Svenska försvaret.

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 10 juni 2004, 23:00

J.K nilsson skrev:
tryggve skrev:
KA skrev:
Jag har också hört att laserstyrda bomber är beställda - men att de endast fungerar på de NATO anpassade vapenbalkarna på C/D flygplanen, som vi inte direkt kommer att ha för många av :( .
Jo, det förstås. Med tanke på att det väl förmodligen rör sig om 1000 lbs bomber. Vilken GBU är det, GBU 12?
Men att endast C/D skulle vara kompatibla är väl ganska troligt.


500 lbs bomberna borde väl funka ganska bra för Gripen-systemet, eller? Billigare och Gripen har förmodligen lättare att bära dessa.
Laserstyrda bomber är planerade/beställda vi måste ha dessa om SWAFRAP skall vara trovärdiga. Laserutpekningskapseln är beställd och utbildning av lärare på FTS skall genomföras. Anledning till att endast C/D kommer att bära dessa är dels kostnaden att ta fram ett nytt fällarsystem som passar mellan dessa bomber och våra balkar. Den andra anledningen jag kan komma att tänka på så här på rak arm är skrovet, större lastvikt på C/D än på A/B och fler starter med tung attacklast. Ska bli intressant om 2000 lbs bomberna passar på Gripen, men eftersom taurus 1,4 ton passar så....

J.K Nilsson
Är det "endast" 2000 lbs bomber som ska ingå, eller även 500, 750 och 1000 lbs?

Visst, vi behöver väl även ARM och även Taurus vore mist sagt bra att komplettera med. Fanns det planer på att köpa den birttiska ALARM till Gripen som ARM, eller är det endast ett rykte?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 10 juni 2004, 23:11

Försvaret skulle säkert vilja ha ALARM men de har inte råd med något sådant "lyx" vapen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 11 juni 2004, 09:55

Ja77 skrev:Försvaret skulle säkert vilja ha ALARM men de har inte råd med något sådant "lyx" vapen.
Visst vore det bra med en signalsökande robot om vi behöver den radarns frekvenser, men annars når vi samma resultat med "soft kill" - störning och taktiskt flygande. Se på inledningen av "Operation Dessert Storm" attackhelikopter insatsen mot radarstationen (Hard Kill) i inledningen var förmodligen styrd av frekvensbehovet då övriga stationer var utsatt för enbart störning, bekämpningen av radarstationer med SignalSökande Robotar (SSRb) inleddes efter initialskedet. Tänk på att konventionella radarstationer minskar i betydelse och t.ex mobiltelefonnäten kommer att få betydelse för det nationella försvaren, då kommer det att krävas många SSRb. Mobilnäten utnyttjas som multistatisk radar med flera sändare och mottagare vilket kommer att möjliggöra följning av s.k. Stealth flygplan.

Min poäng med 2000lbs bomben är att jag tror inte den kommer att kunna användas med Gripen, jag har inte sett vilka bomber som skulle vara aktuella men vi kommer förmodligen att köpa upp vapen inför nya insattser utomlands till att börja med. På kort sikt kommer då det akuta behovet att vara styrande, på lång sikt hur vi väljer att taktisera kriget som styr våra inventarier.

J.K Nilsson

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 11 juni 2004, 13:19

J.K nilsson skrev:Mobilnäten utnyttjas som multistatisk radar med flera sändare och mottagare vilket kommer att möjliggöra följning av s.k. Stealth flygplan.
Exakt hur skulle detta gå till, har du mer information i ämnet eller några länktips?

Henrik

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 11 juni 2004, 19:58

Henke skrev:
J.K nilsson skrev:Mobilnäten utnyttjas som multistatisk radar med flera sändare och mottagare vilket kommer att möjliggöra följning av s.k. Stealth flygplan.
Exakt hur skulle detta gå till, har du mer information i ämnet eller några länktips?

Henrik
En sändare med flera mottagare. Ett smygflygplan fungerar som så att en radarstråle "loben" från sändaren träffar flygplanet och reflekterar den åt ett annat håll än den riktning den kom ifrån, strålen träffar flera flera mottagare om dessa är spridda på olika platser.

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=31863 de förklarar lte tillkrånglat. Enligt sägen upptäcktes fenomenet i Storbritannien när oförklarliga störningar i mobiltelefonnäten uppstod.

J.K Nilsson

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 12 juni 2004, 11:48

Tack, det var intressant läsning! Jag vet hur system med flera mottagare och sändare kan tänkas fungera, men det har aldrig slagit mig att mobilnät m m kan utnyttjas som sändare.

Henrik

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 12 juni 2004, 12:12

Henke skrev:men det har aldrig slagit mig att mobilnät m m kan utnyttjas som sändare.

Henrik
Du tar aldrig emot samtal i din mobil? :lol:

(förstod vad du menade, men kunde inte låta bli)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 13 juni 2004, 19:14

Henke skrev:men det har aldrig slagit mig att mobilnät m m kan utnyttjas som sändare.

Henrik
Något ännu mer långsökt var Hjälporganisationen som hittade vatten i Afrika genom att använda de radiovågor som Soviets och USA' använde för att kommunicera med sina Ubåtar undervattnet (ultralångvåg).

När radiovågorna gick ner under jordytan så fick man en tydlig "studs" där det fanns vattenådror.

Cheers
/John T

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 14 juni 2004, 10:48

Hans Engström skrev:Du tar aldrig emot samtal i din mobil? :lol:

(förstod vad du menade, men kunde inte låta bli)
:oops: :lol:

Ja, vad kan jag säga. Jag blir nästan imponerad av hur korkade saker jag uppenbarligen kan få ur mig.

Henrik

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 14 juni 2004, 17:47

TEkniken med mobilnät för att spåra stealth är ju mycket intressant. Man kan (kanske) spåra planen, om man i realtid kan leda in egen jakt på rätt ställe. Dock så måste man ju kunna analysera ganska mycket data simultant, antar jag.

Dock kvarstår väl problemet att du fortfarande måste låsa en eldledningsradar på målet för att kunna träffa ;-). Fast kan du hindra planet från att utföra sitt uppdrag så är ju mer än hälften redan vunnet....

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 19 juni 2004, 11:57

tryggve skrev:Dock kvarstår väl problemet att du fortfarande måste låsa en eldledningsradar på målet för att kunna träffa ;-).
Nja, varken IR-robotar eller akan kräver radarlåsning för att träffa. Men då måste man å andra sidan komma in på ganska korta avstånd till målet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 20 juni 2004, 12:01

Bjernevik skrev:
tryggve skrev:Dock kvarstår väl problemet att du fortfarande måste låsa en eldledningsradar på målet för att kunna träffa ;-).
Nja, varken IR-robotar eller akan kräver radarlåsning för att träffa. Men då måste man å andra sidan komma in på ganska korta avstånd till målet.
Tja, en akan skulle jag nog vilja låsa på målet, chansen att träffa blir ganska mycket större då :wink:

Men visst, IR går ju. Men både F-117 och B2 har ju reducerad IR-profil, så frågan är om det är så lätt att låsa IR på dem heller....

Det går, men det är väl knappast lätt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 juni 2004, 13:25

tryggve skrev:
Tja, en akan skulle jag nog vilja låsa på målet, chansen att träffa blir ganska mycket större då :wink:

Men visst, IR går ju. Men både F-117 och B2 har ju reducerad IR-profil, så frågan är om det är så lätt att låsa IR på dem heller....

Det går, men det är väl knappast lätt.
För att få låsning på ett mål behöver du radarlåsning eller IR-låsning.
Såväl IR som radarsignaturen på F 117 och B 2 är väldigt liten.

:)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 juni 2004, 14:24

Men B-2 F-117 gör heller inte så stora undanmanövrar :wink: sedan har vi luft friktionen värmen mot flygplans kroppen och hur de tar bort den är nog svårt MEN som sakt du måste fört hitta planet och sedan komma nära det.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 20 juni 2004, 18:23

Ja77 skrev:Men B-2 F-117 gör heller inte så stora undanmanövrar :wink: sedan har vi luft friktionen värmen mot flygplans kroppen och hur de tar bort den är nog svårt MEN som sakt du måste fört hitta planet och sedan komma nära det.
Visst, men du ska ändå komma nära planet OCh skjuta ned det på något sätt. Missiler kräver låsning (även IR), och akan går ju utan låsning, men frågan är hur lätt det är. Sedan är det väl inte helt omöjligt att man USA-jaktplan i närheten, om man nu slåss med en fiende som har kapacitet att slänga upp eget flyg i luften :wink: .

Skriv svar