Hitlers krig mot USA
Hitlers krig mot USA
Varför VARFÖR förklarade hitler krig mot USA???
Det fanns ju inte en shans på miljonen att han skulle kunna besegra dom.
Det fanns ju inte en shans på miljonen att han skulle kunna besegra dom.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Hitlers krig mot USA
Man kan gissa att Hitler hade en annan uppfattning 1941.Nizze skrev:Det fanns ju inte en shans på miljonen att han skulle kunna besegra dom.
Många krigsförklaringar har gjorts genom tiderna utan att nationen i fråga haft planer att invadera den andra nationen.
I Hitlers fall var det ju så att dom hade en pakt med Japan. För att kunna fortsätta ett gott samarbete med Japan var denna krigsförklaring nödvändig.
Vid krigsförklaringen hade USA redan under en lång tid levererat vapen via beväpnade eskorter till England(UK). Tyska ubåtar och amerikanska fartyg hade under flertalet gånger öppnat eld mot varandra. Det hjälpte nog Hitler att göra sitt val.
I Hitlers fall var det ju så att dom hade en pakt med Japan. För att kunna fortsätta ett gott samarbete med Japan var denna krigsförklaring nödvändig.
Vid krigsförklaringen hade USA redan under en lång tid levererat vapen via beväpnade eskorter till England(UK). Tyska ubåtar och amerikanska fartyg hade under flertalet gånger öppnat eld mot varandra. Det hjälpte nog Hitler att göra sitt val.
Det gjorde han säkert.Nizze skrev:men förstod inte Hitler att USA kunde gör som i först världskriget och sända över trupper till eruopa eller trode han kanske att USA skulle sattsa alla resurser på stillahavet.
Men för Hitler och hela den idé han stod för var det nog bättre att förekomma än förekommas. Att det skulle bli krig med USA var nog oundvikligt alltså gav det en bättre bild av det stortyska folket att vara offensiv och inte ett offer.
Krig är bara politik fast med andra medel.
K
Hitler var på "nästan" på höjden av sin makt under 1941.
Jag tror att Hitler underskattade USA:s kapacitet helt enkelt och i segeryra ansåg att han kunde klara av både britter och amerikaner.
Något som jag stör mig på är att i min skolhistoriebok står det att det var USA som förkalrade Hitler krig!
får en historiebok göra en sådan tabbe igentligen??
Jag tror att Hitler underskattade USA:s kapacitet helt enkelt och i segeryra ansåg att han kunde klara av både britter och amerikaner.
Något som jag stör mig på är att i min skolhistoriebok står det att det var USA som förkalrade Hitler krig!
får en historiebok göra en sådan tabbe igentligen??
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jadå. Kolla här: viewtopic.php?t=13084Gröfaz skrev:får en historiebok göra en sådan tabbe igentligen??
Mvh Petter