Stor händelse runt 1000 f. Kr.?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nerloth
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2004, 01:05
Ort: Endor

Stor händelse runt 1000 f. Kr.?

Inlägg av Nerloth » 12 juli 2004, 02:08

Skulle gärna vilja veta vilka som kan räknas som den största händelsen/händelserna runt detta årtalet, 1000 f. Kr.

Exemepelvis, något rike som gick under eller skapades? Något som gjorde att levnadssättet förändrades radikalt? Någon stor regent som föll? Någon revolutionerande uppfinning som kom? Eller något annat som kan räknas som en stor händelse?

Ingen speciell plats i världen efterfrågas, men ju mer omfattande det är desto större händelse räknar jag det som.

• Min fråga är alltså, vilken skulle ni säga är den största händelsen/händelserna runt denna tid?

Så, ni som är kunniga om denna tid får gärna ge mig lite förslag!

Tack på förhand!
Mvh Nerloth

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 12 juli 2004, 11:54

År 1000 fKr är en bit bort - det är lite vanskligt att säga ditt eller datt om vad som hände, och jag rekommenderar varmt att följa upp allt nedan i passande litteratur,

Egypten befinner sig i det vi idag kallar "tredje mellanperioden", och är delat i flera riken. Inte förrän 600-talet fKr enas åter mellersta och nedre rikena (under Psamtik I, grundare av den 26e dynastin). Den 20e dynastin tar slut med Ramses XI år 1073, de efterföljande kungarna i 21a dynastin är obemärkta - de kallas också Taniter efter Tanis, en plats bland deras lämningar som ska vara förebilden för en del av handlingen i Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten...

Riket i Mykene kollapsar omkring 1100 fKr. Det antika Grekland reser sig inte förrän på 800-talet. Minoiska högkulturen går under redan på 1400-talet.

Anjang i det moderna Shenan i Kina var antagligen den sista av Shang-dynastins (c 1300-1046) huvudstäder. Shangs efterföljare var Zhou i Huanghodalen. Zhou växer sig starkt under tiden fram till 1000 fKr, inte förrän på 700-talet gör det sig riktigt starkt (Zhou grundas på ett feodalsystem med regionala krigsherrar) men dynastin räknas från omkring 1100 fKr.

Det feniciska alfabetet utvecklas antagligen omkring 1200 fKr från en äldre semitisk förebild.

Kung David härskar i Israel 1006-965 (företräds av Saul, efterträds av Salomo 965-925).

Troja faller 1184 fKr.

Mellan 1300-1000 börjar järn ersätta brons i många tillämpningar i mellanöstern, men någon järnålder är det inte tal om (framförallt inte på våra breddgrader).

Kungen i Aten år 1000 fKr heter Arkippos vilket betyder hästmästare och någonstans i de här tidevarven börjar hästen f.ö. spela en mycket större roll militärt och praktiskt. Mer exakt hur det gått till får någon annan sticka ut hakan om:-) - jag tror man kan säga att från att ha varit dragdjur börjar hästen bli riddjur nu och det är alltså kavalleriet som föds. (Vore kul om någon kunde summera det ämnet i en separat tråd!)

Det finns förstås riken i mellersta östern och där bortom - mina kunskaper är än mer skakiga på dessa områden så jag utelämnar det.

I Norden pysslar folk med hällristning och lite annat. I Danmark finns en hel del fina fynd från perioden men här hemma är fynden mer anonyma, men bronsålder råder i alla fall.

Min kandidat för år 1000 fKr - exakt skulle nog vara "David är israeliternas kung". Med lite mindre exakthet, "Troja faller" (nästan 200 år fel). Kulturellt - kolla upp hästen, alternativt järnet. Kanske järnet är bättre.

Användarvisningsbild
Nerloth
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 juni 2004, 01:05
Ort: Endor

Inlägg av Nerloth » 18 juli 2004, 22:48

Teodric: Stort tack för detta ytterst informativa inlägg!

Skulle nog säga att Trojas fall bäst stämmer in på det jag letade efter. Vill du berätta lite mer om detta så skulle det uppskattas. Räcker med en kortfattad sammanfattning av vad som hände, så kan jag läsa mer ingående om det efteråt.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 25 juli 2004, 01:09

Oj, det är nog bäst om någon annan försöker sig på det.

I huvudsak (minus de gudomliga inblandningarna) passar väl historisk/arkeologisk beskrivning in på de stora dragen i Iliaden, så det är väl ett bra ställe att börja, om inte annat för att få lite grepp om den kulturhistoriska kuliss mot vilken all forskning och beskrivning av Trojas fall gjorts sedan Homeros verkade. För en kortare resumé borde de engelska wikipedia-artiklarna kunna duga (har inte kollat om de är i presenterbart skick - har du tillgång så titta på NE eller Encyclopedia Briannica).

Skriv svar