elof skrev:Jag kan inte enkelt acceptera svaret ännu.

På något sätt finner jag stora likheter i teknokomplex mellan sveonerna och samerna om man utgår från Adam av Bremen.
- (IV:26) "...folket dyrkar bilder av tre gudar ... Tor, Oden och Frej" - kan inte dessa vara de figurer som även förekommer på cermonitrummor, t.ex. Nr 43 StHM 360:1 (NM 228 845). För närvarande kan jag inte ge detaljerad beskrivning om vilka dessa gudar är, men på denna trumma är den mittersta guden utrustad med ett tillhygge som inte nödvändigtvis är ett vapen.
Att de samiska gudarna på Medeltiden(trummorna togs på 1600-talet tror jag det var, då man började forska i saken) visar gudar som är de gamla asarna i lånad form, är väl tämligen etablerat. Den samiske åskguden heter
Horagalles, vilket är ett direkt lån från fornnordiskans Thor, det betyder "Thorkarl" i samisk ljudåtergivning. H-et i början är sydsamisk återgivning av fornnordiskans Þ-ljud. På samiska kallas även Tor för
Tiermes. På trummor avbildas Horagalles med en hammare i någon av händerna. Horagalles har även många andra likheter mytologiskt med Tor. Det är alltså i stort sett samma gud det rör sig om.
Frej kallas i Ynglingasagan för
veraldargoð, vilket betyder "världens (inklusive himlens) gud". Den samiske guden
Veralden olmai (eller Weraldin Ollma, Waralden olmay, WeraldenOlmai, beroende på källa) har åter ett nordiskt lånord,
veraldar, och sedan det samiska ordet för "man". Alltså "Världens man". Vilken är en gud som har mycket gemensamt med Frej, och det är då troligen också samma gud.
Samerna nyttjade även rituellt en "Världspelare", en trädstam som skulle symbolisera pelaren som höll upp himlavalvet. Det har hittats sådana lite varstans i forna samiska bosättningar, bl.a. i Norge. Detta är ju samma sak som saxarnas
Irminsûl, och den fornnordiska
Yggdrasil. Men det är en mindre detalj, eftersom
Axis Mundi förekommer ju inom religioner. Den finske Ukko är förövrigt tämligen identisk med Tor.
elof skrev:[*] (IV:27) "För övrigt sjunger man, som vanligt är vid dylika offerhögtider, mångfaldiga sånger, som är oanständiga och därför bäst bör förtigas." - är inte detta en beskrivning av jojk?
Bara för att man drar många snappsvisor, så måste det väl inte betyda "jojk"? Och vad är oanständigt med jork?
elof skrev:[*] (IV:32) "På många platser i Nordlandet och Sverige utgörs även de som äger boskapshjordar av högättade män, som likt patriarkerna lever av sina händers arbete." - är inte detta en beskrivning av stora renhjordar? Varför just "boskapshjordar" refererar främst till renar och inte till kossor i Adam's text tycker jag mig kunna utläsa från (IV:31) "Norge är till följd av sina oländiga bergstrakter och sin våldsamma kyla det ofruktbaraste av alla länder, endast lämpat för boskapsskötsel." Är inte patriak-jämförelsen något karaktäristiskt för renskötare, d.v.s. stora boskapshjordar och piltar (och pigor) som hjälpter till?
Varken Sverige eller Norge lider någon brist på kor vad jag vet idag. Och tidigare boskap var vad jag förstått betydligt tåligare mot klimatet än dagens förädlade klena boskap.
elof skrev:[*]F.n. kan jag inte återfinna kapitlet, men bland folket fanns det individer som sprang omkring och försvårade förkristningsprocessen. Rör det sig inte om schamän (schamaner)? [/list]
Varför skulle det göra det?
elof skrev:[Jag har förvisso sökt artiklar med samma synvinkel för att t.ex. jämföra gudarna mot den germanska religionen, men utan resultat.]
Det finns nog gott om avhandlingar om det här i dagsläget, tillexempel i
Kontinuitäten und Brüche in der Religionsgeschichte (där artikeln
Frey, Veralden olmai och Sampo, av Ulf Drobin och Marja-Liisa Keinänen ingår), och Maths Bertell har skrivit om
Tor och den nordiska åskan. Föreställningar kring världsaxeln på Stockholms Universitet.
Mvh -Dan