Vem/vad är Tom Bombadill??

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 aug 2002 17:25

Morgoth?! Oj oj oj så många teorier det finns ;)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem

Inlägg av Gilithil » 23 aug 2002 17:33

han kanske var en hybrid mellan en maia och en dvärg :P (hybrid moments, give me a moment)

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 23 aug 2002 17:34

kan de inte vara så att gandalf o saruman inte blev osynliga dom heller? eller att dom också såg dom sopm hade ringen på sig? för de står ingenstans att dom har haft ringen på sig...och eftersom sauron har haft den på sig o inte blitt osynlig o bombadill o så kanske gandalf o saruman så kanske alla dom var maior o valar o maior inte påverkades fysiskt men psykiskt? för bombadill hade bara på den i 2-3 sekunder o då faller man ju inte så lätt...
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 23 aug 2002 17:35

ja tror bombadill var väldigt mäktig i midgård men inte så mäktig i valinor...

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 23 aug 2002 19:02

ja tror bombadill var väldigt mäktig i midgård men inte så mäktig i valinor...
Varför skulle han vara mäktig? Jag säger helt tvärtom. Han kanske hade makt i den lilla skogen ("gamla skogen") han bodde, men knappast utanför. Det finns liksom inget i hans personlighet som säger att han är mäktig, några exempel:

:: Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret
:: Trots att han visste att det var krig kunde han inte bidra med mer än att hjälpa hoberna vid gravkumlena, om han hade så stor makt kunde han väl ha gjort samma jobb som Gandalf, att ge råd till de som behöver.

Tycker att hans personlighet är ganska nonchalant och lättsinnig, vilket inte brukar vara kriterierna för personer som är "mäktiga" i Midgård.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 23 aug 2002 20:00

Tycker att hans personlighet är ganska nonchalant och lättsinnig, vilket inte brukar vara kriterierna för personer som är "mäktiga" i Midgård.
Tack så mycket...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 24 aug 2002 09:15

Jag tycker det är självklart att Tom Bombadil ägde en ganska stor makt, men som du säger var den nog till större delen begränsad till det område där han levde och verkade.
Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret
Jag tycker inte att det här är något bra argument mot att han skulle vara mäktig, snarare tvärtom.

Bombadils makt låg nog just i den sorglöshet och anspråkslöshet som genomsyrade hela hans väsen. En makt som värnar om det lilla, skogens djur och växter behöver nödvändigtvis inte vara en "mindre" makt.

Jag tror att den främsta anledningen till att Tom Bombadil inte hjälpte till mer i händelserna kring Ringens Krig är nåt slags ointresse kombinerat med slarvighet (något som Gandalf antyder).

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 24 aug 2002 09:41

det kan ju vara så att han kan se in i framtiden och därför veta att hoberna skulle klara sig till slut men att han inte kunde säga de för då skulle hoberna antagligen trott att allt skulle ordnat sig utan att behöva göra nånting. de e kanske därför han inte bryr sig om att hjälpa dom utanför gamla skogen..

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 24 aug 2002 10:23

"Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret"

Jag tycker inte att det här är något bra argument mot att han skulle vara mäktig, snarare tvärtom.

Bombadils makt låg nog just i den sorglöshet och anspråkslöshet som genomsyrade hela hans väsen. En makt som värnar om det lilla, skogens djur och växter behöver nödvändigtvis inte vara en "mindre" makt.

Jag tror att den främsta anledningen till att Tom Bombadil inte hjälpte till mer i händelserna kring Ringens Krig är nåt slags ointresse kombinerat med slarvighet (något som Gandalf antyder).
Nja beror på hur man ser det, om man plötsligt känner halva Saurons makt inom sig och allt ont vad det medför, så skrattar man inte åt den, tycker inte jag ivf.

Tycker det finns mer skäl att tro att han var mindre mäktig än mer.

Och Bombadill_dyrkaren, det finns vel inte så många mig veterligen som har den förmågan, åtminstånde inte i Midgård, Manwë, Varda, Aulë och Ulmo kanske, så vi ska inte överdriva.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem

Inlägg av Gilithil » 24 aug 2002 13:18

det kan ju vara så att han kan se in i framtiden och därför veta att hoberna skulle klara sig till slut
ja, eller så var han ett psykiskt mastermind och sände ut frekvenser från sin hjärna som hypnotiserade varenda ond typ att förlora i slutändan :monkee:

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 24 aug 2002 15:41

så kan de också va hehe!

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 24 aug 2002 17:20

jaa...det andra tolkienforumet blev ju avstängt så jag svarar här...jag tycker att bombadill e ganska fjollig där han springer omkring och sjunger å fånar sej allmänt...klart den sämsta av personerna i LoTR!!!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 aug 2002 17:26

Den sämsta personen!? Utan honom hade ju inte de klarat sig, först när han räddar Merry och Pippin ur Pilträdsgubbens våld, och sen räddade han dom från Kummelgastarna. Jag tycker det behövs lite humor där och där, istället för att alla skall vara gravallvarliga. Dessutom berättade han en massa saker för dem, och jag tycker att han är en del av sagan.

Kort sagt: Jag tycker han är hyfsat cool :roll:

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 24 aug 2002 17:40

njaa...jag tycker dem kapitlena e så tradiga att läsa...okej för att han räddade dom men humor??? njaa...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 24 aug 2002 17:54

Han är iallafall inte gravallvarlig. Han är nog en sådan där person som alla önskade att alla var, såg det positiva i allting etc.