Vem/vad är Tom Bombadill??
-
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
- Medlem
-
- Medlem
kan de inte vara så att gandalf o saruman inte blev osynliga dom heller? eller att dom också såg dom sopm hade ringen på sig? för de står ingenstans att dom har haft ringen på sig...och eftersom sauron har haft den på sig o inte blitt osynlig o bombadill o så kanske gandalf o saruman så kanske alla dom var maior o valar o maior inte påverkades fysiskt men psykiskt? för bombadill hade bara på den i 2-3 sekunder o då faller man ju inte så lätt...
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...
-
- Medlem
-
- Medlem
Varför skulle han vara mäktig? Jag säger helt tvärtom. Han kanske hade makt i den lilla skogen ("gamla skogen") han bodde, men knappast utanför. Det finns liksom inget i hans personlighet som säger att han är mäktig, några exempel:ja tror bombadill var väldigt mäktig i midgård men inte så mäktig i valinor...
:: Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret
:: Trots att han visste att det var krig kunde han inte bidra med mer än att hjälpa hoberna vid gravkumlena, om han hade så stor makt kunde han väl ha gjort samma jobb som Gandalf, att ge råd till de som behöver.
Tycker att hans personlighet är ganska nonchalant och lättsinnig, vilket inte brukar vara kriterierna för personer som är "mäktiga" i Midgård.
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag tycker det är självklart att Tom Bombadil ägde en ganska stor makt, men som du säger var den nog till större delen begränsad till det område där han levde och verkade.
Bombadils makt låg nog just i den sorglöshet och anspråkslöshet som genomsyrade hela hans väsen. En makt som värnar om det lilla, skogens djur och växter behöver nödvändigtvis inte vara en "mindre" makt.
Jag tror att den främsta anledningen till att Tom Bombadil inte hjälpte till mer i händelserna kring Ringens Krig är nåt slags ointresse kombinerat med slarvighet (något som Gandalf antyder).
Jag tycker inte att det här är något bra argument mot att han skulle vara mäktig, snarare tvärtom.Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret
Bombadils makt låg nog just i den sorglöshet och anspråkslöshet som genomsyrade hela hans väsen. En makt som värnar om det lilla, skogens djur och växter behöver nödvändigtvis inte vara en "mindre" makt.
Jag tror att den främsta anledningen till att Tom Bombadil inte hjälpte till mer i händelserna kring Ringens Krig är nåt slags ointresse kombinerat med slarvighet (något som Gandalf antyder).
-
- Medlem
det kan ju vara så att han kan se in i framtiden och därför veta att hoberna skulle klara sig till slut men att han inte kunde säga de för då skulle hoberna antagligen trott att allt skulle ordnat sig utan att behöva göra nånting. de e kanske därför han inte bryr sig om att hjälpa dom utanför gamla skogen..
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...
-
- Medlem
Nja beror på hur man ser det, om man plötsligt känner halva Saurons makt inom sig och allt ont vad det medför, så skrattar man inte åt den, tycker inte jag ivf."Han struntade i ringen, skrattade åt den i hans hus när han satte den på fingret"
Jag tycker inte att det här är något bra argument mot att han skulle vara mäktig, snarare tvärtom.
Tycker det finns mer skäl att tro att han var mindre mäktig än mer.
Och Bombadill_dyrkaren, det finns vel inte så många mig veterligen som har den förmågan, åtminstånde inte i Midgård, Manwë, Varda, Aulë och Ulmo kanske, så vi ska inte överdriva.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Den sämsta personen!? Utan honom hade ju inte de klarat sig, först när han räddar Merry och Pippin ur Pilträdsgubbens våld, och sen räddade han dom från Kummelgastarna. Jag tycker det behövs lite humor där och där, istället för att alla skall vara gravallvarliga. Dessutom berättade han en massa saker för dem, och jag tycker att han är en del av sagan.
Kort sagt: Jag tycker han är hyfsat cool
Kort sagt: Jag tycker han är hyfsat cool
-
- Medlem
-
- Medlem