännen "bara" förlorade knappt hälften.
Slaget finns att läsa om i boken Militära Misstag
- Perra
- Medlem
I så fall är det Sedan.Prozac skrev
Kan dock förminna mig om ett visst slag då Preussarna anföll Franska ställningar under "Fransk-Tyska Kriget" (kommer inte på drabbningens namn men det var iaf efter detta slag som Napoleon III abdikterade om jag inte missminner mig) .
De romerska legionerna då de var på sin topp. Karolinerna är också kandidater.Panzerschreck skrev
Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack
Re: Preusseri
Panzerschreck skrev:Finns det andra arméer som varit kända för en järnhård disiplin? exempel tack![]()
mvh John
Den hettitiska armén under det hettitiska kungadömet (1680 f.kr - 1200 f.kr) var känd för sin järnhårda disciplin, och gjorde stort intryck på bl a Ramses II.
//EMS
Det finns väl en klassisk berättelse om hur en tjuv stal en kista guld från två preussiska soldater. Detta genom att klä ut sig till officer och de båda soldaterna ställde sig i givakt och tjuven stal kistan från de båda soldaterna som var frysta i givakt. Kommer inte ihåg hur berättelsen går egentligen. Är ganska otydlig men är det något som känner igen berättelse?
Mvh Marcus
Mvh Marcus
Ögonaböj, trots din fria tolkningMackan L skrev:Är ganska otydlig men är det något som känner igen berättelse?
"Köpenickiad" kallas begreppet, utspelades i Köpenick som vid den tiden var en förstad till Berlin. En påhittig person hyrde en trovärdig officersuniform i en maskeradbutik och letade sedan reda på en militär trupp som väntade på Godot - det känner väl de flesta av oss igen. Ett "Givakt!!!" och lite kommenderande senare så stod soldaterna uppställda framför rådhuset, den påhittige mannen gick in till borgmästaren och bad om stadskassan eller så skulle hans mannar - titta ut genom fönstret bara - öppna eld. Varefter han fick pengarna och stack iväg.